کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۱۱۷۸
تاریخ خبر:

درباره فیلم تئاتر «بیست‌ویک بار مُردن در سی روز»

روزنامه هفت صبح، سمانه استاد | سینما و تئاتر دو مدیوم به‌هم پیوسته است و در بسیاری مواقع بازیگران تئاتر با سینما به شهرت رسیده و بازیگران سینما با تئاتر خود را به چالش جدید فراخوانده‌‌اند. در این میان کارگردانی تئاتر نیز مقوله‌‌ای است که بسیاری از اهالی سینما مشتاق تجربه کردنش هستند. نمایش «بیست‌ویک‌بار مُردن در سی روز» محصولی تئاتری از اهالی سینماست.«صابر ابر» بازیگر خوب کشورمان با این نمایش دومین تجربه خود را در کارگردانی تئاتر به دست آورده و حضور «مهناز افشار» نیز ناخودآگاه مخاطبِ این فیلم تئاتر را بیشتر به فضای سینمایی می‌‌برد.

اما آیا کسانی که از سینما وارد تئاتر می‌‌شوند می‌‌توانند به اندازه‌‌ای که در سینما موفق‌‌اند، در تئاتر نیز موفق ظاهر شوند؟!
این سوالی است که با دیدن نمایش «بیست‌ویک بار مردن در سی روز» می‌‌توان به نتیجه آن پی برد. تقابل دو بازی «ستاره پسیانی» و «مهناز افشار» خود جواب این سوال را می‌‌رساند. ستاره پسیانی، حضور موفق و طولانی مدتی در تئاتر داشته و در این زمینه شناخته‌شده‌‌تر است تا سینما. او روی صحنه نیز به میزان تجربه تئاتری‌‌اش موفق‌‌تر از افشار عمل کرده و می‌‌تواند حتی در فیلم تئاتر این اثر نیز تاثیر بگذارد.

«بیست‌ویک بار مردن در سی روز» داستان عشق است. عشقی که سن و سال نمی‌‌شناسد و می‌‌تواند تمام تجربه‌‌ها را بی‌اثر کرده و مقاومت آدمی را خرد کند.در این روایت، دو شخصیت زن، یکی۳۰ساله و دیگری ۲۲ ساله درگیر عشقی مشترک شده‌‌اند.اولی راهی طولانی در عاشقی آمده، شکست عشقی خورده و به‌دنبالش خودکشی ناموفقی را پشت‌سر گذاشته و پس از آن تصمیم گرفته مردان مختلف را تجربه کند. دیگری جوان و خام است و این اولین عشق حقیقی‌‌اش به‌شمار می‌‌رود. این دو زن هر دو عاشق معلم کلاس زبان فرانسه خود شده‌‌اند و حال این عشق آنها را مقابل هم قرار داده است.

نمایش از صحنه‌‌ای ساده که نشان‌دهنده مزون است خبر می‌‌دهد و زنی که در گیرو‌دار مزون‌‌داری است. در همین حال دختر جوانی وارد می‌‌شود و در نقطه‌‌ای مشخص ثابت می‌‌گردد. تقابل حرکت مداوم زن و ایستایی دختر، همان تقابل تجربه‌‌های طولانی و خامی است. زن به قول خودش ۱۶۲ مرد را پشت‌سر گذاشته و هر سه هفته را به مردی در زندگی‌‌اش اختصاص داده. دختر اما تازه اولین مزه‌‌های عشقی واقعی را می‌‌چشد و هنوز اول راه است، راهی که شاید هنوز شروع نشده. زن مدام حرکت می‌‌کند، از سوی به سوی دیگر خانه می‌‌رود، دور دختر می‌‌گردد، لباس به تنش می‌‌پوشاند و مدام حرف می‌‌زند.

دختر اما از نقطه‌‌ای که در آن ایستاده تکان نمی‌‌خورد، به‌جز ضرورت سخن نمی‌‌راند و محو زندگی پر فراز و نشیب زن است. این دو زن اما با همه پویایی و ایستایی خود در یک نقطه به‌هم می‌‌رسند، در نقطه‌‌ای که دختر ایستاده؛ یعنی عشق. مسیرِ متفاوت زندگی آن دو بالاخره در جایی به نقطه‌ای مشترک می‌‌رسد و حال باید دید که آیا آن دو از کنار هم رد می‌‌شوند و یا یکی، دیگری را پس می‌‌زند.فیلم تئاتر «بیست‌ویک بار مردن در سی روز» نمایشی است از تلاقی زندگی آدم‌‌ها. جایی که بالاخره لباسِ دست‌دوز یکی به تن دیگری نیز اندازه می‌‌شود چراکه در زندگی نیز آدم‌‌هایی در سنین متفاوت یافت می‌‌شوند که سایز و سلیقه مشترکی داشته باشند.

نویسنده: سینا آذین
کارگردان : صابر ابر
بازیگران: مهناز افشار/ ستاره پسیانی

کدخبر: ۴۰۱۱۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر