کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۶۴۱۳
تاریخ خبر:

درباره عملکرد محسن تنابنده در سریال «رهایم نکن»

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | جمعه هفته پیش، دومین قسمت از سریال «رهایم نکن» در سامانه فیلیمو منتشر شد. این سریال را شهرام شاه‌حسینی کارگردانی کرده ‌ و داستان آن پیش از انقلاب می‌گذرد. خط اصلی قصه درباره هاتف (هوتن شکیبا) و حاتم دو برادر از یک خانواده سرشناس ساکن سیاهرود است که هر کدام چالش‌هایی پیش رو دارند. عملکرد محسن تنابنده در نقش حاتم سریال «رهایم نکن» چگونه است؟

مورد اول| شمایل حاتم
حاتم پسر بزرگ‌تر نایب سرخی‌ها و صاحب یک معدن در سیاهرود است. او یک بچه مبتلا به سندروم داون دارد و همسرش را در گذشته به دلایل ناموسی ترک کرده و حالا دلبسته پرستار بچه‌اش شده است. در عین حال چند اتفاق دیگر برای حاتم رخ داده؛ از جمله قتل یکی از کارگران معدن و نیز دست‌درازی یک خواننده معروف به افسانه. حاتم به‌رغم تمول مالی زندگی آرامی ندارد و به‌نظر می‌رسد روزگار پرتنش در انتظار اوست.

مورد دوم| ظاهر کاراکتر
«رهایم نکن» اولین مواجهه مخاطبان با محسن تنابنده در نقش جدی است. او پیش‌تر چنین تجربه‌ای را در فیلم‌های سینمایی و سریال «سرزمین کهن» داشت اما سریال کمال تبریزی در توقیف به‌سر می‌برد و اینگونه است که «رهایم نکن» اولین سریال او به‌شمار می‌رود. حاتم گذشته‌ای تلخ داشته ‌‌و روزگار کنونی‌اش بر‌وفق مراد نیست.

به همین خاطر اغلب اخم دارد و تنها لبخند کمرنگش به زمانی برمی‌گردد که با مارال (پرستار فرزندش) وارد دیالوگ شد. موی پرپشت و سبیل و صورت سوخته؛ از جمله مشخصات ظاهری حاتم هستند که توامان نشان از وضع مالی خوب و شغل او دارند. محسن تنابنده استفاده‌ای خوب از مواد اولیه موجود برده و یک کاراکتر ملموس و باورپذیر ارائه کرده است. گریم او در «رهایم کن» تفاوتی اساسی با دیگر سریال‌هایش دارد؛ همانگونه که جدی بودن نقش ربطی به آثار سریالی پیشین ندارد.

مورد سوم| باطن کاراکتر
امتیاز مهمی که باید به حساب تنابنده و کارگردان گذاشت، خلق کاراکتری است که حتی بدون برخورداری از شناسنامه می‌توان پی به باطن او برد. «رهایم نکن» برای اینکه شمایل حاتم را نشان دهد، صرفا متوسل به دیالوگ نشده است. نمایش اتفاقات پیرامونی زندگی او، مخاطب را آگاه می‌سازد که چه آشوبی در دل حاتم به‌پاست.

تنابنده اما برای نمایش درونیات شخصیت، بیش از حرف زدن، اکت دارد؛ چه جایی که شمرده و آرام حرف می‌زند؛ چه وقتی با چهره‌اش واکنش نشان می‌دهد و چه زمانی که به‌خاطر یک اتفاق ناموسی‌، کارگرش را به باد کتک می‌گیرد. او این کار را بی‌کم و کاست انجام می‌دهد و به همین خاطر است که پس از دو قسمت تبدیل به شخصیت محبوب و همراهی‌برانگیز «رهایم نکن» شده.

مورد چهارم| هماورد با نقش جدی
محسن تنابنده بازیگر با تجربه‌ای است که کارش را از صحنه تئاتر شروع کرد و در سینما و تلویزیون خالق نقش‌های متفاوتی شد. این تجربه و تبحر در «رهایم نکن» به کارش آمده و به همین خاطر است که مخاطب این شخصیت عبوس را پس نمی‌زند. در عوض با او ابراز همدلی می‌کند و مهم‌تر از همه می‌داند حاتم مردی مهربان است که دغدغه کارگران و خانواده آنها را دارد.

احتمالا اتفاقات داستان، شخصیت را وارد مرحله‌ای دیگر کند ولی تا اینجا مخاطب‌، حاتم را با چنین ویژگی‌هایی می‌شناسد. اگر بازیگر و کارگردان بر جزئیات شخصیت اشراف نداشتند‌، نتیجه‌ای اینچنین موفق، به‌دست نمی‌آمد. محسن تنابنده که با کاراکتر «نقی» در «پایتخت» به اوج شهرت رسیده بود، حالا هماوردی موفق با یک نقش جدی داشته است.

مورد پنجم| ناقص اما موفق
پیش از «رهایم نکن»‌، سریال‌های «شاهگوش» و «ابله» تجربیات تنابنده در شبکه خانگی بودند. او در اولی قرار بود ایفاگر نقش‌های مختلفی باشد اما در نهایت فقط سه کاراکتر شب‌نما‌، اسفندیار مجبور و حاجی محسن طلایی به ثمر نشست. این بازیگر در سریال داوود میرباقری عملکردی درخشان داشت که دلیل این موفقیت صرفا به گریم‌های سنگین برنمی‌گردد، بلکه بخش اصلی به‌خاطر تبحر تنابنده و نیز هدایت میرباقری است.

همکاری او با «شاهگوش» ناتمام ماند و سریال از همین بابت لطمه خورد. تنابنده یک سال بعد (1393) در «ابله» کمال تبریزی بازی کرد؛ در نقش ننه هوشنگ. این بار هم موفق بود ولی باز همکاری تا پایان ادامه نیافت. سریال تبریزی مورد رضایت مخاطبان قرار نگرفت اما عملکرد تنابنده با تحسین مواجه شد. این بازیگر سال‌ها سراغ شبکه خانگی نرفت و حالا با نقشی جدی به این عرصه بازگشته است.

کدخبر: ۵۰۶۴۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر