کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۱۵۹۳
تاریخ خبر:

درباره عملکرد مجریان سه ویژه‌برنامه تلویزیون در جشنواره فجر

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| در روزهای برپایی جشنواره فجر، سه برنامه تلویزیونی به شکل مفصل به این رویداد می‌پرداختند: هفت‌، سینما ملت‌ و سینمایش. در کنار آن سینما آی‌فیلم هم در زمانی کوتاه به مرور فیلم‌ها و اتفاقات جشنواره اختصاص داشت. در این ۱۰ روز درباره کیفیت هر‌کدام از برنامه‌ها نوشتیم و به تناوب اشاره‌هایی به آنها داشتیم. با پایان جشنواره فجر و ویژه‌برنامه‌های سینمایی تلویزیون این بار عملکرد مجریان را مورد ارزیابی قرار داده‌ایم.

هفت| محمد‌حسین لطیفی
همچنان هفت مهم‌ترین برنامه سینمایی تلویزیون است که خب می‌دانید کیفیت آن مدت‌هاست افت کرده و ضعیف‌ترین هفت لقب گرفته. محمد‌حسین لطیفی پیش از آنکه مجری این برنامه شود، تجربه اجرا در برنامه سینما اکران شبکه پنج را داشت. در آن برنامه لطیفی راحت‌تر مقابل دوربین قرار می‌گرفت و چون فضای برنامه چندان جدی و عبوس نبود، با مخاطبان خودمانی‌تر رفتار می‌کرد. او با این سابقه به هفت رسید و در مجموع گلیم خود را توانست از آب بیرون بکشد.

در ویژه‌برنامه جشنواره فجر هم مثل قبل بود و ویژگی خاصی به اجرای او اضافه نشد. لطیفی در گفت‌و‌گو با صاحبان آثار سعی می‌کرد نیمه پر لیوان را ببیند و حتی از ضعیف‌ترین فیلم‌ها هم طوری تعریف می‌کرد که گویی بهترین اثر جشنواره است! این نکته امتیاز منفی اجرای لطیفی محسوب می‌شود. او می‌توانست ضمن حفظ حرمت مهمان‌، نقاط ضعف‌ها را هم بیان کند. لطیفی اهل سینماست و دانش فنی موقع اجرا به کمک او می‌آید. با این حال سوالاتی که از مهمان‌ها می‌پرسید، جریان‌ساز نمی‌شدند. غالب سوال‌ها‌‌، پرسش‌های روتین درباره ساختار و محتوای آثار است.

اتفاق بد برای لطیفی از دست دادن میز نقد است؛ جایی که او می‌توانست عرض‌اندام کند. او هر شب از دو کارشناس ثابت میزبانی می‌کرد که فرامتن فیلم‌ها را تحلیل می‌کردند و لطیفی هوشمندانه ساکت می‌نشست. او می‌دانست مخالفت با نظر کارشناس عواقب بدی در پی دارد! این سکوت از نظر مخاطب اما یک امتیاز منفی است.

سینما ملت| وحید رونقی
در شبکه چهار، سینما ملت به شکل زنده پخش می‌شد و اجرای آن را وحید رونقی برعهده داشت. او بر‌خلاف لطیفی از شادابی و نشاط بیشتری موقع اجرا برخوردار بود که خب این تفاوت به دلیل نوع انتخاب متفاوت دو مجری است. رونقی پیش از سینما ملت تجربه اجرا داشت و در آی‌فیلم هم برنامه سینمایی آن را اجرا می‌کرد.

این سابقه به همراه علاقه سینمایی به کمک او می‌آمد و مقابل مهمان اصطلاحا کم نمی‌آورد. حضور در میز نقد و ابراز نظر درباره برخی فیلم‌ها امتیازی است که رونقی از آن بهره برد. با این حال تلاش می‌کرد نظر مستقیم درباره فیلم‌ها بیان نکند. پاشنه آشیل رونقی به کلیت برنامه وصل می‌شود: مصاحبه‌هایی که گاه بیش از اندازه کش می‌آمدند.هرچند مجری سعی می‌کرد بیش از حد ساکت نباشد اما به‌نظر می‌رسید گاه در هدایت بحث موفق عمل نمی‌کند. وحید رونقی مثل دیگر مجریان تلویزیون گرفتار سوالات کلیشه‌ای و بدیهی می‌شد اما در مجموع از پس ماموریت برآمد. هر چند او تا رسیدن به نقطه تراز مجریان سینمایی تلویزیون فاصله‌ای بسیار دارد.

سینمایش| حمید ترابیان
شبکه نمایش هر سال افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فجر را پوشش می‌داد‌؛ امسال علاوه بر آن تصمیم گرفت هر شب روی آنتن باشد. اجرای برنامه هم به حمید ترابیان سپرده شد. او با برنامه حالا خورشید در کنار رضا رشیدپور به شهرت رسید و در ادامه اجرای برنامه عطسه هم به او سپرده شد. این سابقه به کمک ترابیان آمد و توانست اجرایی شسته رفته در سینمایش داشته باشد. با این حال آیا او یک مجری تراز سینمایی است؟ آیا می‌تواند همان کاری که فریدون جیرانی می‌کند را انجام دهد؟ قطعا پاسخ منفی است و چنین انتظاری از ترابیان و همکارانش منطقی نیست.

او از پس انجام گفت‌و‌گوهای معمولی با صاحبان فیلم‌ها‌، کارشناسان و دیگر مهمان‌ها برآمد اما یک مجری ششدانگ سینمایی نیست. اگر بخواهیم مثالی دیگر بزنیم، می‌توانیم به اختتامیه اشاره کنیم که روز گذشته از شبکه نمایش پخش شد. اطلاعاتی که ترابیان می‌داد معمولی بود و با آن کاری که سال‌ها پیش فرزاد حسنی در اختتامیه‌های فجر می‌کرد‌، فاصله زیادی داشت. حسنی با آمدن اسم هر نامزد به سرعت کارنامه آنها را بیان می‌کرد که این کار به خاطر حافظه قوی، اطلاعات زیاد و فن بیان است.

کدخبر: ۴۴۱۵۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر