کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۶۳۹۲
تاریخ خبر:

درباره علی‌ لندی فداکار که براثر شدت سوختگی درگذشت

روزنامه هفت صبح | می‌دانید داستان رشادت علی را خوانده بودیم و چند بار هم در روزنامه نقل کردیم، اما دیدن یک گزارش کوتاه خبری از این ماجرا در تلویزیون نابودمان کرد. دوربین گزارشگر از پشت شیشه‌های اتاق مراقبت‌های ویژه، تصویری را از علی مخابره کرد روی تخت بیمارستان. پیچیده شده در انبوه باند و پارچه. از صورتش چیز چندانی مشخص نبود.

به پهلو خوابیده بود. بعد دوربین را دید و با اشتیاقی کودکانه تلاش کرد سرش را از روی تخت بلند کند و با تلاشی جانفرسا برای فیلمبردار با همان دست پیچیده شده‌اش در چند لایه باند و گاز دست تکان داد. هنوز من سنگدل‌، ‌من بی‌احساس از یادآوری این تصویر کوتاه غم دنیا روی سینه‌ام می‌نشیند و تنها اشاره‌ای لازم دارم تا اشک‌هایم سرازیر شود. این تصویر همه مقاومت مرا درهم می‌شکند.

پسرکی که هنوز برای دوربین دست تکان می‌دهد. در یک قدمی مرگ. دیروز خواندم که تا آخرین لحظه هوش و حواسش را حفظ کرده بود. پسرک کوچک نازنین‌. پسرک عزیز. در آن شرایط سخت در آن لحظات چه در سرش می‌گذشته؟ ‌خیال‌پردازی‌ها‌ی کودکانه‌اش را بال و پر می‌داده یا…؟

یک: علی لندی نوجوان فداکار ایذه‌ای که دو هفته پیش برای نجات جان دو نفر به دل آتش زده بود، جان خود را از دست داد. او در جریان یک حادثه آتش‌سوزی در ۱۸ شهریورماه در محله هلال‌احمر ایذه مصدوم شد و بعد از دو هفته که در بیمارستان بستری بود، خبر ناگوار فوت او منتشر شد. او ۲۴ ساعت بعد از حادثه از بیمارستان آیت‌الله طالقانی اهواز به بیمارستان امام کاظم اصفهان منتقل شد و در این مدت تحت درمان بود.

پزشکان گفتند ۹۰‌درصد سوختگی و از دست رفتن سطح دفاعی بدن در نهایت منجر به درگذشت این نوجوان ۱۵ ساله شده است. اگرچه پایان قصه علی لندی خیلی تلخ و حزن‌انگیز بود اما ماجرای اقدام شجاعانه او افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داده و حتی گروهی از کاربران خواستار درج اسم او در کتاب‌های درسی شدند. در روزهای گذشته اخبار امیدوارکننده‌ای از بهبود حال علی به گوش می‌رسید اما در نهایت خبر فوت در آخرین ساعات پنجشنبه شب منتشر شد و علی لندی برای همیشه در ذهن ما جاودانه شد. با همان لبخند معصومانه مقابل باغ ارم شیراز.

دو: برگردیم به روز حادثه در ۱۸ شهریورماه. علی لندی یک دانش‌آموز است که برای رفتن به کلاس نهم آماده می‌شود. احتمالا بعد از یک‌سال و نیم دوری از مدرسه در دوران کرونا دلش برای کلاس و مدرسه هم تنگ شده. او فرزند داود و دیبا است. پدرش کارمند است و مادرش خانه‌دار. دو خواهر ۱۷ ساله و ۸ ساله هم به‌نام‌های دیبا و دنیا دارد. یک خانواده شریف با وضع مالی متوسط. جایی‌که آتش‌سوزی رخ داد محل زندگی خانواده علی لندی البته نبود.

آن روز علی در خانه خاله‌اش بود. بزرگترها خانه نبودند و علی با بچه‌های فامیل مشغول بازی بود که متوجه آتش‌سوزی در خانه یکی از همسایه‌ها شد. علت: آتش‌سوزی پیک‌نیک. در این محله از استان خوزستان هنوز گازرسانی نشده. در نتیجه مردم از پیک‌نیک و سیلندر گاز مایع برای پخت و پز استفاده می‌کنند. در این ماجرا هم یک پیک‌نیک موقع پخت و پز آتش گرفته بود. ساکنین واحد یک پیرزن ۸۰ ساله و دخترش بودند.

علی لندی قبل از نیروهای آتش‌نشانی خودش برای کمک به آنها رساند. او می‌خواسته پیک‌نیک را ببرد از بالکن به بیرون پرتاب کند که خودش دچار سوختگی می‌شود. بعد که نیروهای امدادی می‌رسند علی و ساکنین خانه را به بیمارستان سوانح و سوختگی آیت‌الله طالقانی اهواز منتقل می‌کنند. مادر و دختر مصدومیت جزئی داشتند اما سوختگی علی لندی جدی بود. او را برای ادامه درمان به بیمارستان امام کاظم اصفهان منتقل کردند که در نهایت فایده‌ای هم نداشت.

سه: در این چند روز که علی لندی در بیمارستان بستری بود، خیلی از مسئولان رده بالای کشور پیگیر وضعیت او شدند. وزیر کشور به استاندار خوزستان و اصفهان دستور داده بود شخصا وضعیت او را دنبال کنند. شهردار و امام جمعه و جمعی از مردم و هنرمندان به عیادت او رفتند. بعد از درگذشت او هم معاون اول رئیس‌جمهور پیام تسلیت داد.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان در مورد علت فوت علی لندی توضیح داده: «بیمار دچار مشکل تنفسی شده بود و احتمالاً به این دلیل فوت کرده، اما نیاز است تا بررسی‌های بیشتری انجام شود تا علت دقیق فوت این نوجوان مشخص شود. به دلیل سوختگی شدید احتمال فوت بیمار وجود داشت، اما این اتفاق زودتر از پیش‌بینی‌ها رخ داد.» گفتنی است پیش از این اخباری از بهبودی حال علی لندی و حرف زدن او منتشر شده بود.

اما مسئول فنی بیمارستان امام کاظم اصفهان در این مورد به خبرگزاری ایمنا گفته: «درصد سوختگی وی خیلی بالا بود و حرف زدن و راه رفتن بیمارانی که دچار سوختگی شدید شدند، دلیل بر بهبودی آنها نیست. پوست بیمار به شدت آسیب دیده بود و اعضای بدن به‌واسطه پوست زنده است و وقتی پوست با درصد بالا دچار سوختگی می‌شود، حرارت بدن، اکسیژن‌گیری بدن و تمام اعضای بدن دچار آسیب می‌شود.

تمام تلاشمان را برای بهبودی این نوجوان فداکار انجام دادیم، اما به دلیل آسیب‌دیدگی شدید پوست و عمق بالای سوختگی بیمار دوام نیاورد، چرا که سلامت ارگان‌ها ازجمله قلب و کلیه و… در گرو سلامت پوست است. در سوختگی‌های بالای ۶۰درصد باید بتوان شرایط بیمار را حدود دو هفته ثابت نگه داشت تا بعد از آن بتوان اعمال جراحی لازم را برای بیمار انجام داد، علی لندی، حدود ساعت یک بامداد پنجشنبه به دلیل مشکلات تنفسی شدید فوت کرد.»

کدخبر: ۴۱۶۳۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر