کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۳۳۵۸
تاریخ خبر:

درباره شعار جنجالی علیه روحانی در اصفهان

روزنامه هفت صبح | ظهر ۲۲ بهمن‌ماه بود که یک کلیپ از تظاهرات خودرویی / موتوری در اصفهان منتشر و جنجالی شد. محتوای این ویدئو آن بود که عده‌ای از موتورسواران در پاسخ به یک فرد که روی وانت مردم را تشویق به شعار دادن می‌کرد، از عبارت «مرگ بر روحانی» استفاده می‌کردند. وانت‌سوار تلاش می‌کرد که مردم را به شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل وادارد، اما جوانان روی موتور، آن شعارها را نمی‌دادند و با خنده، کار خود را پیش می‌بردند.

انتشار یک کلیپ از چند حوزه مورد انتقاد قرار گرفته است. اصلاح‌طلبان و حامیان دولت، این شعارها را از حیث دفاع از روحانی و دولت و البته حمله به اصولگرایان بابت رفتارهای افراطی و تند نقد کردند. آنها در محتواهای خود، این افراد را متهم کردند که نه به صورت خودجوش و اتفاقی، بلکه به صورت سازماندهی‌شده دست به چنین اقدامی زده‌اند و بعد از آن، با پیش کشیدن پای شخصیت حقوقی رئیس‌جمهور، گفتند که فارغ از شخصیت روحانی و عملکرد او، نباید اجازه داد که چنین اتفاقی به یک نرم یا روال عادی در کشور تبدیل شود و در نهایت، (با امیدی اندک)، خواستار پیگیری این دست اقدامات شدند.

اصولگرایان از این زاویه وارد ماجرا شدند که این دست اقدامات باعث می‌شود که دولت حسن روحانی، در روزهای آخر خود گارد مظلومیت بگیرد و از پاسخگویی به افکار عمومی فرار کند. (توئیت احدیان، مشاور قالیباف را در این زمینه ببینید) نگرانی ناگفته دیگر آنها این است که چنین اقداماتی باعث شود که دوقطبی برای انتخابات ۱۴۰۰ تشدید شود و با افزایش مشارکت شانس اصولگرایان برای پیروزی کاهش پیدا کند.

بااین‌حال برخی از آنها آنقدر نسبت به دولت منتقد شدند که زمین گفتمانی خود را ترک کرده و وارد زمین گفتمانی اصلاح‌طلبان؛ یعنی آزادی بیان و نقد شدند؛ به‌طورمثال کبری آسوپار، خبرنگار سابق روزنامه جوان، از توهین به هر مسئولی توسط مردم دفاع کرده است. از حیث رسمی اما تاکنون در این زمینه به‌جز انتقادات برخی مقامات دولتی مثل علیرضا معزی، شاهد اظهارنظری نبودیم. قوه قضائیه تا زمان تهیه این گزارش در این زمینه سکوت کرده و صرفا دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان با محکوم کردن این اقدام از پیگیری آن سخن گفته است.

بااین‌حال احتمالا از امروز، شاهد آن خواهیم بود که در این زمینه دستوراتی صادر شود، مخصوصا با توجه به اینکه رهبر انقلاب در همین یکی، دو هفته پیش از مهار بدزبانی سخن گفته بودند و در طول سال جاری نیز چندبار از اهانت به دولت انتقاد کردند. حسن روحانی اما ظاهرا در این زمینه قصدی برای صحبت ندارد. فارغ از یکی، دو اظهارنظر کلی مثل اینکه همه فحش‌ها برای من است و …؛

شاهد نبودیم که روحانی در این مدت، چه در مورد آنچه در برنامه شبکه چهار اتفاق افتاد و چه در مورد برخی توئیت‌های نمایندگان مجلس در ابتدای دوره نمایندگی حرفی بزند. آتش دولت و اطرافیانش اما به‌شدت در این زمینه تند است و از حیث رسانه‌ای، اصولگرایان، در این وضعیت‌ها کاملا در وضعیت تدافعی و ضعیف قرار می‌گیرند و همین موضوع دلیل اصلی ترس آنها از این رفتارهاست که حتی شاید با محتوای آن در خلوت هم مشکلی نداشته باشند.

کدخبر: ۳۷۳۳۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر