کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۲۳۸۰
تاریخ خبر:

درباره سرنوشت شهید ایرلو ‌در‌گذر از صنعا به تهران

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | وزارت خارجه دیروز از شهادت سفیر ایران در یمن بر اثر کرونا خبر داد و در همین اطلاعیه گفت که او به خاطر همکاری دیرهنگام برخی کشورها در شرایطی نامناسب به ایران بازگشت. منظور از برخی کشورها در این اطلاعیه عربستان سعودی است. عربستان، یمن را محاصره کرده و اجازه نمی‌دهد که پروازی از و یا به این کشور صورت گیرد.

بعد از رایزنی بسیار و وساطت عراق و یمن، عربستان (احتمالا به ازای آزادی چند اسیر) دو روز پیش اجازه داد که حاج حسن ایرلو که از سال ۱۳۹۹، به عنوان سفیر ایران در صنعا منصوب شده بود به ایران بازگردد اما ظاهرا کرونا امان او را بریده بود و آن طور که سخنگوی وزارت خارجه گفته «به‌رغم به کارگیری همه مراحل درمانی برای بهبود وضعیت بیماری» او دیروز صبح درگذشت.

ایرلو که بود؟
آمریکایی‌ها حاج حسن ایرلو را یکی از اعضای سپاه پاسداران معرفی می‌کردند که با حزب‌الله لبنان ارتباط داشت. گفته می‌شد که او از حدود شش سال پیش در وزارت خارجه مسئولیت‌هایی را در رابطه با یمن بر عهده داشت. ایرلو، مخفیانه (ظاهرا از راه زمینی) به یمن منتقل شده بود و وال استریت ژورنال مثلا نوشته بود که او در عملیاتی مستشاری برای تقویت و سازماندهی نظامی حوثی‌ها در جنگ با عربستان و دولت تحت حمایتش در یمن به این کشور اعزام شده بود. همین ماجرا باعث شده بود که او کمی بعد از انتصاب رسمی به عنوان سفیر ایران در یمن، از آذر ۱۳۹۹ از سوی آمریکا در فهرست تحریم قرار گیرد.

روایت رسمی از ایرلو
روایت رسمی از شهید ایرلو این است: «ایرلو متولد ۱۳۳۷ شهرری و از دیپلمات‌های با سابقه وزارت خارجه و کارشناس ارشد حوزه عربی و شبه جزیره عرب بوده است. مسئول میز یمن در وزارت امور خارجه ایران پس از آغاز جنگ در سال ۲۰۱۵ در این کشور، هماهنگ کننده کمک‌های انساندوستانه ایران به یمن پس از آغاز جنگ (اعزام هواپیماهای کمک رسانی و کشتی نجات و پس از آن کمک رسانی با هماهنگی سازمان ملل و …) از دیگر فعالیت‌های ایرلو است. ایرلو همچنین پیش از تصدی این سمت، معاون دستیار ویژه وزیر خارجه در امور یمن در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ بوده است.» خبرگزاری مهر نیز در گزارشی مدعی شده که وی، برادر دو شهید بوده است.

چرا شهادت؟
دیروز برخی در مورد دلیل شهید نامیدن حاج حسن ایرلو، سوالاتی داشتند که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: «شهید ایرلو که از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی بود، در محل ماموریت خود به کرونا مبتلا شد.» البته دو روز پیش از بازگشت حسن ایرلو به ایران، علی فاضل خبرنگار نزدیک به انصارالله در توئیتی از «شهادت» او خبر داد و سوال کرد «چگونه آمریکایی‌ها و سعودی‌ها توانستند به مخفیگاه او برسند؟» و مدعی «خیانت نیروهای امنیتی» برای آگاهی جنگنده‌های ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از محل اختفای این فرمانده سپاه پاسداران و دیپلمات ایرانی شد. صحت و سقم این ادعا، توسط مسئولان رسمی در کشور تایید نشده است.

آیا سردار ایرلو همان سردار شهلایی بود؟
دیروز برخی از کانال‌های تلگرامی نظامی و پوشش دهنده اخبار تحولات منطقه نیز مدعی شدند که نام واقعی سردار ایرلو، عبدالرضا شهلایی است. واقعیت این است که اطلاعات در این زمینه به شدت متناقض و گمراه کننده است. مثلا کانال اخبار سوریه که یکی از کانال‌های پرمخاطب در خصوص تحولات منطقه و حضور نیروهای مقاومت است در پستی تلگرامی نوشته:

«روح بلند سردار حاج حسن ایرلو به یاران شهیدش پیوست…. سال‌های سال همه سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی جهان غرب و اعراب دنبال او بودند، عکس‌ها و تصاویر خیالی از او منتشر می‌کردند، برای سرش جایزه تعیین کردند، بارها و بارها از هدف قرار دادن خودروی او در مناطق مختلف یمن گفتند اما هیچ‌کدام نتوانستند این سردار ایرانی را از پای دربیاورند. او از نسل وهرز دیلمی و هزاران سردار و امیری بود که در طول تاریخ برای بلندآوازه کردن نام ایران جان شیرین در کف اخلاص گذاشتند و سال‌های سال دور‌ از خانه جنگیدند و اینگونه غریبانه به شهادت رسیدند… اگر روزی نام ایرانیانی که در گوشه و کنار این کره خاکی برای سربلندی و عزت این آب و خاک غریبانه و مظلومانه به شهادت رسیدند ردیف شود، هیچکس باور نخواهد کرد. سردار شهلایی یکی از همین قافله عشق بود. وقتی که به ناگهان سفیر ایران در یمن شد و از حجاب ناآشنایی بیرون آمد تا خدمات بزرگی به ملت مقاوم یمن کند، منتظر شهادتش بودم، اما نه با کرونا….»

و کانال دیگری به نام صبح صادق مهدوی که ظاهرا نزدیک به سپاه است، در پستی نوشته: «مخاطبین محترم ضمن تسلیت شهادت سردار اسلام جانباز جنگ تحمیلی حاج حسن ایرلو به محضر مبارک ولی امر مسلمین جهان و مردم مسلمان جهان طبق اطلاعی که از منابع موثق به دستمان رسید سردارسرافراز قهرمان جبهه مقاومت سردار شهلایی در صحت و سلامت کامل و در حال خدمت به اسلام و مسلمین می‌باشند.»

سردار شهلایی کیست؟
طبیعتا از سردار شهلایی نیز اطلاعات زیادی نداریم. در ویکی پدیا، او ۶۴ ساله، متولد کرمانشاه و به ادعای دولت آمریکا، معاون نیروی قدس سپاه خوانده شده که از سال ۲۰۰۸ در فهرست ادعایی تروریستی دولت آمریکا قرار گرفته و این دولت برای اطلاعاتی از وی، ۱۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است. برخی مدعی هستند در همان شبی که آمریکایی‌ها، شهید سلیمانی را در عراق ترور کردند، اقدامی نیز برای ترور سردار شهلایی در یمن انجام دادند که خوشبختانه به جایی نرسید.

انتقاد وزیر خارجه از تعلل سعودی‌هادر انتقال شهید ایرلو
مراسم تشییع پیکر شهید ایرلو با حضور جمعی از دیپلمات‌ها و دوستداران‌ آن شهید، دیروز از مقابل درب وزارتی، واقع در محوطه باغ ملی، برگزار شد.حسین امیرعبداللهیان روز سه‌شنبه در مراسم تشییع پیکر مطهر شهید حسن ایرلو سفیر ایران در یمن خاطرنشان کرد: مرحوم ایرلو مجاهدی نستوه بود که به جمع خیل دوستان شهیدش پیوست. مردم یمن شاهد بودند که در دو سال گذشته، مرحوم ایرلو به مرخصی نیامد و برای خدمت به مردم یمن کوتاهی نکرد.

مرحوم ایرلو عاشق خدمت بود و نشان داد که در کوشش برای مردم یمن لحظه‌ای دریغ نکرده است. امیرعبداللهیان درباره کارشکنی‌ برخی کشورها برای انتقال شهید ایرلو به کشور در دوره بیماری، خاطرنشان کرد: در حق وی ظلم کردند و مرحوم ایرلو از طرفداران راه حل سیاسی برای بحران یمن بود. ما چند روز پیگیر مجوز بودیم تا از طریق یک کشور ثالث یک فروند هواپیما از ایران یا کشور دیگری بفرستیم و ایشان را سریعا به بیمارستان مجهزی در ایران منتقل کنیم ولی متاسفانه طرف سعودی در این زمینه خیلی دیر تصمیم گرفت و برخی از دستگاه‌های اجرایی عربستان سعودی تعلل کردند.

ما اعتراض خود را براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی به طور رسمی اعلام خواهیم کرد در عین حال امیدوار هستیم هرچه زودتر یمن در مسیر راه حل سیاسی بتواند از این جنگ و محاصره سخت انسانی خارج شود. وزیر امور خارجه گفت: دیپلمات و سفیر برجسته ما در تمام دو سالی که در یمن بودند، تلاش کردند برای اینکه راه حل سیاسی را به‌عنوان مرکز تحولات دیپلماتیک مورد توجه قرار بدهند و از این مسیر کمک کنند جنگ در یمن خاتمه یابد و ثبات وامنیت وآرامش به کشور برگردد.

کدخبر: ۴۳۲۳۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر