کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۴۰۳۲
تاریخ خبر:

درباره زنی که چهره شاخص جمهوری‌خواهان است

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی| شاید نام استیو مندل در میان نام‌های پرآوازه اعضای حزب دموکرات نام‌آشنا و شنیده‌شده‌ای به‌نظر نیاید اما او فردی پیشرو بود که یک مسیر نو را پایه‌گذاری کرد. مندل برای اولین‌بار در تاریخ آمریکا یک زن به‌نام جرالدین فرارو را به‌عنوان معاون خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۹۸۴ انتخاب کرد. هرچند آن‌ها از زوج ریگان-بوش شکست سختی خوردند اما این جسارت مندل سبب شد دختران آمریکایی رویای قدم زدن در کاخ سفید را به رویاهای شبانه خود اضافه کنند.

سارا پلین یکی از همان دختران بود. اولین شغل پلین گزارشگری ورزش در تلویزیون محلی بود. او با اتکا به این نکته که به‌واسطه حضور تلویزیونی خود چهره به‌نسبت شناخته‌شده به‌نظر می‌آید، در انتخابات شورای شهر وازیلا در آلاسکا شرکت کرد و با ۵۳۰ رای به‌عنوان برنده اول، به‌عنوان عضو شورا برگزیده شد.

او در سال ۱۹۹۶ و در ۳۲‌سالگی در انتخابات شهرداری همین شهر شرکت کرد و به‌رغم اینکه انتخابات شهرداری یک انتخابات فراحزبی بود، مواضع محافظه‌کارانه خود درباره سقط جنین، حق حمل اسلحه و اقلیت‌های جنسی را با خطابه‌های شورانگیزی ادا کرد و توانست نظر سران حزب جمهوری‌خواه در آلاسکا را طوری به خود جمع کند که از ظرفیت‌های این حزب برای تبلیغ او استفاده کنند. پلین پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کرد و از شهرداری یک شهر دورافتاده در سال ۱۹۹۶ به فرمانداری بزرگترین ایالت آمریکا یعنی آلاسکا در سال ۲۰۰۶ رسید و اولین زنی نام گرفت که در این ایالت به فرمانداری رسیده است.

پلین در زمان تصدی این مقام تنها ۴۲‌سال داشت. نتایج نظرسنجی‌ها حاکی از آن بود که او محبوب‌ترین فرماندار جمهوری‌خواه کشور است و رفته‌رفته نظر سران حزب برای استفاده از او در مناصب بزرگتر جلب شد. اما جان مک‌کین در سال ۲۰۰۸ گامی را برداشت که بلندتر از گام‌هایی بود که جمهوری‌خواهان در ذهن‌هایشان برداشتند و پلین را به‌عنوان معاون خود در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کرد.

سلام دوباره به تلویزیون
رقیب جان مک‌کین در انتخابات ۲۰۰۸ باراک اوباما بود. اوباما هم دموکرات بود، هم جوان بود و هم سیاه‌پوست. این سه عامل سبب شد تا کام سران، اعضا و هواداران حزب جمهوری‌خواه بیش از اندازه تلخ شود و از پلین به‌عنوان عامل اصلی شکست و تحقیر مک‌کین کینه به‌دل بگیرند. همین تنفر از پلین سبب شد فشار فزاینده‌ای بر روی دوش او باشد و نتواند امور ایالت خود را مانند دوران قبل از انتخابات پیش ببرد. او از سر ناچاری و در سال ۲۰۰۹ از فرمانداری آلاسکا استعفا داد و ترجیح داد مدتی را از مشاغل و مناصب سیاسی فاصله بگیرد.

همانطور که دونالد ترامپ معتقد است مهمترین عامل برای موفقیت یک چهره سیاسی حضور او در برنامه‌های تلویزیونی است، پلین هم که کار خود را از تلویزیون شروع کرده بود بر این اعتقاد بود. بنابراین بلافاصله پس از استعفا به‌عنوان مهمان در یک برنامه سیاسی در شبکه فاکس‌نیوز شرکت کرد و سیاست‌های باراک اوباما را تحلیل کرد و در پایان برنامه و رو به دوربین گفت: «انتخابات تمام شده است و در حال حاضر اوباما رئیس‌جمهور من هم هست و سعی می‌کنم بدون آن‌که از عقاید و اصول خود عدول کنم به اوباما کمک کنم که کشورمان را نسبت به پیش جای بهتری کند».

پلین در این برنامه به‌قدری مسلط حرف زد که مدیران شبکه فاکس پیشنهاد دادند او به‌عنوان تحلیلگر مسائل سیاسی برنامه مستقل خود در این شبکه را آغاز کند. پلین با استقبال از این پیشنهاد دوباره فعالیت‌های رسانه‌ای خود را شروع کرد. او در شبکه‌های دیگری مانند تی‌ال‌سی نیز برنامه تلویزیونی اجرا کرد و توانست ۵ میلیون مخاطب ثابت را پای گیرنده‌های خود بکشاند. برنامه‌های تلویزیونی او حول‌محور سیاست و تاریخ شفاهی جنگ‌های آمریکا می‌گشت. پلین در انتخابات ۲۰۱۶ حامی دونالد ترامپ بود و از تمام ظرفیت‌های شخصی و رسانه‌ای خود برای تبلیغ و پیروزی او استفاده کرد.

خودسری
پلین پیش از اعلام استعفای خود از سمت فرمانداری آلاسکا اعلام کرد کتابی از خاطراتش را که معطوف به دوران فرمانداری او و انتخابات ۲۰۰۸ است، منتشر خواهد کرد. در خبرها اعلام شد هارپر اند کالینز به‌عنوان انتشاراتی که حق‌نشر این کتاب را بر‌عهده دارد ۱.۲۵ میلیون دلار به پلین حق‌تالیف پرداخت کرده است. این بیشترین حق‌تالیف پرداخت شده به یک نویسنده تا آن زمان بود و سبب شد تنها در روز اول انتشار ۳۰۰‌هزار نسخه از این کتاب که «خودسری؛ زندگی آمریکایی» نام داشت به فروش برسد.

فروش این کتاب خیلی‌زود از مرز یک میلیون نسخه گذشت و ۶ هفته پیاپی در رتبه نخست فهرست پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار داشت. کارشناسان این کتاب را از جنبه ارزش اطلاعاتی که در آن منعکس شده است در کنار کتاب خاطرات بیل کلینتون و باراک اوباما قرار می‌دهند. فروش شگفت‌انگیز این کتاب تا پایان سال ۲۰۰۹ ادامه داشت و ۲.۷ میلیون نسخه تنها در همان سال فروش رفت. انتشار این کتاب حاشیه‌های فراوانی هم به‌دنبال داشت.

افراد مختلفی درباره آنچه در این کتاب نوشته شده بود موضع‌گیری کردند و روند برخی از اتفاقات کتاب را واهی و دروغ خواندند. در آن زمان مجلات و روزنامه‌های زرد تیترهایی با عنوان ۱۰ دروغ بزرگ پلین در کتابش را کار می‌کردند. جان مک‌کین هم درباره کتاب گفت پلین اتفاقات بیان شده در کتاب را با سمت و سوگیری خودخواهانه نوشته و در پاره‌‌ای از مطالب داستان‌سرایی کرده است. همچنین در آن دوره فاش شد که پلین ۶۳ هزار دلار از کمک‌های مردمی به خیریه‌ خود را صرف خرید کتاب خودش و اهدای آن به طرفدارانش کرده است.

محافظه‌کار یا افراطی؟
پس از همه‌گیری ویروس کرونا موضع‌گیری‌های فراوانی نسبت به واکسن‌های این ویروس گرفته شد. یکی از سرسخت‌ترین افراد ضد‌واکسن در آمریکا سارا پلین بود. او از هر تریبونی برای اعلام مخالفتش با واکسن بهره می‌برد. در دورانی که آمریکا رتبه اول جهان در تعداد مرگ بر اثر ویروس کرونا را داشت، پلین در اجتماعات مختلف سخنرانی می‌کرد و به مردم می‌گفت: «وصیت کنید که هیچکس اجازه ندارد حتی به جنازه شما هم واکسن بزند».

این موضع‌گیری‌های پلین مسبوق به سابقه است. او از سردمداران جنبش‌های ضد‌سقط جنین در آلاسکا و آمریکاست. پلین در دورانی از لغو حکم رو در مقابل وید و ممنوعیت سقط جنین حرف می‌زد که این ایده به ذهن محافظه‌کاران حزب جمهوری‌خواه هم نمی‌رسید. در مسائلی مانند حمل آزادانه سلاح نیز او پا را فراتر از هم‌حزبی‌هایش گذاشته است. او از حامیان حملات نظامی آمریکا به عراق و افغانستان بود و همیشه افسوس می‌خورد که چرا باراک اوباما به‌جای حمله نظامی به ایران، توافق‌نامه‌ای به‌نام برجام امضا کرده که ننگی برای آمریکاست. مواضع او به قدری افراطی و خطرناک است که برخی از نزدیکان و اعضای خانواده پلین نیز از او حمایت نمی‌کنند.

نوید پیروزی
سارا پلین پس از ۱۳ سال دوری از عرصه سیاست دوباره به متن اتفاقات بازگشت و در انتخابات درون حزبی کنگره از ایالت آلاسکا شرکت کرد. او که حمایت جانانه دونالد ترامپ را به همراه داشت توانست بر دیگر رقبای جمهوری‌خواهش فائق بیاید و راهی رقابت نهایی با نامزد حزب دموکرات شود.

پلین در اظهاراتی که پس از اعلام پیروزی‌اش داشت گفت: «دوران اسکی‌بازی بین میله‌ها و رقصیدن دور این میله‌ها سر رسیده و وقت کار جدی است. ما اول کنگره را پس می‌گیریم و ۲ سال بعد هم کاخ سفید را از بایدن که کارگزار اوباماست و کارهای عقب مانده او را انجام می‌دهد پس خواهیم گرفت». جالب است بدانید تاد پلین، همسر سابق سارا پلین به همراه دامادها و عروس‌های پلین نه‌تنها به او رای ندادند بلکه به رقیب او رای دادند تا پلین پیروز نشود.

این افراد اعلام کردند در انتخابات کنگره نیز به رقیب دموکرات پلین رای خواهند داد تا آمریکا را از خیزش دوباره یک سیاستمدار خطرناک که ممکن است سرنوشتی شبیه به یک ملودرام را برای مردم جهان رقم بزند، مصون بدارند. بسیاری از کارشناسان می‌گویند پلین ترامپی دیگر است اما اعضای خانواده پلین این جمله را اصلاح می‌کنند و می‌گویند اشتباه نکنید، ترامپ پلینی دیگر است.

کدخبر: ۴۷۴۰۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر