کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۹۲۳۰
تاریخ خبر:

درباره درگیری‌ در شهرهای بیت‌المقدس و کربلا

روزنامه هفت صبح | دو شهر مقدس، یکی برای مسلمانان و دیگری برای شیعیان، یکی در فلسطین اشغالی و دیگری در عراق، یکشنبه پر از تنشی را پشت سرگذاشتند.
* یک: در بیت‌المقدس، درگیری در دو بخش اتفاق افتاد. یکی در محله شیخ‌الجراح؛ جایی که اسرائیلی‌ها اصرار دارند که حدود ۵۰۰ فلسطینی را از خانه‌های خود بیرون کنند تا به شهرک سازی بپردازند. دیشب هم فلسطینیان ساکن محله شیخ جراح در قدس به نشانه اعتراض به مصادره خانه‌هایشان به دست اشغالگران، تجمع مسالمت‌آمیزی برگزار کردند. ماموران پلیس اسرائیل به شرکت‌کنندگان در این تجمع حمله ور شده و دست به سرکوب آنان زدند که در پی این تجاوزات درگیری‌هایی میان طرفین صورت گرفت. جمعیت هلال احمر فلسطین از زخمی شدن ۱۴ فلسطینی در این درگیری‌ها خبر داد.

* دو: اما در محوطه قدیمی شهر که همان اماکن مقدسه باشد؛ نظامیان صهیونیستی از بامداد دوشنبه نمازگزاران و روزه‌داران فلسطینی را مورد حمله قرار داده و اقدام به سرکوب آنان کردند. هزاران فلسطینی برای دفاع از مسجدالاقصی در برابر حمله شهرک‌نشینان از ساعات اولیه بامداد امروز در محوطه‌های این مسجد حاضر شده و نماز تراویح و صبح را در این مسجد مبارک بجای آوردند.

از سوی مقابل، صدها شهرک‌نشین اسرائیلی از ساعات اولیه صبح خود را به محله شیخ جراح و برخی مناطق مجاور مسجد‌الاقصی رسانده و خانه‌های فلسطینیان را به طرز وحشیانه‌ای مورد حمله قرار دادند که به دنبال آن هزاران فلسطینی برای دفاع از آنان راهی این محله و مسجد الاقصی شدند. آن‌ها قرار گذاشته بودند که صبح ۲۸ رمضان، به طور گسترده و دسته‌جمعی اقدام به تعرض به مسجد الاقصی کنند.

* سه: در طول روز دوشنبه درگیری‌ها شدت گرفت و صهیونیست‌ها در ماه رمضان حرمت مسجد‌الاقصی را زیر پا گذاشته و حتی به داخل مصلای قبلی و قبه الصخره شریف هم گاز اشک آور شلیک کرده و نمازگزاران را در داخل آن محبوس کردند. هلال احمر فلسطین اعلام کرد که تا لحظه نگارش این گزارش بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شدند که حال شماری از آنان وخیم اعلام شده است.

* چهار: جنایت اسرائیل در روزهای اخیر به حدی بوده که باعث واکنش‌های بین‌المللی بی‌سابقه شده است. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد مشاور امنیت ملی آمریکا (جک سولیوان) در تماس تلفنی با همتای اسرائیلی خود (مئیر بن شبات) نگرانی عمیق خود را در برابر حوادث شهر قدس اعلام کرد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است سولیوان از اسرائیل خواست اقدامات مناسب را برای ضمانت بازگشت آرامش هنگام برگزاری یادبود روز قدس در پیش بگیرد. در اطلاعیه کاخ سفید درباره گفت‌وگوی مشاوران امنیت ملی آمریکا و اسرائیل آمده است: سولیوان مجددا نگرانی عمیق ایالات متحده را درباره اخراج احتمالی خانواده‌های فلسطینی از خانه‌های خود در منطقه شیخ جراح شهر قدس اعلام کرد.

* پنج: اما در واکنش اسرائیل رادیو رژیم صهیونیستی به نقل از الی کوهن، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در پاسخ به درخواست آمریکا درباره رخدادهای کنونی قدس اشغالی نقل کرد: اسرائیل متعلق به ماست و نیازی به دستور گرفتن از کسی نیست. طبق گزارش این رادیو، مسئولان ارشد دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از مسئولان ارشد اسرائیل درباره وقایع کنونی و مسئله زمین‌های موجود در شهرک الشیخ جراح در قدس اشغالی توضیح خواسته‌اند.

*** در کربلا چه خبر است؟
* یک: «ایهاب الوزنی»، فعال مدنی برجسته در کربلا و یکی از اصلی‌ترین سازمان‌دهندگان به تظاهرات‌های این کشور از اکتبر سال ۲۰۱۹ تاکنون، صبح شنبه در حمله‌ای مسلحانه در مقابل منزلش ترور شد. ترور این فعال مدنی، خشم مردم در استان را به دنبال داشت و صدها تظاهرکننده در مرکز شهر جمع شده و با شعار علیه دولت عراق که نتوانسته از تظاهرات کنندگان حفاظت و عاملان ترور فعالان را مجازات کند، اقدام به آتش زدن لاستیک کردند. صدها تظاهرکننده از مناطق دیگر برای مشارکت در تشییع جنازه ایهاب الوزنی حضور یافتند اما نیروهای امنیتی مانع از ورود آنها به استان شدند. بعد از آن روز یکشنبه، جنازه او در عتبه حسینی تشییع شد که این تشییع جنازه، توام شد با شعارهای ضدایرانی.

* دو: این در حالی است که کنسولگری ایران در کربلا در بیانیه‌ای تاکید کرد: «کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلای مقدسه، این اقدام تروریستی را که شامگاه گذشته در این شهر مقدس روی داده محکوم کرده و تسلیت و همدردی خود را ابراز داشته و معتقد است که اینگونه اقدامات در چارچوب ناامنی و بی ثبات کردن کشور دوست و برادر، جمهوری عراق است». خبرگزاری ایرنا هم در گزارشی از عراق نوشت که موساد از این کار سود برده است.

* سه: با این حال برخی از تظاهرکنندگان شامگاه یکشنبه در کنار کنسولگری ایران در کربلا جمع شده و اقدام به آتش زدن کیوسک ورودی و دیوارهای کنسولگری کردند که این تجمع به زودی با برخورد نیروهای امنیتی به پایان رسید.

* چهار: دیروز وزارت خارجه در بیانیه‌ای گفت: «در پی اقدام عده‌ای آشوبگر در تعرض به سرکنسولگری ایران در کربلا و در ادامه مجموعه اقدامات صورت‌گرفته از سوی وزارت امورخارجه از شب گذشته، مدیر کل تشریفات وزارت امور خارجه ایران در ملاقات سفیر عراق ضمن محکوم کردن این اقدام، خواستار حفظ تدابیر و تمهیدات امنیتی از سوی جهات ذیربط دولت عراق برای محافظت از اماکن دیپلماتیک ایران به‌موجب کنوانسیون ۱۹۶۳ وین گردید. سفیر عراق نیز اظهار داشت دولت عراق به‌عنوان دولت پذیرنده در خصوص تضمین امنیت و ایمنی اماکن نمایندگی‌ها متعهد می‌باشد.»

* پنج: اما این پایان ماجرا نبود. دیروز خبر رسید که افراد مسلح ناشناس در حالی که سوار بر موتور سیکلت بودند به سمت «احمد حسن الغزالی»، خبرنگار شبکه «الفرات» وابسته به عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق شلیک کردند و وی از ناحیه سر هدف شلیک گلوله قرار گرفت. او البته زنده مانده است.

همزمان هم اشخاصی ناشناس و مسلح به سمت یکی از افسران اطلاعاتی در منطقه «حی العامل» در غرب بغداد تیراندازی کردند و در نتیجه آن این شخص به شدت زخمی شد و این افراد مسلح پا به فرار گذاشتند. در مجموع می‌توان گفت که اوضاع امنیتی عراق این روزها چندان خوب نیست مخصوصا که خبرهایی هم از آغاز دوباره آتش زدن مزارع گندم نیز به گوش می‌رسد. (خبرها از میدل ایست نیوز، ایسنا و مرکز اطلاع رسانی فلسطین)

کدخبر: ۳۸۹۲۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر