کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۷۶۸۴
تاریخ خبر:

درباره درگذشت سه چهره مشهور در فضای سیاسی ایران

روزنامه هفت صبح | یک: آخر هفته‌ای که گذشت فوت سه چهره مشهور در فضای سیاسی ایران گزارش شد. اولی محمدحسن طریقت‌منفرد وزیر پیشین بهداشت بود که روز پنجشنبه در بیمارستان خاتم‌الانبیا تهران درگذشت. او در مقطع کوتاهی از اواخر فعالیت دولت دوم محمود احمدی‌نژاد و بعد از ماجرای عزل مرضیه وحید‌دستجردی، وزیر بهداشت ایران بود.

طریقت‌منفرد حدود یک ماه پیش در یک ساختمان نیمه‌کاره که قرار است تبدیل به مرکز طب سنتی شود دچار حادثه شد. آن زمان گفته شد او در هنگام بازدید از این ساختمان واقع در شهر رامسر به چاله آسانسور سقوط کرده و صدمه دیده. این چشم‌پزشک ۷۵ سال سن داشت و در دوره‌های مختلف مسئولیت‌هایی در سازمان تامین اجتماعی، کمیته امداد، وزارت نفت و … را هم تجربه کرده بود.

دو: اتفاق بعدی مربوط به خبر درگذشت پروین خلیلی همسر امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان بود. رسانه‌های لبنانی گزارش دادند که او در سن ۸۳ سالگی جان خود را از دست داده است. پروین خلیلی در سال ۱۳۳۵ با امام موسی صدر ازدواج کرد که حاصل ازدواج آن‌ها فرزندانی به نام‌های صدرالدین، حمیدالدین، حورا و ملیحه است. پروین خلیلی متولد نجف بود و از سال ۱۳۵۷ که امام موسی صدر ربوده شد چشم انتظار همسرش بود. دیروز خیلی از شخصیت‌های سیاسی و مقامات رسمی کشور از جمله امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه درگذشت او را تسلیت گفتند. خانواده دکتر شریعتی نیز به شکلی ویژه به درگذشت پروین خلیلی واکنش نشان دادند.

سه: خبر درگذشت یکی از خلبانان حماسه‌ساز دوران دفاع مقدس هم دیروز منتشر شد. منوچهر محققی از خلبانان هواپیمای فانتوم F4 در دوران دفاع مقدس از چندی پیش به دلیل خونریزی مغزی در بیمارستان بستری شده بود که دیروز خبر دادند این خلبان مطرح نیروی هوایی ارتش در سن ۷۸ سالگی در بیمارستان بعثت نهاجا فوت کرده است.

در مورد مهارت‌های امیرسرتیپ محققی نکات زیادی نقل می‌کنند از جمله اینکه او به پروازهای جسورانه و چسبیده به کف زمین معروف بود و گفته می‌شود با هواپیمای فانتوم، حرکات محیرالعقول مختلفی ازجمله تیراندازی در حالت وارونه را در کارنامه دارد. او دارای رکورد ۱۸۲ سورتی پرواز برون مرزی (Special Mission) است و با بیش از سه هزار ساعت پرواز با فانتوم از این نظر در ایران و خاورمیانه رکورددار است. او متولد ۱۳۲۲ در تبریز بود.

او در سال ۱۳۵۹ در یک ماموریت برون مرزی درمنطقه بصره مورد اصابت پدافند هوایی دشمن بعثی قرار گرفت و به درجه جانبازی نائل شد. به‌غیر از این موضوع ساعات بالای پروازی این‌خلبان در طول جنگ، باعث نارسایی‌ها و عوارض جسمانی در وی شده بود. به‌همین‌دلیل محققی چندسال گذشته را با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد. امیر محققی که به خلبان تاپ‌گان نیروی هوایی ارتش نیز معروف بود، در کارنامه خدمتی خود به‌ویژه در دوران دفاع مقدس سوابق و رکوردهای درخشان بسیاری داشت.

انجام بیش از ۲۰۰ ماموریت خطرناک ، حضورموثر در عملیات‌های کمان ۹۹ و مروارید در جهت شکستن ستون فقرات دشمن بعثی، فرماندهی دسته ۴۰ فروندی در عملیات ۱۴۰فروندی کمان ۹۹ و رکورد پرواز رزمی با جنگنده فانتوم از مهم‌ترین سوابق خدمتی امیر سرتیپ خلبان منوچهر محققی به‌حساب می‌آید. خود امیر محققی در یکی از گفت‌وگوهایش می‌گوید: «پیش از آن که جنگ تحمیلی شروع شود تهران بودم، اما از ابتدای جنگ به بوشهر آمدم و تا آخر جنگ همین جا بودم. دو سه سانحه در خوزستان برایم رخ داد که عرب‌های ساکن این استان من را نجات دادند و نگذاشتند دست عراقی‌ها بیفتم.»

کدخبر: ۴۱۷۶۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر