کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۰۳۰۰
تاریخ خبر:

درباره دراماتیک‌ترین دوره جام‌جهانی

روزنامه هفت صبح| ‌جام جهانی 1990 از شگفت‌انگیز‌ترین و به یاد ماندنی‌ترین جام‌های جهانی بود. از همان افتتاحیه شما وقوع درام و تراژدی را احساس می‌کردید‌. وقتی مدافعان کامرون بی‌محابا روی آرژانتینی‌ها خطا می‌کردند و در نهایت روی اشتباه نری پمپیدو با یک گل آرژانتین را شکست دادند. در حالیکه دو بازیکنشان در ادامه بازی اخراج شدند و اگر داور سختگیر‌تر بود باید باز هم از کامرونی‌ها اخراج می‌کرد. در همین دور گروهی و هنگام بازی برزیل و اسکاتلند زلزله مهیبی در بم ایران آمد که موجب قتل عام سی هزار شهروند ایرانی شد.

ایتالیایی‌ها با گلزنی یک مهاجم نه چندان سرشناس به اسم اسکیلاچی مرحله مقدماتی را با سه پیروزی و بدون گل خورده رد کردند.آرژانتین با شکست دادن شوروی و تساوی با رومانی هر طور بود افتان و خیزان خودش را به دور بعد رساند. در بازی با شوروی پمپیدو مصدوم شد و نری گویگوچه‌آ به عنوان دروازه‌بان ذخیره به میدان آمد.

انگلیس هم به هر زحمتی بود در گروه مرگ و در بازی‌هایی خشن و پربرخورد با یك برد مقابل مصر و دو تساوی برابر هلند و ایرلند سینه خیز خودش را به دور دوم کشاند. اما ازآن سو آلمان‌ها در اوج قدرت بودند. یوگسلاوی و امارات را به توپ بستند اما مقابل کلمبیای پرستاره (والدراما و اسپریلا و هیگوئتا ) مساوی شدند. دور دوم آرژانتین 80 دقیقه مقابل برزیل دفاع کرد و دوبارهم تیر دروازه به کمک‌شان آمد و گویگوچه‌آ هم نشان داد چه موهبتی است و در نهایت مارادونا در یک استارت ناگهانی پاس توی در حیرت انگیزی را برای کانی‌گیا فرستاد تا آرژانتین حریف قدر خود را شکست دهد.

یک نتیجه باور نکردنی. در همین مرحله روژه میلای 40 ساله با توپ ربایی از هیگوئتا یک گل بادآورده زد تا برای اولین بار قاره سیاه در یک چهارم نهایی نماینده داشته باشد. انگلیس هم باگل ملخکی دیوید پلات دقیقه 120 بلژیک شایسته راحذف کرد. بازی سخت در مواجهه آلمان و هلند بود و برتری دو بر یک آلمانی‌ها در بازی‌ای که از هر تیم یک نفر اخراج شد.

ایتالیا هم بدون گل خورده چهارمین پیروزی‌اش را این بار مقابل اروگوئه کسب کرد‌. در یک چهارم نهایی انگلیس دو بر یک از کامرون عقب افتاد و اگر پنالتی دقیقه 81 نبود انگلیس حذف می‌شد. در وقت اضافه یک پنالتی دیگر هم به کمک شاگردان بابی رابسون آمد تا انگلیس پس از 34 سال باردیگر به نیمه نهایی یک جام معتبر برسد.

آلمان با یک پنالتی از سد جمهوری چک گذشت و ایتالیا بازهم بدون گل خورده به نیمه نهایی رسید. آنها این بار با یک گل ایرلند شگفتی‌ساز را از سرراه برداشتند‌. آمارشان تا به اینجا 5 پیروزی و هفت گل زده و بدون گل خورده بود. آرژانتین هم در بازی‌ای که استویکویچ ستاره یوگسلاوها دمارشان را درآورده بود، در نهایت در ضربات پنالتی به پیروزی رسیدند. گویگوچه‌آ دوتا پنالتی گرفت و در طی بازی هم ستاره اصلی آرژانتین بود. مارادونا پنالتی اش را از دست داد اما این اتفاق گزندی به تیمش نرساند.

در نیمه نهایی این جام جنون آمیز آرژانتین در ناپولی به دیدار میزبان رفت. ناپولی به نوعی خانه دوم مارادونا بود و جایی که مردمش او را می‌پرستیدند. ایتالیا با یک گل زیبا باز هم توسط اسکیلاچی پیش افتاد اما جادوی مارادونا در میدانداری و تیزهوشی کانی‌گیا موجب شد تا براي اولین بار دروازه والتر زنگا دروازه‌بان ایتالیا باز شود. بازی به پنالتی کشیده شد و باز هم دوتا مهار از گویگوچه‌آ موجب شد تا آرژانتین به شکل ناباورانه‌ای به فینال برسد.

با دو پیروزی در ضربات پنالتی‌،‌ یک گل انفرادی روی نبوغ مارادونا و در حالیکه با کامرون شکست خورده بودند و با رومانی مساوی کرده بودند حالا تا فینال پیش آمده بودند. ازآن سو آلمان در نیمه نهایی مقابل انگلیس خوش شانس بود که روی اشتباه پیتر شیلتون پیر و سنگین وزن به گل رسید هرچند لینه کر جبران کرد و بازی به وقت اضافه رفت و در نهایت با ضربات پنالتی آلمان راهی فینال شد.

فینال در حالی انجام می‌شد که پنجمین حضور آلمان‌ها در فینال جام جهانی طی هفت دوره گذشته بود که تا آن موقع فقط یک قهرمانی برایشان به ارمغان آورده بود و فرصتی برای انتقام ازآرژانتین که در فینال دوره قبل آلمان‌ها را شکست داده بودند. آرژانتین اما با 4 بازیکن دو اخطاره از جمله کانی‌گیا مجبور شد به یک بازی خشن و دفاعی مقابل حریف روی بیاورد و این‌جا هم پنالتی گره داستان را باز کرد. دقیقه 86 . پنالتی را ماتئوس نزد.

شهامتش را پیدا نکرد و آندریاس برهمه پشت توپ ایستاد و ضربه زمینی‌اش در حالیکه گویگوچه‌آ این بار هم جهت توپ را تشخیص داد اما توپ گل شد و آلمان قهرمان شد. در جام اخطارها و اخراج‌ها و پنالتی‌ها. یکی از دراماتیک‌ترین دوره‌هاي جام جهانی و به یاد‌ماندنی‌ترینشان. جام جهانی 90 هرگز از یاد فوتبالدوستان نمی‌رود.

کدخبر: ۴۹۰۳۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر