کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۵۹۴۳
تاریخ خبر:

درباره خداحافظی نادر فقیه‌زاده از ‌کمپانی ب.ام.و

روزنامه هفت صبح، ‌سیدمحمدرضا دادگستر| ایرانی‌های صنعت خودروی جهان کم نیستند؛ از منصوری و رضوانی گرفته تا پیمان کارگر و البته نادر فقیه‌زاده که حتی اگر پیگیر اخبار ب.ام.و هم نباشید اطلاع دارید که طراحی به‌یادماندنی و زیبای سری ۶ دستپخت اوست. اما مدتی بود که خبری از این طراح ایرانی در محافل خودرویی نبود تا چند روز پیش که سایت بیت‌ران مصاحبه‌ای با او ترتیب داد و معلوم شد که آقای فقیه‌زاده از باواریایی‌ها خداحافظی کرده است.

او که سرپرستی استودیوی طراحی یک برند چینی به نام آواتر را در شهر مونیخ آلمان بر عهده گرفته علت این کار را کسب تجربه‌های بزرگ اعلام کرده است. اگر فقیه‌زاده در ب.ام.و خودروهایی اسپرت با شتاب‌های خیره‌کننده طراحی می‌کرد، الان در حال طراحی خودروهای برقی و خودران است.

اگر نام آواتر را تا به حال نشنیده‌اید حق دارید چون این برند به تازگی ایجاد شده و هنوز راه زیادی پیش روی خود دارد تا با برندهای مطرح برقی‌ساز چینی همچون سایک یا بی‌وای‌دی رقابت کند. آواتر در اصل یکی از زیرمجموعه‌های چانگان با نام چانگان ویلای بوده که برای تولید خودروهای سبز ایجاد شد اما در سال گذشته استقلال پیدا کرد.

مرکز این شرکت در شهر شانگهای چین قرار دارد و بخش طراحی آن در شهر مونیخ آلمان مستقر شده است. برای طراحی و توسعه خودروهای این شرکت هم شرکت‌های هوآوی، چانگان و CATL چین همکاری دارند که بخش توسعه خودروهای برقی و خودران را شرکت هوآوی انجام داده است. اولین محصول این شرکت به نام آواتر ۱۱ که توسط نادر فقیه‌زاده طراحی شده، در هفته جاری در شانگهای رونمایی شد.

در اصل این خودرو را می‌توان تجربه جدید شرکت هوآوی برای توسعه خودروهای آینده دانست. در طراحی آن خبری از خطوط پیچیده و شکسته نیست و تمرکز اصلی بر روی چراغ‌های باریک LED در جلو و عقب گذاشته شده که مد روز طراحی خودرو به شمار می‌رود.

فرم کراس‌اوور کوپه این خودرو که این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده نوید این را می‌دهد که آواتر ۱۱ به احتمال زیاد در بازار خودرویی موفق خواهد بود. پلتفرم این خودرو با نام CHN بر مبنای پلتفرم یکی از خودروهای قبلی چانگان به نام چانگان نیو توسعه پیدا کرده که پتانسیل طراحی خودروهای بیشتری را هم دارد.

طبق اطلاعاتی که توسط آواتر منتشر شده، شتاب صفر تا صد مدل ۱۱ تنها ۴ ثانیه است. این خودرو از شارژ سریع ۲۰۰ کیلوواتی نیز پشتیبانی می‌کند که تکنولوژی آن را شرکت CATL فراهم کرده است. آواتر ۱۱ توان پیمایش ۷۰۰ کیلومتری دارد و سطح محاسباتی خودرانش هم تاپز ۴۰۰ است که البته در برابر خودروهایی نظیر چانگان نیو با سطح خودران تاپز ۱۰۱۶ کم به نظر می‌رسد و هنوز جای کار زیادی دارد.

نخستین سری از آواتر ۱۱ در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ به دست مشتریان می‌رسد. البته این کراس‌اوور کوپه تنها محصول شرکت آواتر تکنولوژی نخواهد بود و مدیران این شرکت اعلام کرده‌اند که تا پنج سال آینده قصد دارند چهار محصول جدید دیگر هم معرفی کنند؛ خودروهایی که امضای طراحی نادر فقیه‌زاده را دارند.

کدخبر: ۴۲۵۹۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر