کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۴۶۶۸
تاریخ خبر:

درباره حاشیه‌های حراج میلیاردی تهران

روزنامه هفت صبح | دوازدهمین دوره حراج تهران در حالی جمعه شب در هتل پارسیان تهران برگزار شد که حال و هوای آن متاثر از اتفاقات پر سر و صدای هفته‌های اخیر مثل ترور شهید قاسم سلیمانی و سقوط هواپیمای مسافربری تهران_کیف بود. از آنجایی که رد وبدل شدن رقم‌های میلیاردی برای آثار هنری در این حراجی هر بار توجه مردم در شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب می‌کند، این بار هم حاشیه‌های حراج تهران نقل محافل مجازی بود؛ از تسلیت‌گویی مدام چهره‌های هنری گرفته تا حرف و حدیث‌های مربوط به قیمت و مالکیت آثار ارائه شده.

*** قوس آبیِ صدرنشین
دوره قبلی حراج تهران با رکورد‌شکنی و فروش مجموعا ۴۲ میلیاردی‌اش چنان سر و صدایی کرد که جمعه شب چشم خیلی‌ها به دوازدهمین حراج بود تا رکورد دیگری ثبت شود اما اینبار از این خبرها نبود. رکورد، با مجموع فروش ۳۱ میلیارد و ۷۱۷ میلیون تومان شکسته نشد و گران‌ترین اثر این دوره نتوانست به رکوردشکن‌های قبلی چندان نزدیک شود. «قوس آبی نیلگون» نقاشی حسین زنده‌رودی همانطور که حدس زده می‌شد عنوان گران‌ترین اثر حراج جمعه شب را به خودش اختصاص داد.

این اثر سه‌‌میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان فروش رفت. بنابراین باز هم رکورد تمام دوره‌های حراج تهران در اختیار نقاشی سهراب سپهری باقی ماند که در دوره نهم حراج که تیرماه سال گذشته برگزار شد بیشتر از پنج‌میلیارد تومان فروخته شده بود. رتبه بعدی هم به منیرفرمانفرماییان تعلق دارد که اثرش یک دوره بعد یعنی دوره دهم حراج در دی ماه سال ۹۷، چهار ‌میلیارد تومان فروش رفته بود.

*** اعضای باشگاه میلیاردی‌ها
با وجود اینکه دوره دوازدهم حراج تهران از نظر مجموع فروش چشم انتظارها را شگفت زده نکرد اما جمع میلیاردی‌های این دوره چندان هم خلوت نبود. تابلوی «طبیعت بی‌جان» منوچهر یکتایی با فروش یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی، اثری از فرهاد مشیری از مجموعه کوزه‌ها با نام «خوابم یا بیدارم» با فروش یک میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان، مجسمه‌ای از ژازه تباتبایی یک میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان، اثری از منیر فرمانفرماییان با فروش یک میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان، اثری از فرامرز پیلارام و مجسمه «هیچ روی صندلی» اثر پرویز تناولی هم هر کدام با فروش یک میلیارد تومانی، هفت اثر میلیاردی این دوره بودند.

*** پدیده میلیونی
اگرچه ممکن است فروش ۲۸۰‌میلیون تومانی یک اثر زیر سایه غول‌های میلیاردی حراج دوازدهم خیلی به چشم نیاید اما وقتی بدانیم اثری بی‌نام از حسن روح‌الامین، نقاش جوان توانسته هفت برابر قیمت پایه‌اش فروخته شود و ۲۸۰‌میلیون تومان چکش بخورد و رکورد شتاب قیمت این دوره را بشکند، دیگر این رقم چندان کم به نظر نمی‌رسد.

*** سینماگران، پایه ثابت حراج
چهره‌های سینمایی همیشه جای خودشان را در حراجی تهران داشته‌اند، از اجرای برنامه گرفته که این بار هم به عهده حسین پاکدل و همکاری رضا کیانیان بود تا فروش آثار سینماگرها. در این دوره هم نه تنها عکسی از عباس کیارستمی ۴۲۰‌میلیون تومان فروخته شد بلکه مهدی کرم‌پور سینماگر هم در این حراجی اثر داشت. اثر کرم‌پور با عنوان «آخرین وسوسه» ۶۰‌میلیون تومان چکش خورد. «دیگر مپرس از من نشان کز دل نشانم می‌رود»، هم عنوان تابلوی عکس سه لته‌ای از رضا کیانیان بود که ۶۵ میلیون تومان فروخته شد.

*** درخشش انقلابی‌ها
یکی از موضوعاتی که دسته‌ای از دنبال کننده‌های دوازدهمین حراج تهران را به وجد آورد حضور پررنگ‌تر هنرمندهایی بود که یا خودشان انقلابی شناخته می‌شوند یا آثارشان رنگ و بوی دفاع مقدس و مقاومت دارد. غیر از حسن روح‌الامین که رکورد شتاب قیمت را شکست، جاسم غضبان‌پور عکاس شناخته شده دفاع مقدس هم با عکسی به نام «یاران فکه» برای نخستین بار در این حراج حضور پیدا کرد. اثر او ۳۸‌میلیون تومان، یعنی کمی بیشتر از حداقل قیمتش فروخته شد.

عکس «گمرک خرمشهر» اثر سعید صادقی هم روی قیمت بیشینه خود یعنی ۷۰‌میلیون تومان چکش خورد. نقاشی کاظم چلیپا از دیگر نقاشان انقلاب و دفاع‌مقدس هم نزدیک به رقم بیشینه‌اش یعنی ۳۸‌میلیون تومان فروش رفت. نقاشی حبیب‌الله صادقی دوبرابر حداقل قیمتش یعنی ۶۰‌میلیون تومان چکش خورد. اثر بدون عنوان هانیبال الخاص با موضوع شهادت و انقلاب اسلامی هم در این حراج به قیمت ۱۵۰‌میلیون تومان فروخته شد.

*** این همه پول از کجا می‌آید؟
با وجود اینکه مجموع فروش تمام دوره‌های حراج تهران میلیاردی بوده اما انگار این موضوع برای خیلی‌ها عادی نمی‌شود. این بار هم بعد از تمام شدن حراجی بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی تعجب خودشان را از رقم‌های رد و بدل شده درحراجی تهران اعلام کردند و پرسیدند چرا باید این همه پول پای نقاشی و عکس داده شود آن هم در شرایط فعلی مملکت اما از آن طرف خیلی‌های دیگر هم بودند که از بالا رفتن تراز مالی مهم‌ترین نهاد خصوصی هنری ایران اعلام خوشحالی می‌کردند.

کدخبر: ۳۰۴۶۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر