کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۳۹۲۴
تاریخ خبر:

درباره جنجال‌های ‌سه ویدئوی ‌شبکه افق

روزنامه هفت صبح | سه ویدئوی وایرال شده از شبکه افق که یکی از کم بیننده‌ترین و تخصصی‌ترین شبکه‌های تلویزیون است بازتاب‌های وسیعی در سطح افکار عمومی داشته است. حرف‌هایی فاصله افکنانه‌،‌ عصبی کننده و بدون ملاحظه. بدون توجه به شرایط جامعه که با خودپسندی قابل توجهی روانه آنتن زنده شده‌اند‌.

دو اظهار نظر از دو مجری تراز این شبکه (منظور مجریان برگزیده شبکه افق ) یعنی زینب ابوطالبی و نادر طالب‌زاده که به عنوان کارشناس در برنامه‌های دیگری ظاهر شده بودند و یک اظهار نظر از کوشکی تئوریسین انصار حزب‌الله و نشریه یالثارات، در برنامه جهان آرا‌! شبکه افق همچون جزیره‌ای دورافتاده و خودمختار گویی برای دلگرمی بخشی از اعضای گروه‌های رادیکال عمل می‌کند اما در دوران اینستاگرام و توئیتر‌، هرجمله درون گروهی این مجریان بازتاب‌های غیرقابل کنترلی پیدا می‌کند که ترکش‌هایش به بدنه تلویزیون برخورد می‌کند.

با درد و جراحت شدید. خب قبل از این‌که واکنش‌ها را بخوانید بگوییم که حرف‌های زینب ابوطالبی مربوط به ۱۶ دی ماه است و هنوز حادثه سقوط هواپیما رخ نداده بود‌. نکته دوم این‌که طالب‌زاده از چهره‌های فرهنگی معتبر نزدیک به پایداری است که مشخص نیست چگونه بدون در نظر گرفتن شرایط چنین اظهار نظری کرده است و کوشکی هم متخصص اظهار نظرهای تند و بعضا توهین‌آمیز است و حرفی که درباره رخشان بنی‌اعتماد زده است به شکل کامل نوع کنش سیاسی مورد علاقه او را نشان می‌دهد.

یادتان باشد که نادر طالب‌زاده و زینب ابوطالبی به‌ترتیب با ۸۷ و ۹۵ امتیاز، مجریان برتر شبکه افق اعلام شده بودند.شبکه افق نزدیکی فراوانی به دیدگاه‌های سیاسی جبهه پایداری دارد اما با توجه به حضور محمد صادق کوشکی به نظر می‌رسد نزدیکی غافلگیرکننده‌ای بین دیدگاه‌های پایداری و انصارحزب‌الله پیش آمده. در حالیکه معمولا اولویت‌های این دو جریان افتراق شدیدی با یکدیگر داشته است.

زینب ابوطالبی در ویدئوی منتشر شده می‌گوید: «به‌برکت خونی که ریخته شده است، یک تکان جدی خوردیم. ببخشید شاید نباید این حرف را جلوی دوربین بزنم ولی هر کس اعتقاد ندارد، جمع کند از ایران برود همان جاهایی که رفاه و آن مدل زندگی را دارد. اگر هم اعتقاد داریم باید جدی بیاییم توی میدان. امروز نشان دادیم که ما ایرانیان به‌یک نوع زندگی سلحشورانه احتیاج داریم و آن را می‌پسندیم. حالا فقط مانده که در میدان عمل، تبیین شود.»

کافه سینما:‌ یک اشتباه دیگر از سوی صداوسیما، در مسیر فرق انداختن میان مردم ایران: جعفر محمدی - این صحنه را باید یکی از شرم آورترین لحظات تاریخ تلویزیون در ایران دانست. وقاحت را بدانجا رسانده‌اند که در برنامه زنده از تلویزیونی که با پول ۸۰ میلیون ایرانی اداره می‌شود، بی‌هیچ شرمی می‌گویند که اگر مثل ایشان فکر نمی‌کنیم، جمع کنیم و از ایران برویم! مگر ایران ملک طلق تو یا هر کس دیگری است که این گونه برای مردمانش تکلیف معین می‌کنی؟

همان حرفی را که ۴۵ سال پیش شاه می‌گفت، اینک یک دختر جوان در رسانه‌ای می‌گوید که به جای ملی بودن، به خانه خاله شبیه شده است.مقصر، او نیست، کسانی هستند که تریبون مردم را دست او داده‌اند تا این گونه نفرت بپراکند.وقتی پای بزرگان این قوم را از تلویزیون کوتاه کنند، طبیعی است که زبان خُردان، دراز می‌شود.تبر زدن بر درخت یگانگی ملت ایران، گویا رسالت بعضی‌ها شده است و خدا می‌داند که در آن سوی پرده‌ها چه می‌گذرد.

مهرداد خدیر‌: این خانم البته مجری معمولی نیست و به عنوان نماینده یک گفتمان، شناخته می‌شود و اگر همان مجری برنامه « نیمه پنهان ماه» باشد که گفت‌و‌گوهای جذابی با خانواده شهدا انجام می‌داد، تأسف مضاعف را بر می‌انگیزد.
ناصر فکوهی استاد دانشگاه تهران در واکنش به سخنان زینب ابوطالبی گفت: «شاه پیشین در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: هر کسی نمی‌خواهد عضو حزب رستاخیز شود بیاید پاسپورتش را بگیرد و هر کجا می‌خواهد برود؛ و می‌دانیم که چه بلایی بر سرش آمد. در مورد اینکه مردم ایران نیز اصولا آرامش نمی‌خواهند و دوست دارند دائم در جنگ و جدال باشند، نیز این نظر، نظر ترامپ است نه نظر مردم ایران و حتی مسئولان کشور.»

احمد زیدآبادی نیز در واکنش به سخنان زینب ابوطالبی نوشت: «یکی از مجریان شبکه افق صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفته است که هر کس به ایدئولوژی حاکم اعتقاد ندارد «جمع کنه از ایران بره!» در واقع سرمنشأ و ریشه همه مشکلات جاری در کشور، همین نوع باور است! از منظر آن مجری، ایران اساسا یک وطن یا میهن یا کشور برای تمام اتباع آن محسوب نمی‌شود، بلکه ملک طلق عده‌ای خاص است که عقاید ایدئولوژیک مشخصی دارند. بر اساس این نگاه، نه حق شهروندی معنا و مفهوم پیدا می‌کند، نه برابری حقوقی اتباع محلی از اعراب دارد و نه مفهوم وطن به رسمیت شناخته می‌شود!»

علی علیزاده تحلیلگر معروف ساکن لندن درباره این اظهارات توئیت کرد: «شاه ۱۱ اسفند ۵۳ گفت، هر کس به حزب رستاخیز اعتقاد ندارد پاسپورتش را بگیرد و از ایران برود. ۴۵ سال بعد مهمان شبکه‌ای که قرار بود رسانه انقلاب باشد، سخن دیکتاتورمآبانه مشابهی می‌زند. دردناک این که سخنش را به نمایندگی از خون سردار عزیزی می‌زند که می‌گفت اگر مردم را از هم جدا کنیم دیگر چه کسی می‌ماند.»
کاربری نوشته است:« توئیتر پر شده از فیلم کوتاه زنی که فرمان می‌ده، چون مثل ما فکر نمی‌کنید از ایران برید. به جای دلجویی از مردم و دعوتشون به آرامش، این حرف‌ها و اصلا کل شبکه افق شده نمک روی زخم؛ بنزین روی آتیش. جلوش رو بگیرد. این دیگه خطای انسانی نیست. این عصبانی و ناامید کردن مردم عمدیه.»

شدت انتقادات مردم به زینب ابوطالبی به حدی زیاد بوده که زینب ابوطالبی در صفحه اینستاگرام خود کامنت‌ها را بسته تا بیش از این مورد اهانت قرار نگیرد.حرف‌های طالب‌زاده و کوشکی در برنامه جهان آرا با اجرای امیرحسین ثابتی: نادر طالب‌زاده از مسئولان جشنواره‌ مردمی عمار: «از این اتفاقات (سقوط هواپیما) ده تا هم بیفتد در برابر اتفاق اصلی هیچ است… این هم مثل همان است، یک حادثه‌ای پیش می‌آید و هواپیما می‎خورد به‌کوه، آن جا هم همه ناراحت و عزادار می‌شوند… لذا صحنه را گم نکنیم و قاطی پاطی نکنیم چند نفر جمع شده‌اند می‌گویند چه و چه… حالا خداوند متعال تقدیر کرده این اتفاق بیفتد.»

حرف‌های محمد صادق کوشکی که در برنامه راجع به سقوط هواپیما و جانباختگان و اتفاقات ناشی از آن به تفصیل حرف زده شد و کوشکی گفت:‌ «اگر اون بچه‌های سپاه تو مرز نبودند خانمی که میای فراخوان می‌زنی…می‌دونی دست امثال عبدالمالک ریگی به تو و دخترت و کس‌وکارت می‌رسید… شاید هم خوشت می‌اومد، شاید دوست داشتی ولی مردم ایران دوست ندارن.»

حسین انتظامی (رئیس سازمان سینمایی) به این سخنان واکنش نشان داده و در توئیتر نوشت:« به کسانی که هنجارهای اخلاقی جامعه را رعایت نمی‌کنند و بی‌پروا به نوامیس کشور و هنرمندان توهین می‌کنند، آنتن زنده می‌دهند!؟»
مهرزاد دانش (منتقد سینما) هم در توئیتر نوشت: «هیچ دیدگاه دینی و سیاسی، اجازه وقیح‌گویی درباره یک انسان، به‌ویژه یک خانم را نمی‌دهد. شگفت‌زده و متأسفم که از تلویزیون این مملکت، به بانویی هنرمند، با آثاری ماندگار درباره عدالت/انسانیت، نسبت لذت بردن از گرفتار شدن نزد نابکاران داده می‌شود. پروای از خدا کجاست؟»

کاوه معین فردر عصر ایران‌: نکته ناامید کننده این است که مجری برنامه و دیگر مهمان برنامه (نادر طالب زاده) هم ساکت نشسته‌اند و در مقابل چنین ادبیاتی سکوت نشانه رضا اختیار کرده‌اند‌! آیا در تلویزیون افق هیچ کسی نیست که مرز و حدود رسانه را برای میهمانانش تشریح کند، میهمان برنامه اجازه دارد هر حرفی حتی (تهمت ناموسی) بزند؟ مدیران و مسئولان صدا و سیما می‌دانند چنین رفتار و گفتاری چه عواقبی در پی دارد و آیا این تشویش اذهان عمومی نیست؟

کدخبر: ۳۰۳۹۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر