کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۱۵۴۲
تاریخ خبر:

درباره تورم، سریال زخم کاری و تلفات کرونا

روزنامه هفت صبح | یک: یه نیم ست مبل راحتی قدیمی داریم مال ۱۵سال پیش.گفتیم بدهیم به این وانتی‌ها ببرندش.فکر کردم ۲۰۰،۳۰۰ تومن بابتش بگیریم دیگر.دیشب رفتم میوه‌فروشی.یه هندوانه کوچک برداشتم.کوچک‌ترین هندوانه موجود.ناپرهیزی کردم و یک بسته گوجه سبز را که سر کیسه را با کش بسته بودند خریدم.اشتباه کردم!

رفتم پای صندوق با همین دو قلم.فروشنده یه من و منی کرد و گفت:«شما دویست تومن بدید!» یعنی از دویست تومن بیشتر شده بود و تخفیف داده بود! به این نتیجه رسیدیم که آن نیم ست را بی‌خود ندهیم وانتی برای پول نیم کیلو گوجه سبز و یک هندوانه. گفتیم یکی از دوستان بیاید ببردش برای کسی که احتیاج دارد.

* دو: منتظر کار جدید محمد‌حسین مهدویان هستم.اینکه سریال ساخته در فضای تیره و تار و شبه نوآر وسوسه‌کننده است.من که دلبسته دو کار اول او هستم و از لاتاری و شیشلیک و رد خون چندان راضی نشدم دیدن یک سریال در فضای تلخ آن هم بر مبنای یک رمان که موجب می‌شود ساختار داستان و روایت چفت و بست محکمی داشته باشد بهترین خبر است.

راستش ناکامی زنجیروار مهران مدیری و رامبد جوان و محمدرضا گلزار و حتی کار پایین‌تر از حد انتظار پیمان قاسمخانی در خوب،بد،جلف (که البته از قرار کارگردانی سریال را خودش برعهده نداشته) و فضای عصبی‌کننده قورباغه به‌رغم برخی صناعات کیفی قابل توجهش،‌اشتیاق مرا برای دیدن زخم کاری دوچندان کرده است.در انتظار زخم‌ کاری هستم. اما جیران هم هست.هم به خاطر نام حسن فتحی که در کار با مقولات تاریخی راحت است و هم حضور احسان جوانمرد به عنوان نویسنده اصلی که ظرافت و دقتش را در سریال بانوی عمارت دیده بودیم.

* سه: آمار تلفات کرونا از ۷۸هزار تا گذشت.خوشبختانه واکسیناسیون کهنسالان در حال انجام است و گروه سنی ۷۰ تا ۷۵ هم از امروز به شکل رسمی شروع می‌شوند.نکته اینجاست کسانی که پیشگیری‌های کرونایی از قبیل ماسک را بی‌فایده می‌دانستند و بر ایمنی جمعی تاکید داشتند،‌حد بروز ایمنی جمعی را با تلفات یک تا یک و نیم نفر در هر هزار نفر از جمعیت می‌دانستند که به معنای درگیر شدن ۶۰ تا ۶۵درصد جمعیت کشور بود.

حالا با عدد ۸۰هزار نفر آن یک در هزار موعود برآورده شده است و اگر قبول کنیم که تلفات ثبت نشده کرونا هم وجود داشته است آن وقت می‌بینیم که دقیقا در بازه موردنظر کسانی قرار داریم که به ایمنی جمعی معتقدند.مثلا در کشور نسبتا پیری مثل بلژیک به تلفات دو نفر در هر هزار نفر معتقد بودند که در حال حاضر بلژیک این رقم را رد کرده است و با جمعیت ۱۱میلیونی‌اش ،‌۲۴هزار نفر تلفات کرونا داشته که می‌شود حدود ۵/۲نفر در هر هزار نفر. دیروز ۲۶نفر در بلژیک بر اثر کرونا درگذشتند که البته رقم سنگینی نیست.در آمریکا هم تلفات از دو نفر در هر هزار نفر عبور کرده.دیروز ۶۰۰نفر در آمریکا بر اثر کرونا مردند که البته دو ماه پیش این رقم بالای ۵هزار نفر بود و تاثیر واکسن در کاهش ارقام مرگ و میر باید لحاظ شود.

کدخبر: ۳۹۱۵۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر