کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۱۷۳۲
تاریخ خبر:

درباره پیشنهاد عجیب و بهت‌آور نوشیدن ادرار شتر

روزنامه هفت صبح| گزارشی درباره غائله نوشیدن ادرار شتر توسط یکی از مبلغان طب سنتی که واکنش سخنگوی وزارت بهداشت را هم برانگیخت. مردی با کت و شلوار و عینک آفتابی از یک ماشین شاسی بلند پیاده می‌شود، یک راست به طویله می‌رود و یک لیوان ادرار شتر را سر می‌کشد و از فواید ضدکرونایی آن می‌گوید. این ویدئو که احتمالا اخمتان را در هم برده ظرف یکی دو روز گذشته از اصلی‌ترین محورهای بحث در شبکه‌های اجتماعی بوده است.

ماجرا آنقدر بالا گرفته که سخنگوی وزارت بهداشت هم وادار به واکنش شده است. کیانوش جهانپور در نشست خبری دیروزش بعد از اعلام آمارهای مربوط به کرونا، در مورد نوشیدن ادرار شتر و تاثیرش بر درمان بیماری کرونا گفته:«وزارت بهداشت ناظر بر حریم خصوصی مردم نیست و ما وارد این مسائل نمی‌شویم. هر فردی می‌تواند به اصطبل برود و هرچیزی را مصرف کند اما هیچکدام از این موارد مورد تأیید وزارت بهداشت نیست. کاری که این افراد انجام می‌دهند در علم منطق، مغالطه انتساب به منبع مقدس می‌گویند.»

او ادامه داده: «کسانی که برای عمل خود دلیل منطقی ندارند، آن را به منبع مقدس ارتباط می‌دهند تا از جواب دادن فرار کنند و کسی نتواند به آنها خرده بگیرد. اگر خوردن ادرار شتر تاثیری هم داشته باشد، باید بگویم شتری که در آن ویدئو بود نژادش برای کشورهای سردسیر است نه کشورهای عربی تا تاثیر مثبتی در درمان بیماری کرونا داشته باشد.»

*** مرد کت و شلوار پوش کیست؟
چشم ما عادت دارد مدافعان طب سنتی را در ظاهری ساده‌تر ببیند اما مردی که در ویدئو دیده می‌شود نه تنها کت و شلوار و جلیقه مد روز پوشیده و عینک آفتابی زده بلکه از یک ماشین شاسی بلند گرانقیمت هم پیاده می‌شود. زبان بدن و ادبیات او هم بیشتر به جوانان امروزی شبیه است تا افرادی که به عنوان چهره‌های طب سنتی می‌شناسیم اما خیلی از طرفدارانش او را به نام حکیم مهدی سبیلی می‌شناسند.

کسی که خودش را متخصص طب اسلامی و مدیر انجمن علمی آموزش طب‌الصادق معرفی می‌کند. قبل از اینکه چهره او با این ویدئو بیشتر شناخته شود، یک بار دیگر هم توانسته بود جنجال به پا کند، وقتی که توصیه‌هایش به خوردن نمک دریا قبل و بعد از غذا به افراد دارای فشار خون بالا و پایین در شبکه‌های اجتماعی پیچید. البته آن ماجرا از نظر میزان واکنش‌ها و دیده شدن اصلا با ویدئوی نوشیدن ادرار شتر قابل مقایسه نبود..

ویدئوی جدید بهانه‌ای شد برای سر زدن به صفحات اجتماعی او. جست‌وجوها درباره او به ویدئوهایی خلاصه می‌شود که در آنها به ارائه راهکار برای درمان انواع بیماری‌ها پرداخته؛ از انواع عفونت‌های زنانه تا سرطان و فشار خون و همین کرونا اما خبری از بیوگرافی که نشان دهد حکیم سبیلی دارای چه مدارک تخصصی و تحقیقات علمی است پیدا نکردیم.

از مرکز علمی پژوهشی که گفته می‌شود او ریاستش را دارد هم نشانی پیدا نکردیم غیر از اشاره‌هایی که در صفحه‌های مجازی آمده، البته در کانال تلگرامی انجمن علمی آموزشی طب الصادق که ۱۹۳۰ نفر عضو دارد، یک شماره تلفن به عنوان روابط عمومی دیده می‌شود که خاموش است. یکی از شاگردانش در مورد تحصیلات او به هفت صبح می‌گوید: «ایشان تحصیلات دانشگاهی ندارند و نزد اساتید این حوزه به شکل آزاد تحصیل کرده‌اند. خیلی هم کارشان خوب است و خیلی‌ها برای درمان پیش ایشان می‌آیند.»

*** بخوریم یا نخوریم؟
مدافعان مهدی سبیلی برای اثبات حرف‌هایش به روایت‌های دینی اشاره می‌کنند مخصوصا روایتی که می‌گوید روزی مفضّل نزد امام صادق (ع) رفت و پرسید:«اى پسر پیامبر خدا! هنگام راه رفتن، نفس تنگىِ شدیدى مرا مى‌آزارد تا جایى که گاه در فاصله میان خانه خود و خانه شما، دوبار مى‌نشینم. فرمود: اى مفضّل! براى این عارضه، ادرار شتر شیرده بخور.» در ادامه مفضل تعریف می‌کند: «من از آن خوردم و خداوند، بیماری‌ام را شفا بخشید.»

از آن طرف مخالفان به دو دسته تقسیم می‌شوند، آنها که ماجرا را به شوخی و خنده برگزار کردند و دسته دیگری که یادآوری می‌کنند، ویروس مرس که پدر همین کرونا هم است و مدتی پیش از عربستان شروع به شیوع کرد، احتمالا از شتر به انسان سرایت کرده است. حجت الاسلام علی قدوسی در مورد این ماجرا به هفت صبح می‌گوید: «ما اعتقاد داریم که دین یک امر پویاست. در زمان امام صادق کارخانه‌های تولید دارو، آزمایشگاه‌های داروسازی و… نبوده‌اند اما الان اگر واقعا دلسوز مردم هستیم باید در یک تعامل خوب با علم پزشکی که مجهز به آزمایشگاه است به سمت تحلیل علمی توصیه‌های این چنینی برویم، در حال حاضر خیلی از داروها از سم مار به دست می‌آید اما آیا عقل سلیم توصیه به خوردن سم مار می‌کند؟

از طرف دیگر مسئله شناخت بیمار مطرح است، حتی اگر بپذیریم که در حال حاضر با وجود پیشرفت علم پزشکی و امکان آزمایش دقیق و علمی خوردن ادرار شتر می‌تواند موثر باشد آیا همه مردم در یک شرایط جسمی یکسان هستند که یک داروی یکسان برای همه تجویز شود؟ اصلا چه دوزی از یک دارو برای چه وضعیتی لازم است؟ انسان امروز اینها را می‌داند و باید با توجه به این مسائل رفتار کند. اگر واقعا ادرار شتر برای کرونا مفید است خب بروند در آزمایشگاه‌ها و این را آزمایش کنند. من فکر می‌کنم بیشتر این کارها بیشتر جنبه جلب توجه دارد یا واقعا از روی ناآگاهی انجام می‌شود.»

او در مورد حکم شرعی نوشیدن ادرار شتر هم می‌گوید: «ادرار شتر از نجاسات نیست اما در فقه اسلامی یک حکمی وجود دارد که می گوید خوردن چیزی که در فرهنگ عامه مشمئزکننده محسوب می‌شود جایز نیست مگر به ضرورت، مثلا برای درمان یا وقتی راهی غیر از این وجود ندارد و بیم مرگ بر اثر گرسنگی و تشنگی می‌رود. با توجه به این مسائل من فکر نمی‌کنم آقایی که اقدام به نوشیدن ادرار شتر می‌کند جزو هیچ کدام از این دسته‌ها باشد. اگر بپذیریم که امام صادق به فلانی فرموده که بخور، این را به بیمار گفته نه اینکه برای تبلیغ این کار راه بیفتیم جلوی دوربین دست به کاری بزنیم که به نوعی واکنش عمومی منفی دارد و حتی موجب وهن دین، دینداری و اسلام می‌شود.»

کدخبر: ۳۲۱۷۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر