کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۷۷۷۴
تاریخ خبر:

درباره بعضی از خودروهای داخلی‌‌ که تولیدشان سود دارد!

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر| صورت‌های مالی سال ۹۹ خودروسازان ایرانی نشان می‌دهد که سه خودروساز بزرگ در مجموع ۱۲ هزار میلیارد تومان ضرردهی داشته‌اند که باعث شده زیان انباشته صنعت خودرو به ۵۰ هزار میلیارد تومان برسد! در این بین ایران‌خودرو که زیان تولیدی ۲۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی را در سال ۹۹ به ثبت رسانده، با ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته رکورددار است. در این شرایط تولید برخی از خودروها نه‌تنها هزینه‌شان را جبران کرده که باعث سود خودروساز از محل آنها نیز شده است.

*** کیا سراتو
کیا سراتوی آپشنال سایپا در بخشی از بازار قرار گرفته که کم‌رقیب است و هنوز پای رقبای چینی جدید به آن باز نشده. به فرض آمدن سدان‌های چینی با قیمت ۷۰۰ تا ۸۵۰ میلیون تومانی هم بعید به نظر می‌رسد که بازار این سدان جمع‌و‌جور کره‌ای با خطر مواجه شود. سایپا در سال گذشته توانست از محل فروش ۸۰ دستگاه سراتو به سود ۸۵۰ میلیون تومانی برسد.

*** پراید
در حالی که به یک سالگی پایان تولید رسمی پراید سواری می‌رسیم، صورت‌های مالی نارنجی‌پوشان جاده مخصوص نشان می‌دهد که سایپا از محل فروش پراید که تنها مدل ۱۵۱ (وانت) آن روی خط تولید وجود دارد به سود ۳۸۶ میلیارد تومانی رسیده. در حال حاضر پراید ۱۳۱ در بازار قیمت اندکی پایین‌تر از تیبا دارد و ۱۲۱ میلیون تومان فاکتور می‌شود. نسخه وانت آن هم ارزان‌ترین وانتی است که در بازار می‌توانید بخرید و عده بسیاری برای پیدا کردن شغل به سراغ خرید آن می‌روند. سایپا در سالی که گذشت ۸۳ هزار و ۲۳۶ دستگاه از خانواده پراید را به فروش رساند تا آخرین سال حضور این خودرو در بازار ایران نیز همراه با سودآوری باشد.

*** سوزوکی گرندویتارا
آبی‌پوشان جاده مخصوص در سالی که گذشت تنها یک دستگاه گرندویتارا فروختند و از محل آن به سود ۳۸۲ میلیون تومانی رسیدند. ویتارا خودرویی است که به‌رغم ظاهر قدیمی‌اش این روزها یکی از آینده‌دارترین خودروهای بازار است چون جایگزین‌های چینی آن در بازه قیمتی ۹۵۰ تا یک میلیارد تومان چندان موفق ظاهر نشده‌اند و مشتریان ترجیح می‌دهند وقتی قرار است اینقدر هزینه کنند به سراغ خودرویی سابقه‌دار و مطمئن بروند نه خودرویی چینی که معلوم نیست در بازار موفق خواهد شد یا خیر. مشابه این اتفاق برای مزدا ۳ جدید هم افتاده و خریداران به سوی آن می‌روند تا بتوانند ارزش پول‌شان را حفظ کنند.

*** رانا
باورکردنی نیست اما خودرویی که در بازار به کپی پژو ۲۰۶ صندوق‌دار بودن مشهور است، توانسته بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان سود را روانه حساب ایران‌خودرویی‌ها کند. متوسط قیمت تولید هر دستگاه رانا در کارخانه ۱۲۹ میلیون تومان است و ایران‌خودرو توانست در سال گذشته ۱۲ هزار و ۳۶۷ دستگاه از آن را به فروش برساند. ایران‌خودرو فعلاً با رانا کارهای بسیاری دارد که این را می‌توان از تبلیغات بسیار آن برای راناپلاس با گیربکس شش سرعته و سقف پاناروما مشاهده کرد.

*** وانت آریسان
فروش چهار هزار و ۳۶۰ دستگاه آریسان در سال گذشته بیش از ۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سود برای ایران‌خودرو داشت. البته آریسان در ایران‌خودرو موقعیتی مشابه پراید در همین بازه زمانی در سال گذشته برای سایپا دارد و به‌زودی قرار است با آن خداحافظی کنیم. پیش‌بینی می‌شود که محصول تجاری سبک جدید ایران‌خودرو هم با اقبال بازار مواجه شود چون تقاضا برای وانت نه‌تنها کاهش یافته که با افزایش هم روبه‌رو بوده است.

کدخبر: ۳۹۷۷۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1560792541

    باید به بخش خصوصی واگذار بشه و یک رقیب خ ارجی هم وارد بشه تا یاد بگیرن چگونه تولی د کنند