کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۴۴۴۴
تاریخ خبر:

درباره بازی و درخشش پژمان بازغی در سریال ‌افرا‌

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | هفده قسمت از سریال افرا به کارگردانی بهرنگ توفیقی روی آنتن شبکه یک رفته است و حالا مخاطب می‌داند سمت و سوی سریال چیست. افرا در مجموع، سریالی است که بیننده پیگیر تلویزیون را راضی نگه می‌دارد. در این سریال داستان چند شخصیت که در یک مسئله اشتراک دارند، روایت می‌شود. وحید قلی‌پور با بازی پژمان بازغی یکی از اضلاع پیش برنده قصه است. آنچه این شخصیت را ممتاز کرده، چالش‌های او در داستان و نیز بازی خوب بازغی است. گزارش امروز به این مسئله اختصاص دارد.

‌مورد اول| روزگار پژمان
از روزی که بازیگری را شروع کرد‌، پر کاری مشخصه‌اش بوده است. پژمان بازغی در این سال‌ها که اجرای کودک شو را پذیرفت باز هم در فیلم و سریال‌های زیادی حضور داشت. هر چند همکاری متعدد با پروژه‌های مختلف روی کیفیت اجرای او سایه نینداخت. این بازیگر حالا به طور همزمان چند سریال در حال پخش دارد: سریال‌های خانگی قبله عالم و خاتون و سریال تلویزیونی افرا.

در قبله عالم نقش میرزا رضا کرمانی را بازی می‌کند و در خاتون سرهنگ ارتش رضا شاه. بازغی در سریال قبله عالم، از وجه طنازانه خود بهره برده و بدون افتادن در دام اغراق، وجهه‌ای متفاوت از میرزارضا کرمانی به نمایش گذاشته است. این کاراکتر در عین جدیت، ملاحتی دلنشین دارد که توسط بازیگر به آن تزریق شده. هفته‌ای یک‌بار آدم باش نام فیلمی است که چندی پیش اکران شد و بازغی در آن بازی کرده.

مورد دوم| روزگار وحید
داستان افرا در حالی شروع شد که وحید را به عنوان کارگر وفادار محمود (مهدی سلطانی) دیدیم. زمان گذشت و برادر وحید عاشق دختر محمود شد. به‌رغم دلدادگی طرفین، اختلافات طبقاتی اجازه این وصلت را نداد. برادر وحید هم به قتل رسید و حالا همه شک‌ها به پسر محمود است. وحید با صاحب کاری که همه جوره هوای او را داشته است چه باید بکند؟ چالش اصلی بازی پژمان بازغی از همین لحظه شروع شد.

مورد سوم| رفتار و کردار
بازی پژمان بازغی بعد از گذشت هفده قسمت از سریال افرا سه جنس متفاوت داشته است. ابتدا در قالب یار وفادار و نمک‌شناس محمود، خود را نشان داد. وحید در این موقعیت آرام صحبت می‌کرد و جلوی محمود تواضع داشت. وقتی پسر محمود متهم به قتل برادرش شد، او رفتاری توام با شک و تردید داشت. نمی‌دانست در برابر مردی که در زندگی‌اش مدیون اوست چه کند. بازغی به‌خوبی این سرگشتگی را به نمایش گذاشت.

با برگزاری دادگاه و فاصله گرفتن از قتل برادر، وحید تبدیل به مردی تندمزاج شده که در پی انتقام است. در بازی بازغی خشم و عصبانیت به همراه نفرت تبلور دارد و مخاطب حالت‌های درونی او را به طور کامل می‌پذیرد. بازغی این قدر تجربه دارد که بداند چطور ابزاری به نام صورت را در خدمت نقش قرار دهد.

مورد چهارم| بیان و گفتار
سابقه زندگی در گیلان‌، یک بار دیگر به کمک پژمان بازغی آمده است و لحن و گفتار او را باور پذیر کرده. طبعا همخوانی آوای کلام او با جغرافیایی به نام گیلان برای مخاطب باورپذیرتر است و شخصیت بهتر جای خودرا باز می‌کند. آشنایی با لهجه تنها برگ برنده این بازیگر نیست؛ او برای انتقال احساسات مختلف کاراکتر هم می‌داند چه کند. به موقع فریاد می‌زند و به وقتش سکوت می‌کند. بازغی از سکوت‌های منطقی هم برای ترسیم شمایلی باورپذیر از شخصیت استفاده‌ای درست کرده است.

مورد پنجم| ابزار تجربه
حتما بخشی از موفقیت پژمان بازغی در افرا حاصل هدایت درست بهرنگ توفیقی است. این کارگردان پیش‌تر هم توانایی‌اش در بازی گرفتن از بازیگران را نشان داده بود. کما این که در افرا هم شاهد بازی‌های خوبی هستیم. از جمله بازی متفاوت و خویشتن دارانه مینا وحید در نقش یک دکتر ناراضی از همسر و شرایط.

با این حال سهم تجربه بازغی در درخشش دوباره را نباید نادیده گرفت. او بیش از ۲۵ سال است حضور مقابل دوربین را تجربه کرده و حالا این قدر تجربه دارد که بداند کارگردان از او چه می‌خواهد. بازغی در سال‌های اخیر پخته‌تر از همیشه است و نقش‌ها را طوری ارائه می‌کند که در عین سادگی‌، ملموس و جذاب هستند.

کدخبر: ۴۱۴۴۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر