کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۴۵۵۳
تاریخ خبر:

درباره بازار پر رونق شیر جو دوسر

روزنامه هفت صبح، پوریا عطاریان | شیر گرفتن از جو دو سر به اندازه کافی نامتعارف به نظر می‌رسد و اینکه برای چنین شیری بازار پر رونقی وجود داشته باشد هم عجیب است. با این حال، محصولات شرکت اوتلی (Oatly) نشان دادند که ترکیبی از موقعیت‌سنجی و بازاریابی می‌تواند محصولی مانند شیر جو دوسر را به محصولی پرتقاضا تبدیل کند. البته شرکت اوتلی شرکت تازه تاسیسی نیست. این شرکت در دهه ۱۹۹۰ میلادی توسط ریکارد اوسته در سوئد تاسیس شد.

افزایش آگاهی عمومی نسبت به حساسیت برخی نسبت به لاکتوز موجود در شیر گاو باعث شد آقای اوسته که خودش دانشمند مواد غذایی است به فکر تولید شیری با منشا گیاهی بیفتد. تاسیس چنین شرکتی در سوئد هم رویداد عجیبی نبود چرا که به لطف مصرف سرانه بالای شیر در سوئد، صنعت لبنیات در این کشور صنعتی پررونق و توسعه یافته است. آقای اوسته در سال ۱۹۹۴ حق اختراع تولید شیر جو دو‌سر را ثبت کرد.

البته درخشش شرکت اوتلی تقریبا بیست سال بعد آغاز شد. همزمان با آغاز مدیریت آقای تونی پترسون بر شرکت اوتلی، ماجراجویی جهانی شرکت هم آغاز شد. آقای پترسون بسته‌بندی محصولات شرکت را تغییر داد و زبان سوئدی را از روی بسته‌بندی حذف کرد. محبوبیت استفاده از شیر گاو در بازارهایی مانند بازار آمریکا رو به کاهش بود اما یک شرکت نسبتا کوچک سوئدی چگونه می‌توانست به بازار پررقابتی مانند بازار لبنیات در آمریکا نفوذ کند. استراتژی شرکت اوتلی تمرکز بر کافه‌های نسل سوم بود.

کافه‌های نسل سوم به کافه‌هایی گفته می‌شود که همچون استارباکس بزرگ و زنجیره‌ای نیستند اما فضای آن‌ها با سلیقه نسل جدید همخوانی بیشتری دارد و نوشیدنی‌های آن‌ها هم نسبتا با کیفیت است.
چنین استراتژی‌ای هوشمندانه به نظر می‌رسد چرا که برخی از مشتریان شیرهای گیاهی مانند شیر سویا، شیر بادام و شیر جو دوسر، گیاهخوارانی هستند که احتمالا در میان مشتریان کافه‌های نسل سوم حضور پررنگ‌تری دارند.

کارمند یکی از این کافی‌شاپ‌های در شهر نیویورک به شبکه سی‌ان‌بی‌سی می‌گوید که محصولات اوتلی به حدی سریع مورد توجه مشتریان قرار گرفت که آن‌ها مجبور بودند در استفاده از شیر‌ جودوسر اوتلی صرفه‌جویی کنند. مشکل این کافه در واقع خیلی زود به مشکل اساسی شرکت اوتلی هم تبدیل شد. اینکه چگونه بتواند تقاضای رو به رشد محصولاتش در آمریکا را برآورده کند.

همین تقاضا باعث شد که شرکت دو کارخانه تولید شیر گیاهی در آمریکا تاسیس کند. البته تصور اینکه شیر جو دوسر خیلی زود جای شیر گاو را بگیرد چندان واقع بینانه نیست. بازار شیر گاو در آمریکا حدود ۱۲ میلیارد دلار ارزش دارد در حالی‌که ارزش بازار شیر جو دو سر تنها حدود ۴۰ میلیون دلار است. اما جالب است بدانید که ارزش این بازار در سال ۲۰۱۸ حدود شش میلیون دلار بود. مدیران شرکت اوتلی انتظار دارند که بازار آن‌ها در آمریکا طی دو سال آینده چهار برابر شود.

همین رشد خیره کننده باعث شده که شرکت‌هایی مانند شرکت سرمایه‌گذاری بلک استون که یکی از بزرگترین شرکت‌های سرمایه گذاری است به جمع سرمایه‌گذاران شرکت اوتلی افزوده شود و حتی چهره‌های مشهوری مانند اوپرا وینفری هم تصمیم گرفته‌اند که در شرکت اوتلی سرمایه گذاری کنند.

جالب اینجاست که محصولات شرکت اوتلی حتی در کشورهایی با صنعت لبنی پیشرفته مانند هلند هم مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار گرفته و بازارهای در حال توسعه مانند بازار چین هم حالا به اهداف جدید شرکت اوتلی تبدیل شده‌اند.

شرکت اوتلی همچون دیگر شرکت‌هایی که در این ستون معرفی کرده‌ایم (مانند شرکت تولید گوشت گیاهی ایمپاسیبل یا شرکت سلاخ‌خانه گیاهی) یکی از شرکت‌هایی است که با بهره گرفتن از روند رو به رشد استفاده از محصولات با پایه گیاهی به یکی از پیشروان این صنعت تبدیل شده است.

کدخبر: ۳۴۴۵۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر