کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۵۹۱۵
تاریخ خبر:

درباره باد بهاری و افکار عمومی‌،‌ داوران و ‌اوکراین

روزنامه هفت صبح | یک: ‌کلاس آنلاین دخترم بود. معلمشان ترانه‌ای را برایشان پخش کرد تا برای جشن پایان سال حفظ کنند. ترانه‌ای بود که بارها شنیده بودیم: «شکوفه می‌رقصد در باد بهاری» ترانه که آغاز شد بعد چند لحظه یکی از دخترهای کلاس اولین کامنت منفی را به زبان آورد و بلافاصله از سوی دومی تایید شد و بعد سومی.

داستان به جایی رسید که در انتها تقریبا همه کلاس این ترانه را مناسب نمی‌دانستند و آن را مضحک خطاب می‌کردند و یا ترانه‌ای که برای بچه‌ها مناسب نیست و از این طور تخطئه‌ها. خانم معلم با شگفتی گوش کرد و دست آخر گفت همین قبل از شما این ترانه را برای کلاس دیگری گذاشتم و همه ازآن تعریف کردند. چطور ممکن است همه اعضای این کلاس این طوری هماهنگ بدشان بیاید؟

خب این همان فرایندی است که در اینستاگرام هم رخ می‌دهد. و یا در توئیتر‌. کامنت‌های زهر‌دار به‌خصوص کامنت‌های اول و دوم و سوم که می‌تواند سرنوشت یک پست ساده اینستاگرامی را تغییر دهد. افکار عمومی در دوران فضای مجازی این گونه هدایت می‌شود. یک مکانیسم کلیشه‌ای که درآن آرای مردد به سرعت در دیواره آراها و نظرهای قاطع پناه می‌گیرند. به‌خصوص اگر این پناهگاه حاوی نگاه و زاویه دید منفی هم باشد‌. این اتفاقی بود که در یک مدل کوچک‌تر در کلاس آنلاین معلم دخترم پیش آمد. به همین سادگی.

دو: داوری متیو لاهوز در بازی لیورپول و اینترمیلان به لحاظ انصاف‌، تعادل‌،‌ شجاعت‌، قاطعیت و مدیریت می‌تواند نمونه‌ای برای داوران ایرانی باشد‌. بازی بسیار سنگینی که لاهوز به بهترین وجه ممکن از پس آن برآمد‌. بی‌آنکه مجبور باشد به کسی باج بدهد. و یا از آن طرف از اختیارات خود سوءاستفاده کند. لاهوز داور محبوبی در میان تماشاگران ایرانی نیست. به خاطر برخی تصمیمات سختگیرانه علیه بارسلونا و رئال مادرید اما کارنامه او در بازی لیورپول و اینتر میلان در سه‌‌شنبه شب خیره کننده بود‌. کاش داوران ما شیوه ماتیو لاهوز را همچون یک کارگاه آمادگی درنظر بگیرند.

سه: این متن در برخی کانال‌های تلگرامی در حال دست به دست شدن است‌. از یک رسانه اسرائیلی که احتمالا توسط عبدالله شهبازی ترجمه شده است و خب به نوعی خلاصه وضعیت اوکراین در روزهای اخیر است: پوتین خواست‌هایش را به زلنسکی ارائه داده و اعلام توقف عملیات و آتش‌بس کرده تا زلنسکی فرصت بیابد درباره آن تصمیم بگیرد. به گفته منابع فوق، این خواست‌ها «دشوار است ولی غیرممکن نیست.»

منابع فوق حدس می‌زنند که پیشنهادهای پوتین شامل موارد زیر است: زلنسکی رسماً استقلال جمهوری‌های دنباس را به رسمیت بشناسد، رسماً اعلام کند که به ناتو نخواهد پیوست، نیروهای مسلح اوکراین را کوچک کند و اعلام کند که این دولت بین روسیه و غرب بی‌طرف خواهد بود.

اگر زلنسکی خواست‌های پوتین را رد کند، آنچه امانوئل مکرون، رئیس‌‌جمهور فرانسه، «وخیم‌ترین پیامدها» توصیف کرده رخ خواهد داد. در این صورت، پوتین به ارتش روسیه دستور می‌دهد با سرعت پیش بروند و چهره اوکراین را دگرگون خواهد کرد؛ هزاران بلکه ده‌ها هزار اوکراینی به قتل می‌رسند و این احتمال وجود دارد که اوکراین به‌طور کامل استقلالش را از دست بدهد.

کدخبر: ۴۴۵۹۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر