کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۴۹۹۲
تاریخ خبر:

درباره اولین تست درایو رسمی خودروی تارا

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | با تحویل اولین سری از تارای دنده‌ای آگهی‌کردن این خودرو در فضای مجازی هم شروع شده است. مظنه امروز تارا دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ بین ۳۹۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان است و باید مثل شاهین مدتی صبر کنیم تا قیمت واقعی این خودرو که به احتمال زیاد بالاتر از ۵۰۰ میلیون تومان نخواهد بود، مشخص شود. با این حال بیشتر خریداران منتظر تارای اتوماتیک هستند چون ایران خودرو تارای دنده‌ای را از برخی آپشن‌های مهمش محروم کرده است. با برگزاری اولین تست درایو رسمی تارا توسط ایران خودرو مجالی پیش آمد که کمی بیشتر با این خودرو آشنا شویم و به اصطلاح تارا روی باسکول برود تا بفهمیم با خودش چند چند است!

‌باگ‌های طراحی
ایران خودرو می‌گوید در طراحی جلوی تارا از یوزپلنگ ایرانی و در طراحی عقب آن از معماری سنتی الهام گرفته است. با این حال هنوز هم اگر تارا از نزدیک ببینید شباهت زیاد آن با پژو ۳۰۱ را تشخیص می‌دهید. نکته منفی طراحی تارا در نمای جلو، جلوپنجره ساده پلاستیکی با خطوط افقی است که برای خودرویی که در این سال‌ها تولید می‌شود کمی اذیت‌کننده و از مد افتاده است! طراحی سپر عقب هم بسیار ساده بود (برخلاف دنا) که زیبایی چراغ‌ پیوسته تارا را به حاشیه می‌برد.

‌کابین؛ کماکان پلاستیک خشک!
علاقه خودروسازان ایرانی به متریال پلاستیک خشک به قدری بالاست که حتی در تارا که قرار است خودروی پرمیوم داخلی باشد هم سرتاسر کابین با این متریال پوشانده شده است. این متریال که در بلندمدت به سروصدا می‌افتد و خرج روی دست خریدار می‌گذارد فضای کسل‌کننده‌ای را در درون تارا به وجود آورده.

البته از حق نگذریم همین که ایران خودرو بالاخره دست از سر تزئین کنسول با پلاستیک طرح چوب که در دناپلاس و سمند آن را بارها دیده‌ایم برداشته یک پوئن مثبت برای تارا به شمار می‌رود. تارای دنده‌ای سانروف ندارد و البته نکته عجیبی که در درون کابین مشاهده شد، فقدان دستگیره‌های سقف در ردیف جلو بود (پژو ۳۰۱ در هر دو ردیف این دستگیره‌ها را دارد). اگر دوست دارید از نور آفتاب لذت ببرید دور تارای دنده‌ای را خط بکشید چون خبری از سانروف در آن نیست.

سلامی به پرشیا در پیشرانه
تارا از پیشرانه TU5 پلاس بهره می‌برد که ۱۱۳ اسب بخار نیرو و ۱۴۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس پنج سرعته دستی این خودرو اگرچه عملکرد بهتری نسبت به بقیه گیربکس‌های ایران خودرو دارد اما دنده‌ها بد جا می‌رفت که رانندگی با تارا را دشوار کرده بود. نکته مثبتی که در رانندگی این خودرو دیده می‌شود فرمان‌پذیری خوب تارا و عملکرد عالی آن در پیچ‌ها است که مدیون وجود فرمان برقی، سیستم کنترل کشش و سیستم کنترل پایداری در این سدان کلاس C است.

وجود سیستم تعلیق توئیست بیم هم باعث شده تا با سواری نرم‌تری نسبت به دناپلاس مواجه باشیم. با این حال تارا را نمی‌توان خودرویی چابک دانست و اگر سرعت برایتان مهم است، بهتر است دناپلاس توربو را انتخاب کنید.اگرچه باید منتظر ماند و دید که مشکلات فنی تارا در استفاده بلندمدت چیست اما به‌رغم اصلاحات انجام‌شده در موتور TU5 پلاس آن هنوز هم امکان بروز مشکلات عدیده این پیشرانه همچون ضعف پمپ روغن و روغن‌رسانی در تارا بالاست.

کدخبر: ۴۱۴۹۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر