کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۹۰۴۵
تاریخ خبر:

درباره اعلام کاندیداتوری ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۴

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی| «حرف مرد یکی‌ست» و این مهمترین وعده دونالد ترامپ در طول دوران حضور پررنگش در عرصه سیاست آمریکا بود. همین وعده نیز بیش از تمام شعارهای دیگر او مقبول نظر هوادارانش افتاد. ترامپ به هرچه که گفته بود عمل کرد. او دیواری بین مرز مکزیک و آمریکا کشید، از توافق‌های پاریس و برجام خارج شد و تعهدات آمریکا در قبال سازمان بهداشت جهانی و ناتو را کاهش داد.

ترامپ خوب می‌داند که یکی از برگ‌های برنده و راه‌های نفوذ او به قلوب هوادارانش همین وفای به‌عهد است، به همین دلیل به‌رغم شکست موج قرمز در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و فرمانداری‌های آمریکا، او پای قول و وعده‌ای که شب پیش از انتخابات در اوهايو به هوادارانش داده بود ایستاد و در روز سه‌شنبه ۱۵ نوامبر به‌طور رسمی وارد رقابت‌های درون حزبی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ شد‌.

فرصتی برای تحقق رویاها
ترامپ اکنون ۷۶ ساله است و سن این پیرمرد نیویورکی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به عدد ۷۸ می‌رسد و اگر انتخابات را ببازد باید ۴ سال دیگر دندان روی جگر بگذارد تا بلکه دوباره بتواند در ۸۲ سالگی عضوی از این رقابت باشد. به‌نظر می‌آید چوب خط عمر او جای خالی کمتری برای این حساب و کتاب‌ها داشته باشد و به همین دليل او دست دست نکرد و بدون در نظر گرفتن شکست موج قرمز و عملکرد ضعیف متحدانش، به‌طور رسمی به‌عنوان اولین نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴ وارد رقابت‌ها شد تا رویای بازگشتش به کاخ سفید و اتاق بیضی زنده بماند.

ترامپ برای خالی نبودن عریضه، رویای خودش را به رویای آمریکایی گره زد و خطاب به هوادارانش که در عمارت مارآلاگوی او در فلوریدا گرد هم آمده بودند گفت «۲ سال پیش ما ملت بزرگی بودیم و خیلی‌زود دوباره آن شکوه از دست رفته را به دست می‌آوریم. رویای آمریکایی، همین ۲ کلمه‌ای که شاید جو بایدن بتواند به سختی به‌خاطر بسپارد دلیلی برای این است که ما ادامه دهیم و دوباره آمریکا را عالی کنیم».

به پشت‌بام‌ها بروید و فریاد بزنید
تعداد متحدان ترامپ از آغاز رقابت‌ها تا روز رای‌گیری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و فرمانداری‌های آمریکا بیش از ۳۰۰ نفر بودند. بخش بزرگی از این افراد در انتخابات‌های درون‌حزبی حدف شدند و نتایج شمارش آرا در انتخابات اصلی نیز نشان می‌دهد که کمتر از ۱۰‌درصد این افراد توانستند وارد کنگره یا فرمانداری‌ها شوند و این به‌معنای شکست سنگین ترامپ و شنیدن یک «نه» بزرگ از جانب جامعه آمریکاست. اما ترامپ همچنان معتقد است که پیروز شده و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را از صندلی‌اش بیرون انداخته است‌.

او خطاب به هوادارانش گفت «ما صندلی نانسی پلوسی را پس گرفتیم. احمق نباشید و به پشت‌بام خانه‌هایتان بروید و به میمنت این پیروزی فریاد بزنید». می‌توان رد پای شکست ترامپ و تلاش مذبوحانه او برای اتصال پیروزی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان به خودش را در نظرسنجی اخیر موسسه یوگاو مشاهده کرد.

این نظرسنجی که پس از انتخابات برگزار شده است نشان می‌دهد برای اولین‌بار از سال ۲۰۲۰ تا امروز، آرای ران دسانتیس از ترامپ پیشی گرفته است. ۴۲‌درصد از جمهوری‌خواهان اعلام کرده‌اند که در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده به ران دسانتیس و ۳۵‌درصد نیز به ترامپ رای خواهند داد. البته همانطور که پیش‌بینی می‌شد رای ترامپ هنوز در بین جمهوری‌خواهان افراطی و محافظه‌کار ۴۵‌درصد و ۲‌درصد بیشتر از آرای دسانتیس است.

خفته در چاه تقلب
ایجاد شک در صحت و سقم نتایج انتخابات ۲۰۲۰ توسط ترامپ و هوادارانش، ضربه‌های ناگواری بر ساختار آمریکا وارد آورد و دموکراسی در این کشور را به خطر انداخت. مهمترین رویدادی که می‌توان به آن اشاره کرد حمله هواداران ترامپ و اعضای جنبش «دوباره آمریکا را عالی کن» به ساختمان کنگره در روز ۶ ژانویه ۲۰۲۱ و تسخیر آن بود.

ترامپ گمان می‌کرد با اصرارش بر این فرضیه هم از زیر بار قبول شکستش شانه خالی می‌کند و هم کینه‌ای نسبت به دموکرات‌ها در دل هوادارانش می‌کارد که در بزنگاه‌های مختلف از آن بهره‌برداری کند. برخی از متحدان او در انتخابات اخیر نیز از‌جمله افرادی بودند که هنوز بر طبل تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ می‌کوبیدند. شکست همزمان موج قرمز و این افراد در انتخابات میان‌دوره‌ای حاکی از آن است که جامعه پذیرای زیر سوال بردن دموکراسی در کشور نیست و از افرادی که بر این امر اصرار می‌ورزند روی برمی‌گرداند.

اما ترامپ هنوز پا پس نکشیده و در سخنرانی اخیر خود علاوه بر تاکید دوباره‌اش بر تقلب در انتخابات ۲۰۲۰، فرضیه تقلب در انتخابات کنگره و فرمانداری ایالت آریزونا را نیز مطرح کرده است. حالا سوال رسانه‌ها از ترامپ این است که چرا در انتخابات کشوری که به گفته او در آن تقلب گسترده و از پیش طراحی شده رخ می‌دهد شرکت می‌کند و خود را به‌رغم عدم سلامت رای‌گیری در معرض انتخاب قرار می‌دهد؟

تنها در خانه
با مداقه در روند پرونده ترامپ درباره خروج اسناد طبقه‌بندی شده از کاخ سفید و انتقال آن به عمارت مارآلاگو می‌شد فهمید که رفته‌رفته دور و بر او خالی و خالی‌تر می‌شود. ترامپ هفته‌ها در جست‌وجوی وکیلی بود که وکالت پرونده دزدی و اختفای اسناد توسط او را بپذیر اما هیچ کسی زیر بار همراهی و همکاری با او نمی‌رفت.

اختلافات پیش آمده میان ترامپ با افرادی مانند مایک پنس که معاون سابق او به‌شمار می‌رود، میچ مک کانال که رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان در مجلس سناست یا جرد کوشنر که داماد، مشاور ارشد و امین‌ترین فرد حلقه اول نزدیک به او بود تنها مشتی از خروارهای موجود است که نشان از انزوا و تنهاتر شدن ترامپ در عالم سیاست دارد.

هفته گذشته و پس از اعلام نتایج انتخابات، افراد نزدیک به او مانند کیلی مک انانی و کریس کریستی در رسانه‌های خبری حاضر شدند و به‌طور ضمنی از ترامپ روی برگرداندند و با ران دسانتیس بیعت کردند. رسانه‌های نزدیک به ترامپ نیز از او دست شسته و به دامان دسانتیس حلقه زدند. در خانه ترامپ هم اوضاع به همین منوال است. سال گذشته کتابی به‌نام «هنر معامله کردن» منتشر شد که در آن افراد نزدیک به ملانیا ترامپ خاطرات خود از او را بیان کردند.

دوستان و نزدیکان ملانیا در بخش‌هایی از این کتاب گفته‌اند که رابطه او و ترامپ بسیار شکرآب است به طوری که ملانیا از ترامپ برای حضور در کاخ سفید به‌عنوان بانوی اول و حضور در مراسم‌های رسمی باج می‌گرفت و ترامپ برای حفظ ظاهر به باج‌خواهی ملانیا تن می‌داد. پس از خروج ترامپ از کاخ سفید هم این رابطه شکل درستی به خود نگرفت و ملانیا به بهانه محل تحصیل پسرش، دور از دونالد ترامپ زندگی می‌کند.

البته ملانیا، پسرش و جرد کوشنر به‌رغم اختلافاتی که با ترامپ داشتند در شب سخنرانی او در مارآلاگو حاضر شدند اما این مراسم یک غایب بزرگ به‌نام ایوانکا ترامپ داشت. ایوانکا که فرزند محبوب ترامپ بود، رفته رفته از او دور شد و پس از اعلام خبر نامزدی دوباره پدرش اعلام کرد که دیگر عضوی از کمپین انتخاباتی او نیست و تلاشی برای پیروزی و بازگشت پدرش به کاخ سفید نخواهد کرد. این طور که پیداست ترامپ در حالی وارد رقابت‌های انتخاباتی شد که تنهاتر از همیشه است اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که صندوق آرای انتخابات‌های آمریکا مانند جعبه شعبده است و معلوم نیست در نهایت نام چه کسی از آن بیرون خواهد آمد.

کدخبر: ۴۸۹۰۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر