کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۲۲۰۵
تاریخ خبر:

درباره اظهارات غافلگیرکننده ‌‌چهار چهره اپوزیسیون

روزنامه هفت صبح | از اینکه سردار شهید قاسم سلیمانی یک شخصیت ملی و مورد علاقه تمام گروه‌ها و طیف‌های سیاسی داخل کشور بود همه گفتند و نوشتند اما بعضی فعالان سیاسی و رسانه‌ای از بیرون مرزها درباره شهیدسلیمانی اظهارنظر کردند که قدری غافلگیرکننده بود. چون این چهره‌ها معمولا منتقد سیاست‌های نظام هستند و حتی با رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور همکاری می‌کنند. اینکه آنها نقش مهم و کلیدی سردار سلیمانی در حفظ تمامیت ارضی ایران و مقابله با دشمنانی مثل داعش را درک کردند نکته جالبی است.

به‌طور مشخص مصاحبه اردشیر زاهدی وزیر امورخارجه حکومت پهلوی با شبکه بی‌بی‌سی فارسی خیلی بازتاب وسیعی داشته. واکنش دکتر سروش و مسعود بهنود هم تا حدودی دور از انتظار تلقی می‌شد. هرچند از موضع عطاءلله مهاجرانی خیلی تعجب نکردیم اما از بین فعالان رسانه‌ای محمد منظرپور سردبیر پیشین صدای آمریکا و نگار مرتضوی از سردبیران ایندیپندنت غافلگیرکننده ظاهر شدند.

*** اردشیر زاهدی
اردشیر زاهدی وزیر خارجه پهلوی وداماد محمدرضا‌شاه سال‌هاست در انگلستان زندگی می‌کند. او در سال‌های اخیر بارها در دفاع از سیاست‌های خارجی ایران و برنامه هسته‌ای صحبت و انتقادات تندی از فعالان خارج از کشور مطرح کرده. او این بار هم در‌گفت‌وگو با بی‌ی‌سی فارسی سردار شهید قاسم سلیمانی را یک سرباز وطن پرست توصیف کرده که اظهارات او مرتب در شبکه‌های اجتماعی هم بازنشر می‌شود.

زاهدی در این مصاحبه می‌گوید:«قاسم سلیمانی شخصیتی بزرگ در معیارهای جهانی و سربازی دلاور برای وطن ما بود… قاسم سلیمانی فرماندهی شناخته‌شده در سطح ژنرال دوگل و مونتگمری و افسری شرافتمند و میهن‌پرست بود… او مهمان رسمی‌دولت عراق بود و ترور او قطعا جنایت است… ترامپ دیوانه شده و اگر مدرکی علیه سلیمانی دارد، چرا منتشر نمی‌کند؟ بزرگ‌ترین تروریست دنیا خودِ آمریکاست… ایران برای من ایران ۸۲میلیونی است که برادران و خواهران خودم می‌دانم.»

او با اینکه متولد ۱۳۰۷ است و کهولت سن دارد برای این دیدگاهش دلایل قانع‌کننده‌ای هم می‌آورد از جمله اینکه تمامیت ارضی ایران برایش اهمیت دارد. او در این گفت‌وگو تعابیر تندی هم درباره کسانی به کار برد که از خارجی‌ها پول می‌گیرند و می‌گویند روی سر مردم ایران بمب بیندازید.

*** عبدالکریم سروش
دکتر عبدالکریم سروش فیلسوف و پژوهشگر روزهای پر فراز و نشیبی در ایران داشت و سال‌هاست از ایران مهاجرت کرده و چند مرتبه هم در تلویزیون فارسی بی بی سی حاضر شده. سروش هم بعد از شهادت سردار سلیمانی با انتشار یک شعر از حافظ (با اندکی تغییر) از سردار شهید سلیمانی قدرشناسی کرد. متن این شعر از این قرار بود: «من همان دم که وضو ساختم از چشمه‌ عشق/ چار تکبیر زدم یکسره بر هرچه که هست/ قاسم از دولت عشق تو سلیمانی شد/یعنی از وصل تواش نیست بجز باد بدست» جالب اینکه حتی همین پست هم توسط اینستاگرام پاک شد.

*** مسعود بهنود
مسعود بهنود نویسنده و روزنامه نگار با سابقه تقریبا ۱۸ سال پیش به انگلستان مهاجرت کرد و به عنوان کارشناس شبکه فارسی بی‌بی‌سی مرتب به این شبکه می‌رود. بعضی فعالان اپوزیسیون خارج از کشور نیز از او انتقاد می‌کنند. به خصوص در توئیتر که به شدت توسط کاربران ضد ایرانی به او حمله می‌شود. با این حال مسعود بهنود این روزها هم بدون توجه به این حملات از سردار شهید قاسم سلیمانی قویا دفاع می‌کند.

او ابتدا در توئیتی نوشته بود: «من و شما در هر شهری زندگی می‌کنیم در مهم‌ترین میدانش، مجسمه یک قهرمان نظامی ‌است که بیرون از مرزهای آن کشور جنگیده. ناپلئون در فرانسه، ژنرال ولینگتون (یا چرچیل) در بریتانیا، اول آن مجسمه‌ها را بشکنید. بعد، فکر درس دادن به جامعه بشری را از سر بیرون کنید. بزرگتر از ما نتوانستند.» بعد از فعالان جنگ طلب انتقاد کرد. طعنه‌های تندی به ترامپ زد و دیروز هم با اشتراک گذاشتن فیلم‌هایی از مراسم تهران نوشت:«‌ترور ‎قاسم سلیمانی خواهید دید که در سرنوشت ‎ایران و منطقه تاثیری بزرگ خواهد گذاشت. ‎ترامپ که زنگ تفریح تاریخ است اما در سرنوشت او هم اثر خواهد داشت.» بهنود متولد ۱۳۲۵ است و این روزها فعالانه در میدان حضور دارد.

*** محمد منظرپور و دیگر فعالان رسانه‌ای
«نادانسته و با واسطه از عربستان سعودی پول گرفته‌ام اما از حکومت ایران هرگز یک ریال هم دریافت نکرده‌ام. اعتقاد دارم انسان به نظام ارزشی خود مستقر است و در رابطه با دوست و دشمن باید اخلاقی عمل کند. در نهایت کُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَهُ الْمَوْتِ. من زودتر شما دیرتر، دو روز دنیا به فروش شرف و انصاف نمی‌ارزد.» این توئیت محمد منظرپور از سردبیر سابق صدای آمریکا و خبرنگار بی بی سی بعد از شهادت سردار سلیمانی بود.

او به دلیل مواضع اخیرش و قدرشناسی از سردار سلیمانی آماج حملات بعضی کاربران ضد ایرانی قرار گرفته. منظرپور متولد ۱۳۵۰ در تهران است و دو دهه پیش به لندن رفت و به رادیو بی بی سی پیوست. در سال‌هایی که سردبیر بخش فارسی صدای آمریکا هم بود موضع مثبتی نسبت به برجام داشت و به همین دلیل بلافاصله بعد از روی کار آمدن ترامپ اخراج شد. خبرنگاران دیگری هم سراغ داریم که مثل او به‌رغم انتقاداتی که به بعضی سیاست‌های داخلی ایران دارند از سردار سلیمانی به عنوان یک چهره ملی قدردانی کردند. مثل نگار مرتضوی خبرنگار بین‌الملل ایندیپندنت که گاهی هم به عنوان کارشناس شبکه‌هایی مثل بی بی و سی الجزیره دیده می‌شود.

او این روزها مرتب به زبان انگلیسی از مواضع جنگ‌طلبانه ترامپ و شبکه‌هایی مثل ایران اینترنشنال انتقاد می‌کند. بعضی خبرنگاران بی بی سی فارسی هم مثل او به دلیل مواضع مشابه تحت فشار فعالان ضد ایرانی قرار دارند. پیروز مجتهدزاده مورخ و استاد جغرافیای سیاسی هم دو روز پیش با حضور در استودیو بی بی سی فارسی با استدلال‌های حقوقی توضیح داد که چرا اقدام آمریکا تروریستی بود و فیلم این اظهارات هم بازتاب قابل توجهی در شبکه‌های اجتماعی داشت.

کدخبر: ۳۰۲۲۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر