کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۶۲۰۷
تاریخ خبر:

واقعیت‌هایی درباره آزمون استخدامی بخش خصوصی

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده| «آغاز ثبت‌نام آزمون بزرگ استخدامی بخش خصوصی کشور»؛ این عنوان تبلیغاتی است که در روزهای گذشته به شکل وسوسه‌انگیزی سایت‌ها و کانال‌ها را پر کرده و همه جا خبر از یک «اتفاق ویژه» می‌دهد. اتفاق ویژه‌ای که ادعا می‌کند ۱۰ هزار نفر از متقاضیان کار را وارد شرکت‌های خصوصی می‌کند، تازه آن‌هم با شیوه‌های مدرن و امروزی.

مثلا تبلیغ می‌کنند که نیازی به مرتبط بودن مدرکت تحصیلی یا سابقه کار نیست و شرکت‌های بزرگ خصوصی و استارتاپی نیز پای کار هستند. برگزارکنندگان این آزمون حتی مانند آزمون استخدامی کشوری، دفترچه آزمون خود را منتشر کرده‌اند و در حدود نام دو هزار شرکت را آورده‌اند که قرار است از طریق این آزمون نیرو بگیرند. تبلیغات این آزمون به اندازه‌ای فراگیر شده که حتی در زیرنویس‌های صداوسیما نیز به طور گسترده دیده می‌شود و مخاطبان را مجاب می‌کند که همه چیز قانونی است.

هفت صبح اما در پیگیری‌های خود از وزارت کار، انجمن کاریابی کشوری و همچنین شرکت‌های خصوصی به نکات جالبی دست پیدا کرد. اولا این آزمون از سوی وزارت کار مجوز ندارد و دوما بسیاری از شرکت‌هایی که نام آن‌ها در این دفترچه استخدامی قرار دارد، درخواستی برای جذب نیروی کار نداده‌اند!

این هم از آن دست پدیده‌های عجیب بازار کار ایران است که اگر تعداد شرکت‌های این آزمون مانند سال گذشته باشد، در حدود ۶۰هزار نفر در آن شرکت می‌کنند و نفری ۱۰۰هزار تومان به برگزارکننده آن پرداخت می‌کنند یعنی در مجموع مبلغ ۶میلیارد تومان نصیب برگزارکننده آزمون می‌شود در حالی که نه تنها هیچ تضمینی برای پیدا کردن شغل وجود ندارد بلکه حتی مجوز برگزاری آزمون را نیز ندارد! گزارش هفت‌صبح از این اتفاق را بخوانید.

*** خبر اولیه چه بود؟
دبیر همایش مجمع هماهنگی بخش خصوصی با اشاره به اینکه ثبت نام سومین آزمون استخدامی بخش خصوصی شروع شده و داوطلبان می‌توانند برای ثبت‌نام در آزمون به سایت… مراجعه کنند، گفت:« ۲۰۳عنوان شغلی تعریف شده و بالای ۱۰هزار نفر معرفی موفق خواهیم داشت. در سال اول ۶۵۰۰معرفی موفق داشتیم و در سال دوم نیز این رقم به ۸۵۰۰نفر رسید.

امسال نیز امیدواریم بتوانیم ۱۰هزار معرفی موفق افراد در بخش خصوصی را محقق کنیم.امیدواریم امسال شرکت‌ها و افراد بیشتری در آزمون فوق شرکت کنند. مهم‌ترین ماموریت این آزمون نمونه‌سازی و الگوسازی برای افراد است و اینکه افراد بیکار، افراد فعال و موفق در این بخش را الگو قرار دهند.

قمری ادامه داد: استخدام در دستگاه‌های دولتی سال به سال کمتر شده و دولت به دنبال کوچک‌تر کردن خود و کاهش هزینه‌هاست. این در حالی است که بخش خصوصی محدودیت‌های بخش دولتی را ندارد، در عین حال که دارای محدودیت‌های مخصوص به خود است. در آزمون دوم بحث شایستگی‌های شغلی مطرح شد و ۷۰۰عنوان شایستگی‌های مدنظر شرکت‌ها برای استخدام را مشخص کردیم. این در حالی است که در این آزمون مدرک و دانش‌های عمومی ملاک نیست بلکه دانش‌های تخصصی و مهارت‌های افراد ملاک قرار گرفته است.»

*** ثبت نام عجیب
برای ثبت‌نام در این آزمون باید به سایت موردنظر بروید. نکته جالب اینجاست که در این مرحله به طور مشخص عنوان نشده که شما برای چه عنوان شغلی در کدام شرکت ثبت نام می‌کنید بلکه فقط عناوین شغلی را که دوست دارید انتخاب می‌کنید و برای آن مبلغ ۱۰۰هزار تومان ناقابل پرداخت می‌کنید. پس از این مرحله، در مهرماه باید در آزمون شخصیت‌شناسی که به صورت اینترنتی برگزار می‌شود، شرکت کنید. یک ماه بعد یعنی آبان ماه آزمون تخصصی اینترنتی برگزار می‌شود. در آذرماه نتایج آن دو آزمون غیرحضوری اعلام می‌شود. در ماه دی، آزمون حضوری و مصاحبه برگزار می‌شود و در بهمن ماه نتایج پذیرفته‌شدگان.

*** چند تخلف
پیگیری‌های هفت‌صبح نشان می‌دهد تا همین جا چند تخلف بزرگ رخ داده که آن‌ها را مرور می‌کنیم.
* یک: این آزمون اصلا مجوز ندارد! وزارت کار در اطلاعیه‌ای اعلام کرده: «بدینوسیله به اطلاع جویندگان کار می‌رساند برگزاری آزمون استخدام بخش خصوصی شرکت‌های صنعتی، تجاری و فناوری توسط شرکت فناور که در رسانه‌های عمومی و در سایت اینترنتی به نشانی… تبلیغ شده است، مورد تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نمی‌باشد.»

* دو: دومین تخلف آن است که این شرکت مجوز کاریابی دارد نه مجوز برگزاری آزمون.
* سه: تخلف بعدی اما از همه عجیب‌تر و بزرگ‌تر است. در دفترچه این آزمون، نام شرکت‌های بزرگی به چشم می‌خورد که ادعا شده از طریق این آزمون نیرو جذب خواهند کرد. شرکت‌هایی مانند ایرانسل، کاله، بیمه ایران، اسنپ و… اما همه این شرکت‌ها در پیگیری‌های هفت‌صبح اعلام کردند که از چنین آزمونی بی‌خبر هستند و درخواستی برای جذب نیرو نداده‌اند.

*** غیر مجاز است
«بابک هاشمی‌پور» رئیس کانون کاریابی‌های کشور درباره این آزمون استخدامی به هفت‌صبح می‌گوید: «برگزاری این آزمون به هیچ عنوان قانونی نیست. شرکت برگزارکننده این آزمون ادعا می‌کند که مجوز کاریابی از اداره کل کاریابی استان تهران دارد. اگر چنین ادعایی نیز صحیح باشد باز هم برگزاری آن محل اشکال است .

آیین‌نامه موسسات کاریابی اینگونه است که پس از پیدا کردن شغل موردنظر باید هزینه کاریابی دریافت شود نه ابتدای آن. همچنین در آیین‌نامه موسسات کاریابی هیچگونه تعریفی برای برگزاری آزمون نشده است. اگر مدیران این شرکت ادعا می‌کنند از همین سکوت آیین‌نامه استفاده کرده‌اند، باز هم کار غیرقانونی انجام داده‌اند زیرا وزارت کار به طور رسمی اعلام کرده که این آزمون غیرقانونی است.»

کدخبر: ۲۷۶۲۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر