کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۱۷۱۸
تاریخ خبر:

درباره آنچه در هفته اخیر موسیقی ایران گذشت

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | این هفته برخلاف دو سه هفته گذشته موسیقی ایران فعال بود و بازار آن کمی تحرک از خود نشان داد. اول از همه ریمیکس odesza با صدای سیمین غانم و پخش آن در کنفرانس اپل نشان داد که موسیقی ایران فارغ از زبانش کاملا می‌تواند ظرفیت جهانی شدن را داشته باشد.

اگر یادتان باشد پارسال هم nas که یک رپر آمریکایی است، روی بیت گل‌یخ کوروش یغمایی کاری خوانده بود و حسابی طرفدار پیدا کرده بود و ما ایرانی‌ها هم در تعجب بودیم و فهمیدیم که می‌شود یک آهنگ از چند دهه گذشته دوباره بازیابی و با ساز‌و‌کار یک مارکت حرفه‌ای پخش و به ظرفیت‌های جدیدی دست پیدا کند. قیمت بلیت کنسرت‌ها هم دوباره گران شده.

اگر به برنامه کنسرت‌های پیش‌رو تا پایان خردادماه امسال نگاهی داشته باشیم به نقطه اوج قیمت بلیت‌ کنسرت‌های پیش‌روی «خوانندگان پاپ» در «تهران» برمی‌خوریم که متمرکز شده و سقف آن حالا به ۵۰۰ هزار تومان رسیده.افزایش مبلغی که با توجه به صحبت‌های پیشین کنسرت‌گذاران در مورد افزایش صددرصدی تعرفه‌های بخش خصوصی برای تامین پروداکشن، نور، صدا، ال‌ای‌دی‌ها و دستمزد کادر فنی در کنار افزایش ۵۰، ۶۰‌درصدی اجاره‌بهای سالن‌ها پس از تعطیلی طولانی‌مدتی که شیوع کرونا بر برگزاری کنسرت در ایران تحمیل کرد، دور از انتظار هم نبود.

همین کنسرت‌های پاپ ۵۰۰ هزار تومانی اگرچه کف قیمت بلیت‌شان ۱٧٠ هزار تومان است اما این سوال را پیش می‌آورند که دیگر باید پذیرفت حضور در کنسرت خوانندگان شناخته‌شده در سالن‌هایی چون برج میلاد و سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران، دیگر یک تفریح متوسط محسوب نمی‌شود. بگذریم و برویم سراغ قطعات خوب این هفته.

‌محسن چاوشی «قشنگ من»
محسن چاوشی بعد از مدت‌ها بالاخره با حسین صفا دوباره کاری مشترک بیرون دادند. این دو در ترکیب با نوازنده کار‌کشته‌ای مثل عادل روح‌نواز آهنگ «قشنگ من» را به مارکت فرستادند. قطعه‌ای عاشقانه با پیچیدگی‌های همیشگی و جذاب ترانه صفا و توانمندی چاوشی در خوانش صحیح کلمات و ایجاد حس درست.

تم قطعه جدید چاوشی راک است اما با کمی دقت می‌توان فهمید که ریتم آهنگش شش و هشت سنگین است و تنظیم و رنگ‌آمیزی صداها به سمت موزیک راک رفته. جا دارد که از اشکان عرب هم نام ببریم که با تنظیمش به زیبایی این قطعه افزوده. قطعه جدید چاوشی را دانلود کنید و حداقل برای بار اول خودتان تکی و در فضای شخصی‌تان گوشش کنید تا تاثیرش را بیشتر دریابید.

‌بابک جهانبخش «تو منو کی کشتی؟»
قطعه جدید جهانبخش به‌نام «تو منو کی کشتی» به آهنگسازی خودش این هفته روی پیشخوان سایت‌های دانلود قرار گرفته. آهنگش عاشقانه است اما ارجاعات درستی به‌حال و هوای روزهایی که در آن زیست می‌کنیم، می‌دهد. ترانه خوب یاحا کاشانی بدون‌شک در موفقیت این قطعه نقش دارد.

جهانبخش در آهنگ عاشقانه اعتراضی‌اش به حال و روز زمانه می‌پردازد و ریتم راک آهنگش به‌درست رساندن منظورش کمک می‌کند. تنظیم معین راهبر هم از این قطعه کاری ساخته که تقریبا در هر مود و شرایطی می‌توان به آن گوش داد و خسته نشد. اما اگر نظر ما را می‌خواهید بهتر است آهنگش را در اتوبان‌های شب گوش کنید تا بیشتر حالش را ببرید.

‌رضا بهرام و تهمورس پورناظری «لیلا»
ترکیب غیر‌قابل تصور تهمورس و رضا بهرام این روزها نامشان حسابی سر زبان‌ها افتاده. قطعه «لیلا» هم حاصل همکاری این دو است که به‌تازگی به بازار آمده. از همان ابتدا بگوییم با پشتوانه ذهنی همکاری‌های پورناظری و همایون شجریان سراغش نروید که ممکن است قضاوتتان اشتباه در بیاید. رضا بهرام و پورناظری در ترکیب هنرشان با هم چیزی جدید خلق کرده‌اند که انصافا باید گفت خوب هم از آب در‌آمده و باید منتظر ماند و دید در ادامه همکاری این دو چه اتفاقاتی می‌افتد.

تا اینجای کار به‌نظر می‌رسد پورناظری در انتخاب خواننده‌ای که با او همکاری می‌کند تیرش را درست به هدف زده. رضا بهرام خواننده توانایی است و ظرفیت‌های صدایش تنها در مارکت پاپ کشف نمی‌شود و بیشتر از اینها از دستش بر‌می‌آید. قطعه «لیلا» با شعری از حسین منزوی و تنظیم مشترک تینا جامه‌گرمی و تهمورس پورناظری در حال حاضر روی سایت‌ها‌ست و می‌توانید آن را دانلود کنید و کیفش را ببرید.

کدخبر: ۴۶۱۷۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر