کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۹۱۹۲
تاریخ خبر:

درباره آنچه این هفته در موسیقی ایران گذشت

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | خبر اول اینکه علیرضا طلیسچی و سهراب پاکزاد کنسرتشان را برای ابراز همدردی با مردم آبادان لغو کردند و ماکان‌بندی‌ها هم گویا در اجرایشان ادای احترامی به مردم آبادان داشتند. از آن‌طرف هم راغب در کنسرتش قطعه‌ای را به مردم آبادان تقدیم کرد. کنسرت راغب در روزهایی برگزار شد که مصادف با حادثه تلخ فروریختن برج «متروپل» در آبادان بود. به همین دلیل یکی از اتفاق‌های ویژه این کنسرت، اجرای آهنگ «موجو قلبی» بود. این آهنگ از آثار مشهور نجوا فاروق خواننده مطرح موسیقی عرب است. راغب هم این آهنگ را به مردم داغدیده آبادان تقدیم کرد.

خبر بعدی هم کنسرت نمایش «سی‌صد» است که قرار است در کاخ سعد‌آباد روی صحنه برود. این اجرا روایتی است از کتاب‌سوزی و نسل‌کشی مغول‌ها در نیشابور. پروژه «سی‌صد» کاری از «سهراب پورناظری» به کارگردانی «امیر جدیدی» و آهنگسازی «تهمورس پورناظری» است که با حضور رضا بهرام به‌عنوان خواننده روی صحنه می‌رود. در این اثر بازیگرانی مثل بهرام رادان، امیر جدیدی، مهران غفوریان، غزل شاکری، دل‌نیا آرام و… به‌عنوان بازیگر حضور دارند.

این اجرا را به‌نوعی می‌توان ادامه پروژه «سی» که چند سال پیش با همایون شجریان روی صحنه رفت دانست. انتخاب رضا بهرام هم به‌عنوان خواننده انتخاب هوشمندانه‌ای است. رضا بهرام خواننده توانمندی است که انصافا می‌تواند از حوزه پاپ فراتر برود و آثار ماندگاری از خودش به‌جا بگذارد. ویدئوی مبارزه یا تمرین بوکس همایون شجریان هم این هفته حسابی دست به‌دست چرخید. همایون در این ویدئو حریفش را ناک‌اوت می‌کند.

طوری که آدم بعد دیدنش تصوراتش از همایون عوض می‌شود. هیچ بعید نیست اگر با همین دست‌فرمان پیش برود سر از مسابقات یو‌اف‌سی در‌بیاورد. شما فقط یک لحظه تصور کن همایون با شنل مخصوصش و آهنگ با من صنما پا به رینگ بگذارد!از آهنگ‌های جدید این هفته هم اگر بخواهید بدانید چند قطعه خوب برایتان کنار گذاشته‌ایم.

مانی رهنما «عاشقت بودم»
قطعه جدید رهنما بعد از مدت‌ها نبود این خواننده در بازار منتشر شده و باید گفت شباهت زیادی به آثار قدیمی خود رهنما دارد. یعنی آنهایی که دلشان برای موزیک‌های دهه پنجاهی تنگ شده، این قطعه تا حدود زیادی برایشان تجویز می‌شود. آهنگسازی کار به‌عهده خود رهنما بوده و تنظیمش هم کار دست امیر مهراد است. اما شاید مهمترین قسمت اثر جدید رهنما ترانه‌اش باشد. ترانه‌ای قوی از بابک صحرایی ترانه‌سرای کار‌کشته که همین‌طوری اگر بدون آهنگ و روی کاغذ هم آن را بخوانید، تاثیرش را می‌گذارد.

محمدرضا علیمردانی «جوکر»
کار جدید محمدرضا علیمردانی برای برنامه جوکر ساخته شده اما بدون‌شک قطعه‌ای است که برای بعضی مناسبت‌ها می‌تواند آهنگ مناسبی باشد. علیمردانی در این قطعه خیلی مته به خشخاش نگذاشته و کار را ساده و دم‌دستی در‌آورده‌. ترانه و آهنگ را خودش ساخته و کار با یک گیتار و چند لایه ریکورد از آن تولید شده. او در این کار از تبحرش در صدا‌سازی به‌خوبی استفاده کرده که در نوع خود جذاب است.

علیرضا افتخاری «قلب وطن»
قلب وطن در استایل کارهای افتخاری کاری متفاوت محسوب می‌شود. یک‌جورهایی راک‌استایل است و در تنظیمش هم سعی در تشدید آن شده. همانطور که از اسمش پیداست برای وطن خوانده شده و کاری فاخر محسوب می‌شود. ترانه‌اش را میلاد عرفان‌پور سروده و آهنگسازش هم عماد توحیدی بوده با تنظیمی از آرش صفدری.

حامی «ابر شب»
و اما در آخر باید از قطعه جدید «حامی» نام ببریم که این هفته تنها اثری بود که آدم واقعا دلش می‌خواهد معرفی‌اش کند. نام کار جدید حامی «ابر شب» است. آهنگسازش خود حامی است، ترانه‌اش را حسن علیشیری سروده و از همه مهمتر تنظیم درجه یک عادل فلاح است که در این آهنگ شدیدا خودنمایی می‌کند. حامی هم انصافا کم نگذاشته و با صدایش غوغا می‌کند. ابر شب را می‌توان فصل جدیدی در عمر هنری حامی دانست. همانطور که خودش در پیج اینستاگرامش نوشته باید از او توقع داشته باشیم از این به‌بعد آثارش را با فرم‌های جدیدی بشنویم.

کدخبر: ۴۵۹۱۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر