کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۴۳۱۵
تاریخ خبر:

درباره آتش‌سوزی پاساژ نوستالژیک جزیره کیش

روزنامه هفت صبح | دیروز خبر رسید که مرکز خرید پردیس یک در جزیره کیش دچار آتش‌سوزی شده و شعله‌های آتش بخشی از این پاساژ قدیمی را به کلی تخریب کرده است. اینطور که مدیر روابط عمومی جامعه بازاریان کیش گفته این اتفاق ۱۰ مغازه را به کلی تخریب کرده، به بخشی از بازار به شدت آسیب زده و متاسفانه یک نفر را هم کشته است.

این آتش سوزی غیر از اهمیتی که به دلیل یک نفر فوتی و از بین رفتن اموال بازاریان داشته، از یک جهت دیگر هم برای ساکنان بقیه شهرها مهم است، پاساژ پردیس یک برای کسانی که سال‌ها پیش برای اولین بار به کیش رفته‌اند یا آن زمان‌ها اهل مسافرت مرتب به کیش بوده‌اند یک‌جورهایی نوستالژیک محسوب می‌شود.

در واقع این پاساژ وقتی ساخته شد که کم‌کم ایرانی‌ها داشتند به کیش روی خوش نشان می‌دادند و مثل حالا نبود که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در تهران و شهرهای بزرگ پیدا شود. یک‌سری خوراکی‌ها که فقط در مناطق آزاد پیدا می‌شد و قیمت وسایل برقی در کیش قابل مقایسه با شهرهای دیگر نبود.

تا قبل از ساخته شدن پاساژ پردیس در کیش، هنوز سر و کله پاساژها و مال‌های آنچنانی در تهران و شهرهای دیگر پیدا نشده بود و در خود کیش هم بیشتر مراکز خرید تا حد زیادی سنتی بودند از پاساژ زیتون و مریم بگیر تا پاساژ ونوس، بازار عرب‌ها و بازارهای بومی هم که حالا محبوب گردشگرها شده‌اند آن موقع جذابیت چندانی نداشتند.

برای همین هم وقتی پردیس کیش راه افتاد اغلب مسافران اصلا به قصد خرید کردن از مغازه‌های خارجی و برندفروش آنجا و عکس گرفتن با برج ایفلی که جلوی پاساژ خودنمایی می‌کرد، پایشان را از هواپیما روی خاک گرم کیش می‌گذاشتند.

نکته دیگری که پردیس را تا اندازه‌ای نوستالژیک می‌کند این است که حتی کسانی که تا به حال کیش نرفته‌اند اما در دهه ۷۰ پای ثابت برنامه‌های تلویزیونی بودند فضای داخل این پاساژ را به یاد می‌آورند، آنقدر که تلویزیون گاه و بیگاه جشنواره تابستانه کیش را تبلیغ می‌کرد و قرعه‌کشی شبانه‌ای را که در پاساژ پردیس انجام می‌شد نشان می‌داد.

در پس زمینه تصویر هم مغازه‌های نورافشان پر از وسایل برقی و خوراکی‌های خارجی چشمک می‌زدند. هنوز هم تابستان‌ها در پاساژ پردیس دو که کمی بعد ساخته شد قرعه‌کشی شبانه برگزار می‌شود اما حالا همه چیز تغییر کرده است. پاساژهایی ساخته شده‌اند که پردیس در مقابل آنها دیگر چندان لاکچری نیست، از مردم ذوق زده‌ای که با دیدن فلان شکلات کمیاب چشمشان برق بزند هم خبری نیست.

*** ارزان دوست‌ها کجا بروند؟
با وجود اینکه پردیس یک و دو دیگر مثل سابق سرآمد پاساژهای کیش حساب نمی‌شوند اما هنوز هم قیمت کالاها در آنها بالاست و کسانی که با جیب پر پول به سفر آمده‌اند برای خرید سراغ آنها می‌‌روند و بقیه بهتر است راهی پاساژهای دیگر شوند؛

پاساژهایی که در مواردی، قیمت ارزان کالاها باعث تعجبشان می‌شود مثلا مرکز خرید پانیذ که فاصله چندانی هم با پردیس‌ها ندارد. پاساژ زیتون هم می‌تواند طرفداران خرید ارزان را راضی کند مخصوصا آنهایی که دنبال خرید ادکلن و لوازم آرایشی و بهداشتی هستند. بازار قدیمی مریم هم می‌تواند برای همین دسته از مسافران جذاب باشد، مرکز خریدی که بورس لباس و کیف و کفش محسوب می‌شود.

*** جایی برای لاکچری بازها
حتی اگر پول کافی برای خرید از پاساژهای گرانقیمت کیش را نداشته باشید شاید بدتان نیاید در آنها یک دوری بزنید. در حال حاضر بهترین گزینه برای شما مرکز خرید دامون است که علاوه بر مغازه‌های آنچنانی، یک فود کورت تراس‌دار و پیست اسکی (آیس‌رینک) هم دارد! مراکز خرید سارینا و دیپلمات هم شاید بتوانند راضی‌تان کنند.

*** بومی پسند‌ها به سمت بازارهای قدیمی
حالا که دیگر خرید کردن هدف اصلی مسافران کیش نیست بازارهای بومی و قدیمی محبوبیت بیشتری دارند چون در آنها می‌توان با مردم بومی ساکن جزیره دمخور شد و گاهی چیزهایی برای خرید دید که در شهرهای معمولی و بزرگ پیدا نمی‌شوند، بازار صفین که به بازار عرب‌ها هم مشهور است برای این کار و همچنین خریدهای روزانه خیلی مناسب به نظر می‌رسد.

اگر بتوانید با خودتان ماهی به شهرتان ببرید یا در خود کیش امکان پختن و خوردن ماهی داشته باشید، سر زدن به بازار بومی ماهی فروشان جزیره از اوجب واجبات است؛ جایی که انواع ماهی‌ها و میگوهای جنوبی را در آن پیدا می‌کنید و می‌توانید با قیمت خیلی خوب به اندازه چندین وعده‌تان ماهی بخرید.

در این مورد حواستان باشد که قیمت ماهی‌ها با هم تفاوت زیادی دارد، بعضی از ماهی‌های جنوب آنقدر محبوب هستند که در خود بازار ماهی فروشان شهرهای جنوبی هم به سختی گیر می‌آیند به همین دلیل هم ممکن است ماهی فروشان یک ماهی دیگر را که به ماهی کمیاب مدنظر شما شباهت دارد به شما قالب کنند. بنابراین یا با اطلاعات کامل وارد بازار ماهی فروش‌ها بشوید یا از یک بلد کمک بگیرید.

کدخبر: ۳۴۴۳۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر