کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۶۸۰۰
تاریخ خبر:

۴۰۰هزار واحد طرح ملی مسکن به کی می‌رسد؟

روزنامه هفت صبح ، احمدرضا نجفی |‌ طرح ملی مسکن چند‌روز پیش توسط معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ‌رونمایی شد. دیروز خبر آغاز ثبت ‌نام آزمایشی آن در شهر کرمان منتشر شد، اما هرچه دنبال سامانه ثبت نام در طرح ملی مسکن گشتیم، نتیجه‌ای نگرفتیم. بنیاد ملی مسکن ساخت ۱۰۰هزار واحد از ۴۰۰هزار واحدی را که قرار است در طرح ملی مسکن ساخته شود، برعهده گرفته. به گفته وزیر راه و شهرسازی این واحدها قرار است بین ۸۰ تا ۱۲۰متر زیربنا داشته باشند و مخصوص اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه ساخته می‌شوند.

*** آیا ثبت نام طرح ملی مسکن آغاز شده؟
‌‌جواد حق‌شناس گفته بود، دولت درنظر دارد تا ۴۰۰هزار واحد مسکونی در قالب طرح ملی مسکن برای اقشار ضعیف بسازد که ساخت ۱۰۰هزار واحد آن برعهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ‌است. به گفته حق‌شناس، کرمان اولین شهری است که میزبان طرح ملی مسکن شده و ثبت نام طرح ملی مسکن برای اولین‌بار در شهر کرمان، آن‌هم به‌صورت آزمایشی آغاز شده است.

طرح ملی مسکن بعد از ۱۰روز از تاریخ اجرای آزمایشی قرار است به دیگر استان‌های کشور برسد. مراحل ثبت‌نام طرح ملی مسکن به این شکل است که بعد از ثبت‌نام اولیه متقاضیان، فرآیند پایش افراد کمتر از یک‌ماه طول خواهد کشید. با این تفاسیر ثبت‌نام طرح ملی مسکن طبق برنامه‌ریزی قرار است از شهریورماه شروع شده و در مهرماه تکمیل شود. البته اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود.

با این‌حال باید توجه داشته باشید که هنوز سامانه ثبت نام طرح ملی مسکن آغاز به کار نکرده. طوری که نه در سایت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ‌و نه در سایت بنیاد مسکن استان کرمان خبری از سامانه طرح ملی مسکن نیست. به عبارتی می‌توان گفت فعلا خبری از آغاز طرح ملی مسکن نیست.

*** شرایط عجیب و غریب برای وام طرح ملی مسکن
تسهیلاتی که قرار است در طرح ملی مسکن به متقاضیان ارائه شود، دست کم ۷۵میلیون تومان است و در مواردی به ۱۰۰‌میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند. ‌نرخ سود در نظر گرفته شده برای وام طرح ملی مسکن ۱۸‌درصد است که نسبت به وام مسکن خانه اولی‌ها خیلی بالاتر به نظر می‌رسد. تازه در وام مسکن خانه اولی‌ها، یک زوج می‌تواند تا سقف ۱۶۰‌میلیون تومان از بانک وام بگیرد.

معاون بنیاد مسکن می‌گوید، با توجه به توافقی که با بانک مسکن صورت گرفته، قرار است علاوه بر تسهیلات ۷۵‌میلیونی، این بانک وام جعاله هم به متقاضیان پرداخت کند. حق‌شناس می‌گوید کسانی که در طرح ملی مسکن ثبت‌نام کنند، باید همان اول کار یک هزینه جزیی پرداخت کنند. بعد از نهایی‌شدن ثبت‌نام، متقاضیان طرح ملی مسکن باید مبلغی بین ۳۰ تا ۵۰‌میلیون تومان در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنند تا بتوانند از وام طرح ملی مسکن استفاده کنند.

البته آنطور که معاون بنیاد مسکن می‌گوید، دهک‌های اول و دوم یعنی اقشار کم‌درآمد که شامل افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی هستند، نیازی به سپرده‌گذاری اولیه برای دریافت وام طرح ملی مسکن ندارند. وام طرح ملی مسکن هم در قالب وام خرید و هم در قالب وام ساخت پرداخت می‌شود. آن‌هایی که خودشان زمین دارند، می‌توانند به‌صورت انفرادی تسهیلات بگیرند و شروع به ساخت خانه کنند.

*** مقایسه وام طرح ملی مسکن با وام ساخت صندوق یکم
وام طرح ملی مسکن نوعی وام ساخت به حساب می‌آید. طوری که در ابتدای آغاز طرح ملی متقاضیان باید زمین خود را در اختیار طرح ملی مسکن قرار دهند و در صورتی که متقاضی زمین نداشته باشد، از اراضی دولتی برای ساخت مسکن استفاده می‌شود. سقف وام ساخت مسکن در تهران خیلی بیشتر از وام طرح ملی مسکن است. طوری که هر زوج همین حالا می‌تواند با سپرده‌گذاری ۸۰میلیونی در بانک مسکن، از وام ۱۶۰میلیونی از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم استفاده کند.

تازه این در حالی است که سود در نظر گرفته شده برای این وام، تنها هشت‌درصد است، اما طرح ملی مسکن قرار است از متقاضیانش ۱۸درصد سود سالانه دریافت کند! باید توجه داشته باشید که به‌ جز اعضای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، بقیه متقاضیان ثبت نام طرح ملی مسکن باید نصف مبلغ وام را سپرده‌گذاری کرده باشند که از این نظر تفاوتی با وام مسکن صندوق ندارد. در دیگر شهرها که سقف وام مسکن پایین‌تر است، ثبت نام طرح ملی مسکن به‌صرفه‌تر می‌شود. وام ساخت زوجین بانک مسکن برای شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت و مراکز استان‌ها ۱۲۰میلیون تومان است که بازهم بیشتر از وام طرح ملی مسکن خواهد بود.

اما اگر هر دونفر بتوانند در طرح ملی مسکن ثبت نام کنند، به هر زوج ۱۵۰میلیون وام طرح ملی مسکن تعلق خواهد گرفت که از این نظر وام طرح ملی مسکن شرایط بهتری دارد. در سایر شهرها کفه ترازو کلا به سمت طرح ملی مسکن است. چراکه در شهرهای زیر ۲۰۰هزار نفر جمعیت، هر زوج می‌تواند تنها ۸۰میلیون تومان وام مسکن دریافت کند، درحالی‌که طرح ملی مسکن وام ۷۵ تا ۱۰۰میلیونی در اختیار هر متقاضی ثبت نام در طرح ملی مسکن قرار می‌دهد.

*** مقایسه وام طرح ملی مسکن با وام ساخت اوراق تسه
آنطور که گفته شده، دهک‌های اول و دوم یعنی اعضای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، نیازی به سپرده‌گذاری اولیه برای دریافت وام طرح ملی مسکن ندارند. در چنین شرایطی، وام طرح ملی مسکن شبیه وام مسکن از محل اوراق تسه خواهد بود. چراکه در این نوع وام نیز متقاضی نیازی به سپرده‌گذاری یک‌ساله نخواهد داشت.

در وام مسکن از محل اوراق تسه، سقف وام دریافتی برای هر نفر در تهران ۸۰میلیون تومان، در شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت ۶۰میلیون تومان و برای سایر شهرها ۴۰میلیون تومان خواهد بود. با این تفسیر ثبت نام در طرح ملی مسکن برای دهک‌های اول و دوم ساکن شهرهایی غیر از تهران، کاملا به‌ صرفه است، چراکه با ثبت نام در این طرح، وام بیشتری دریافت خواهید کرد.‌

*** مقایسه وام طرح ملی مسکن با وام خرید صندوق یکم
در صورت ثبت نام در طرح ملی مسکن باید خودتان را برای بهره ۱۸درصدی وام آماده کنید. در صورتی که همین حالا می‌توانید برای دریافت وام خرید مسکن به مبلغ ۱۶۰میلیون برای زوج‌های تهرانی، ۱۲۰میلیون برای زوج‌های ساکن شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت و ۸۰میلیون تومانی برای زوج‌های سایر شهرها بروید. نرخ بهره برای دریافت وام از صندوق مسکن یکم تنها هشت‌درصد است و حدود ۱۲سال برای بازپرداخت آن مهلت دارید، اما مهلت بازپرداخت وام طرح ملی مسکن مشخص نیست، اما سود آن بیش از دوبرابر یعنی ۱۸درصد است.

کدخبر: ۲۷۶۸۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر