کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۷۱۷۲
تاریخ خبر:

درباره‌ بزرگترین کارتل‌های مواد مخدر مکزیک

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | صبح روز جمعه گذشته بود که خودروی پلیس و وزیر امنیت مکزیکوسیتی در این شهر مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و هر دوی آن‌ها به‌شدت مجروح شدند. در آن زمان گفته شد که این کار توسط یکی از کارتل‌های مواد مخدر مکزیک صورت گرفته است.

به این بهانه و در شرایطی که سریال Narcos که به زندگی کارتل‌های مواد مخدر در کلمبیا می‌پرداخت، در یکی‌دوسال اخیر به‌شدت مورد توجه قرار گرفته است، نگاهی مختصر داریم به چهارکارتل مهم مواد مخدر مکزیک. کارتل‌هایی که گفته می‌شود حجم کل درآمدشان در سال تا ۲۰میلیارد دلار هم تخمین زده شده است.

*** کارتل سینالوا
این کارتل حجم بالایی از شمال غرب این کشور را در اختیار دارد. آمریکا این کارتل را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های قاچاق مواد مخدر در جهان معرفی کرده و او را بزرگترین تامین‌کننده مواد مخدر آمریکا می‌داند. این کارتل در اواخر دهه هشتاد میلادی تاسیس شده و سال‌ها به‌وسیله سلطان بلامنازع قاچاق مواد مخدر یعنی ال‌چاپو(خواکین گوزمن) اداره می‌شد.

ال‌چاپو یکی از ثروتمندترین مردان جهان بود اما در سال ۲۰۱۴ بازداشت شده و هم‌اکنون، دوران حبس ابد خود را می‌گذارند. بعد از دستگیری و محاکمه او، خشونت‌هایی که در طول زمان فعالیت ال‌چاپو حتی برخی اوقات به تقابل با سلاح‌هایی مثل RPG می‌رسید ادامه پیدا کرد و کارتل‌های مختلف تلاش کردند جای این کارتل را در مکزیک و سطح جهان بگیرند اما موفق نشدند و هنوز هم این کارتل در شمال غرب مکزیک تسلط کامل دارد و حضور فعالی در شهرهای جهان، از نیویورک تا بوینس‌آیرس دارد.

بعد از ال‌چاپو، پسر او Ovidio Guzmán Lopez اقدام به اداره کارتل کرد اما او نیز در اکتبر سال ۲۰۱۹ بازداشت شد و همین باعث شد که مردان مسلح مکزیکی، با حضور در خیابان‌ها عملا یک جنگ داخلی را آغاز کنند اما بلافاصله این پسر آزاد شد تا نشانه‌ای باشد بر اینکه این کارتل تا چه میزان قوی است. این قدرت البته از یک عدد هم قابل فهم است. در سال ۲۰۱۸، در یک گزارش کنگره آمریکا گفته شده که درآمد این کارتل در سال سه‌میلیارد دلار است.

*** کارتل نیو جنریشن
این کارتل به‌طور عمده در غرب این کشور و به‌طور مشخص در منطقه Tierra Caliente فعال است. در سال ۲۰۱۰ تشکیل شده و قوی‌ترین و البته خشن‌ترین رقیب برای کارتل سینالو است. توسعه فعالیت این گروه در مکزیک به‌سرعت صورت گرفته و گفته شده درحال حاضر، میزان اموال این گروه به ۲۰میلیارد دلار می‌رسد. رهبر گروه ال‌منچو است که البته نام کامل او Ruben Oseguera است. او پیش از این یک افسر پلیس بوده و حالا در صدر لیست تحت تعقیب مکزیک قرار دارد و دولت آمریکا حاضر است تا ۱۰میلیون دلار به کسانی که اطلاعاتی در اختیار دهند که به دستگیری او منجر شود، پول بدهد.

تخصص آن‌ها مواد مخدر صنعتی است و این نوع مواد را در سرتاسر قاره آمریکا توزیع می‌‎کنند. آن‌ها همچنین یک بازیگر عمده در بازار آمفتامین در اروپا و آمریکا هستند و ارتباطاتی هم با آسیا دارند. دولت آمریکا این کارتل را خشن‌ترین کارتل مواد مخدر در مکزیک می‌داند و این موضوع از حمله هفته گذشته در مکزیکوسیتی نیز به‌خوبی قابل فهم است یا از عملیات‌های دیگر این گروه مثل آن عملیاتی که یک هلیکوپتر دولتی را با یک آرپی‌جی ساقط کردند یا وقتی که اجساد مقتولان خود را از پل‌ها آویزان می‌کنند.

*** کارتل خلیج
این کارتل در شمال شرقی مکزیک غلبه دارد. ریشه‌های این کارتل به دهه ۸۰ میلادی برمی‌گردد و حدود یک‌دهه بعد گفته شد که این کارتل میلیاردها دلار گردش مالی و درآمد دارد. شهرت آن به‌خاطر توزیع کوکائین و ماریجوآنا در آمریکاست هرچند که به قاچاق هروئین و آمفتامین هم معروف است. نکته جالب دیگر درباره این کارتل این است که گفته شده با کارتل‌های مواد مخدر در کلمبیا(که آن‌ها را با مشهورترینشان یعنی کارتل مدلین با رهبری پابلو اسکوبار می‌شناسیم) در ارتباط نزدیک بودند.

کارتل توسط فردی تاسیس شد به نام Juan García Abrego که نخستین مکزیکی بود که به لیست ۱۰نفره بیشترین اهمیت برای تعقیب قضایی توسط FBI قرار گرفت. او در سال ۱۹۹۶ دستگیر شد و درحال حاضر درحال گذران دوران حبس ابد خود در آمریکاست. بعد از او فردی به نام Osiel Cardenas Guillen رهبری این کارتل را به‌دست گرفت و بخش نظامی آن را تاسیس کرد. او در سال ۲۰۰۳ دستگیر شد و حالا ۱۷سال از ۲۵سال حکم حبس خود در زندان را گذرانده است. برادر او و رهبر بعدی کارتل نیز در سال ۲۰۱۰ کشته شد و بعد از آن دیگر در سایه رقابت‌های داخلی، این کارتل به‌شدت ضعیف شد.

*** کارتل لوز ستاس
این کارتل هم در شمال شرقی این کشور قرار دارد و به وسیله افراد فاسد از میان واحد نیروهای ویژه مکزیک تاسیس شده است. بیش از ۳۰سرباز سابق به‌وسیله رهبر این کارتل در دهه ۹۰ در کارتل خلیج استخدام شده بودند ولی آن‌ها، پیمان خود را در سال ۲۰۱۰ شکستند و کارتل خودشان را تاسیس کردند. پس از آن این دو کارتل به‌شدت با یکدیگر زد و خورد کردند.

از همان موقع، با وحشیگری خود شناخته می‌شوند و قربانیان خود را گردن می‌زنند. این خشونت‌ها در سال ۲۰۱۲ نتیجه داد و آن‌ها توانستند مهم‌ترین کارتل کشور شوند و حتی بر کارتل سینالوا هم غلبه کنند و در بیش از نیمی از ایالت‌‍‌های مکزیک فعالیت کند. و بعد از آن بود که آن‌ها وارد هرگونه فعالیت غیرقانونی شدند که فکرش را بکنید. از قاچاق سیگار گرفته تا قاچاق انسان.

اما در همان سال، یکی از رهبران آن‌ها در یک زد و خورد با نیروی دریایی مکزیک کشته شد و جانشین او نیز دستگیر شد و رهبر بعدی این کارتل یعنی Omar Trevino Morales در سال ۲۰۱۵ دستگیر شد. این نقطه، آغاز افول این کارتل بود و شکافی در این گروه به‌وجود آورد و درنهایت باعث از بین رفتن سلطه آن شد هرچند که هنوز هم این کارتل، یک نیروی خطرناک در مکزیک است.

کدخبر: ۳۳۷۱۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر