کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۰۹۰۹
تاریخ خبر:

دختران سرشناسی که از هنرستان ‌سوره فارغ‌التحصیل شدند

روزنامه هفت صبح | چندروز پیش سید‌حسام حسینی مدیرکل ارتباطات و رسانه حوزه هنری اعلام کرد که این مجموعه قرار است برای بازنگری و تغییر سطح کیفی آموزش، فعالیت رشته هنر‌های نمایشی هنرستان دخترانه سوره یک سال متوقف می‌شود، اما هنرستان تعطیل نیست و کماکان فعالیت می‌کند. او این تصمیم را به‌نوعی تبدیل وضعیت کرونایی به یک فرصت دانسته بود و احتمالا فکر نمی‌کرد که ماجرا تا این اندازه بیخ پیدا کند و مجموعه حوزه هنری از طرف هنرمندان و اهالی شبکه‌های اجتماعی اینطور تحت فشار قرار بگیرد که تا همین امروز واکنش‌ها ادامه داشته باشد. همان روز واکنش‌های اینستاگرامی شروع شد.

خروجی‌های برجسته
کمند امیر‌سلیمانی در صفحه‌اش نوشت: «چندسال دیگه تو روزنامه آگهی می‌دن به تعدادی بازیگر مرد برای بازی در نقش زن نیازمندیم. برای اونایی که نمیدونن منظورم چیه! توضیح بدم که تئاتر رو برای دختران از هنرستان سوره حذف کردن.» فرشته حسینی و پریناز ایزدیار هم در واکنش به این خبر نوشتند: «این شروع حذف امکان تحصیل در هنر‌های نمایشی، از تاریخ این کشور است.» لاله اسکندری نیز با هشتگ زنان حذف‌شدنی نیستند، به این تصمیم واکنش نشان داد اما واکنش بازیگرانی که خودشان فارغ‌التحصیل این هنرستان بوده‌اند بیشتر از بقیه جلب توجه کرد.

مخصوصا بهاره افشاری که با انتشار عکسی از خودش نوشت: «من دختر هنرستان سوره‌ام، دختری که ۲۳سال پیش در ۱۴ سالگی انتخاب کرد نمایش بخواند و بعد در دانشگاه باز نمایش بخواند و امروز بعد از این همه سال هنوز پنجشنبه ظهر به شوق اجرایی که هنوز نمی‌دانیم چه اتفاقی در انتظارش است آماده می‌شود.» او بلافاصله ویدئویی هم از روزهایی که در هنرستان سوره مشغول تحصیل بوده منتشر کرد که در آن عده‌ای دختر دبیرستانی در کلاس درس روی نیمکت‌ها نشسته‌اند و می‌خندند.

هنرستان سوره بازیگرهای مطرح دیگری هم به سینما داده است و چهره‌هایی مثل باران کوثری، ستاره پسیانی، شبنم قلی‌خانی، آرام جعفری و درسا بختیاری همگی از این هنرستان فارغ‌التحصیل شده‌اند، بعضی‌هایشان به دانشگاه سوره رفته‌اند و بعضی دیگر مسیر متفاوتی پیدا کرده‌اند اما این اسم‌ها نشان می‌دهد که مطرح‌ترین هنرستان دخترانه ایران که رشته نمایش ارائه می‌داد و حتی در شهرهای دیگر هم شعبه داشت و به سخت‌گیری در آزمون ورودی و مصاحبه‌های حضوری معروف بود، خروجی بدی نداشته است.

هنرستان دخترانه سوره تنها هنرستان دخترانه‌ ایران است که در آن چهار رشته انیمیشن، گرافیک، سینما و هنر‌های نمایشی تدریس می‌شود و هر ساله از پایه دهم تا دوازدهم به تعداد محدودی دانش‌آموز می‌پذیرد اما حالا با اجرایی شدن تصمیم جدید حوزه هنری از سال تحصیلی جدید، این هنرستان فقط در رشته سینما، گرافیک و انیمیشن هنرجو می‌گیرد. این هنرستان وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است .

واکنش حوزه هنری چه بود؟
بعد از فشارهای زیادحسام حسینی، مدیرکل ارتباطات و رسانه حوزه هنری در اینستاگرامش درباره ماجرا اینطور توضیح داد: «رفقا، اساتید و همکاران عزیز سلام، در خبرها آمده که هنرستان سوره ثبت‌نام دختران در رشته هنرهای نمایشی را ممنوع کرده! خب شما بهتر می‌دانید که ما فقط یک هنرستان داریم آن‌هم مخصوص دختران. پس خبری از تبعیض جنسیتی نیست. بازهم بهتر از من می‌دانید که در سلطه و سیطره کرونا آموزش تئاتر بیشتر از هر رشته دیگری پیچیده، پرخطر و دشوار شده.

مسئولیتش بزرگ‌تر از چیزی است که بتوان به عهده گرفت. گذشته از این با هزار احترام برای شور بچه‌ها به تئاتر و دلسردی‌شان از این خبر، متاسفانه طی سال‌های گذشته آمار ورود به رشته هنرهای نمایشی در دانشگاه‌ها از میان هنرجوهای سوره خیلی خیلی کمتر از استاندارد بوده. این یعنی کار ما و کیفیت آموزش ما به اندازه انگیزه این بچه‌ها خوب نبوده. حالا کرونا و ضعف کیفی ما باعث شده فرصتی پیدا کنیم برای فکر کردن دوباره و طراحی برای بهبود شرایط. یک تنفس کوتاه.

خلاصه که ما طالبان نیستیم، ما هم مثل شما عاشق تئاتریم، هر روز صبح تا شب‌مان با همان دغدغه‌هایی سپری می‌شود که روز و شب شما. همین امسال ظرفیت رشته سینما و گرافیک در هنرستان کلی بیشتر شده، رشته برنامه‌سازی تلویزیونی هم به رشته‌های قبلی اضافه شده. این یعنی دختران هنرستان سوره با توان بیشتری به کارشان ادامه می‌دهند. ممنونیم که حواستان به ما هست.»
وزارت ارشاد هم سعی کرد که خودش را از این ماجرا دور نگه دارد و دیروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد هنرستان‌های سوره زیر نظر حوزه هنری اداره می‌شود و سیاست‌های جذب و پذیرش هنرجوی آن از سوی حوزه هنری وضع می‌شود و ارتباطی با وزارت فرهنگ ندارد.

کدخبر: ۴۱۰۹۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر