کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۴۷۳۰
تاریخ خبر:

دایهاتسو؛ سامورایی خوشنام در راه ایران

روزنامه هفت صبح | بررسی‌ها حاکی از آن است که سه شرکت ایرانی به دنبال مذاکره با دایهاتسوی ژاپن برای مونتاژ یکی از شاسی‌بلندهای این برند ژاپنی در ایران هستند.
*** دایهاتسو؛ زیرمجموعه‌‌ کهنه‌کار تویوتا
برخلاف برندهایی مانند تویوتا، هوندا، میتسوبیشی، نیسان و سوزوکی، دایهاتسو در ایران برند شناخته‌شده‌ای نیست اما این شرکت خودروساز ژاپنی نزدیک به ۱۲۱ سال قدمت دارد و در بازار کشورهایی همچون ژاپن، اندونزی، مالزی، عربستان و ازبکستان برندی پرفروش است.

دایهاتسو در این کشورها و دیگر بازارهایش به خودروهای هاچ‌بک، مینی‌ون و کراس‌اوورهای ارزان‌قیمتش شناخته می‌شود. دایهاتسو همچنین سرمایه‌گذاری سنگینی ‌ روی صنعت خودروسازی مالزی داشته و هم‌اکنون مالک ۲۵ درصد از سهام شرکت پرودوآی این کشور است. تویوتا با داشتن ۵۱ درصد از سهام دایهاتسو بزرگ‌ترین سهامدار آن به شمار می‌رود.

*** دایهاتسو در ایران
خودروهای دایهاتسو همچون هاچ‌بک ماتریا تاکنون به تعداد محدود در مناطق آزاد ایران حضور داشته‌اند که به خاطر طراحی ساده و پیشرانه‌های ضعیف آنها در مقایسه با دیگر ژاپنی‌ها است‌ اما با زمزمه‌های برداشته ‌شدن تحریم‌ها و البته تمایل برندهای خارجی به حضور در ایران فعلاً سه شرکت به سراغ مذاکره با دایهاتسو رفته‌اند تا کراس‌اوور کلاس B دایهاتسو به نام تریوس را برای مونتاژ به صورت CKD یا SKD به ایران بیاورند.

*** تریوس؛ ژاپنی دورگه
دایهاتسو تریوس که در بازارهای مختلف جهانی با نام تویوتا راش و پرودوآ آزور نیز شناخته می‌شود کراس‌اووری کوچک است که تولید نسل اول آن از سال ۱۹۹۷ آغاز شد و از سال ۲۰۱۷ نیز سومین نسل از آن در حال تولید و عرضه است. البته تریوس در سایت‌های تولید دایهاتسو در مالزی و اندونزی تولید می‌شود و اصالتاً خودرویی ژاپنی نیست. همین امر باعث شده است که این کراس‌اوور هفت ‌نفره در نسخه فول و با جعبه‌دنده اتوماتیک قیمت ۲۲ هزار دلاری داشته باشد که به فروش خوب آن در مالزی، اندونزی، کشورهای آفریقایی و کشورهای حاشیه خلیج فارس منجر شده است.

*** کراس‌اووری اقتصادی اما متفاوت
شاید با مشاهده پیشرانه‌‌ ۱٫۵ لیتری این خودرو که تنها ۱۰۴ اسب بخار نیرو و ۱۳۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند فکر کنیم با خودرویی شبیه ‌ یک ام‌وی‌ام X22 که صرفاً اسم ژاپنی ‌بودن را یدک می‌کشد مواجه شده‌ایم‌ اما این تمام ماجرا نیست!

تریوس به جادار بودن، دوام بالا و استهلاک پایین شهرت دارد. طراحی این خودرو طراحی‌ای کاملاً به‌روز است و شباهت بسیاری به میتسوبیشی اوتلندر و نیسان ایکس تریل دارد. در عین حال، با وجود شش کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای و سیستم‌های ایمنی ABS، EBD و BA در کنار سامانه‌های کنترل پایداری الکتریکی و شروع حرکت در سربالایی با خودرویی ایمن روبه‌رو هستیم.

*** هم‌قیمت با چینی‌ها
با توجه به قیمت ۲۲ هزار دلاری تریوس در نسخه فول، این خودرو در صورت حضور در بازار ایران با حداقل قیمت ۷۰۰ میلیون تومان حضور خواهد داشت که شاید در نهایت به ۹۰۰ میلیون تومان برسد. بنابراین تریوس می‌تواند خطری برای چری تیگو ۵، فردا SX5، هایما S7، پژو ۲۰۰۸ و جک S5 فیس‌لیفت باشد. هرچند ژاپنی ‌بودن آن خود نوعی تبلیغ موثر است.

کدخبر: ۳۷۴۷۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر