کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۸۲۳۴
تاریخ خبر:

دامی به‌نام ترکیه برای فوتبالیست‌های ایرانی

روزنامه هفت صبح | علی کریمی و محمد نادری جدیدترین لژیونرهای فوتبال ایران در ترکیه هستند. در سال‌های اخیر چند بازیکن دیگر از ایران به تیم‌های ترکیه‌ای پیوسته‌اند اما تقریبا هیچ کدام از آنها موفق نشده‌اند و بعضی از آنها درگیر مسائل غیرفوتبالی هم شده‌اند. سرنوشت این چند ایرانی را در فوتبال ترکیه بخوانید تا ببینید چرا نسبت به انتقال کریمی و نادری به تیم‌های این کشور زیاد خوشبین نیستیم.
رضا شاهرودی (آلتای ازمیر)

در سالی که بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی ۱۹۹۸ برگزار می‌شد، رضا شاهرودی به تیم آلتای ازمیر ترکیه پیوست. او به عنوان یکی از ستارگان فوتبال ایران راهی ترکیه شد اما نتوانست در این تیم موفق باشد. او فقط چهار بازی در آلتای ازمیر انجام داد و سپس به دالیان چین رفت. شاهرودی درباره حضورش در ترکیه گفته بود:

«در آلتای مشکلات فراوانی داشتم و حتی آنها برخلاف قراردادم اجازه نمی‌دادند در اردوهای تیم ملی حاضر شوم و همه این مسائل باعث شد تا از این تیم جدا شوم اما به همین خاطر دو سال از بهترین روزهای فوتبال خود را فقط با پرسپولیس تمرین کردم و حتی حق حضور در بازی‌های دوستانه را هم نداشتم زیرا باشگاه آلتای منتظر کوچک‌ترین بهانه‌ای برای شکایت از من بود.» شاهرودی در ترکیه درگیر مشکلات دیگری هم شده بود و شایعات عجیب و غریبی از زندگی‌اش هم در این کشور منتشر شده بود.

سهراب بختیاری‌زاده و محمد مومنی (ارزروم)
این دو بازیکن اسبق استقلال، در سال ۲۰۰۰ راهی ارزروم اسپور شدند. بختیاری‌زاده از معدود بازیکنان موفق ایرانی در ترکیه بود که توانست حدود ۲۰ بار برای تیمش به میدان برود اما مومنی نتوانست موفقیتی در ترکیه به دست بیاورد و پس از چهار بازی از این تیم جدا شد و به ایران برگشت و به تیم سایپا پیوست! البته این دو بازیکن به خاطر بدقولی باشگاه ترک برای پرداخت حقوق‌شان، ترکیه را ترک کردند و به ایران بازگشتند.

حامد کاویانپور (کایزری اسپور)
او یکی از تلخ‌ترین سرنوشت‌ها را در میان فوتبالیست‌های ایرانی در ترکیه داشت. در اردیبهشت ۱۳۸۵ به تیم کایزری اسپور پیوست و پیش‌بینی می‌شد در این تیم حسابی بدرخشد. اما چهار ماه بعد آژانس مبارزه با دوپینگ ترکیه نتیجه آزمایش دوپینگ این هافبک ایرانی را مثبت اعلام کرد و برطبق اعلام رای فدراسیون فوتبال ترکیه این بازیکن تا دو سال از انجام مسابقات فوتبال در ترکیه منع شد. کاویانپور فرجام‌خواهی کرد و محرومیتش به یک سال کاهش پیدا کرد. پس از بازگشت به ایران، پیراهن استیل آذین در لیگ یک را پوشید و پس از یکی دو سال توانست ماجراهای ترکیه را فراموش کند و به روزهای خوبش برگردد.

سجاد شهباززاده (آلانیا اسپور)
بعد از درخشش در پیراهن استقلال، در سال ۲۰۱۶ راهی تیم آلانیا اسپور شد. تیم او جزو تیم‌های بزرگ و پرستاره ترکیه نبود و به نظر می‌رسید شهباززاده می‌تواند در این تیم فیکس شود و بدرخشد اما او هم نتوانست بیشتر از چهار بار برای تیمش به میدان برود. شهباززاده در این چهار بازی موفق شد یک گل به گالاتاسرای بزند. او فقط یک نیم‌فصل در این تیم حضور داشت و پس از اینکه متوجه شد در فوتبال ترکیه موفق نخواهد شد، به ایران برگشت.

مهدی طارمی و رامین رضائیان (ریزه اسپور)
جنجالی‌ترین ترانسفر بازیکنان ایرانی به ترکیه متعلق به طارمی و رضائیان است. آنها به شکلی غیرحرفه‌ای از پرسپولیس جدا شدند و ناگهان خبر رسید که به تیم ریزه اسپور پیوسته‌اند. از بدشانسی آنها این ترانسفر با کودتای ترکیه همزمان شد و آنها مجبور شدند از این تیم جدا شوند‌ اما این جدایی هزینه‌های زیادی در پی داشت. ابتدا رضائیان به پرسپولیس برگشت و چند هفته بعد هم طارمی! اما با شکایت باشگاه ترکیه‌ای، طارمی چهار ماه از بازی محروم شد و پرسپولیس هم از حضور در دو پنجره نقل و انتقالاتی!

وحید امیری: پس از یک جام جهانی فوق العاده و چهره شدن به خاطر لایی زدن به جرارد پیکه، ترابزون اسپور خواهان جذب وحید امیری شد. او مبلغ خوبی هم از این انتقال به جیب زد اما یک فصل تلخ و توام با ناکامی در انتظارش بود. او در ۲۲ بازی برای این تیم به میدان رفت اما در بیشتر بازی‌ها نیمکت‌نشین بود و در اواخر بازی‌ها به عنوان بازیکن تعویضی بازی می‌کرد. در نهایت او پس از یک فصل ناامیدکننده و زدن تنها یک گل به پرسپولیس برگشت.

پیام صادقیان (عثمانلی اسپور)
بعد از کنار گذاشته شدن از پرسپولیس توسط برانکو، چند سال در فوتبال ایران تلاش کرد تا خودش را پیدا کند اما نتوانست و در نهایت تصمیم گرفت راهی ترکیه شود. به تیم عثمانلی اسپور در لیگ یک ترکیه پیوست اما در این تیم هم خبری از احیا و بازگشت نبود. او نه‌تنها نتوانست همان پیام تکنیکی پرسپولیس بشود، بلکه فوتبال را کنار گذاشت و در همان ترکیه یک سایت شرط‌بندی تاسیس کرد و از سوی فدراسیون فوتبال ایران به مدت ۱۵ سال از فعالیت‌های فوتبالی محروم شد. درباره سبک زندگی او در ترکیه هم چیزی نگوییم بهتر است.

مجید حسینی (ترابزون اسپور)
درخشش در جام جهانی، او را هم لژیونر کرد. به تیم ترابزون اسپور پیوست و دو سال در این تیم بازی کرد. وضعیت او در ترابزون فراز و نشیب‌های زیادی داشت. گاهی خبر پیشنهاد از بولونیا و سمپدوریا و لورکوزن برای او منتشر می‌شد و گاهی خبر خط خوردنش در فهرست ترابزون و حضور در لیست مازاد! سرانجام پس از دو سال حضور پرحرف و حدیث در ترابزون، چند روز پیش به تیم کایزری اسپور پیوست تا یک بار دیگر شانسش را در ترکیه امتحان کند.

اللهیار صیادمنش (فنرباغچه)
در استقلال چهره شد و با انتقالی جنجالی راهی تیم بزرگ فنرباغچه شد. تقریبا مشخص بود که نمی‌تواند در ۱۸ سالگی خودش را در چنین تیمی اثبات کند. بعد از سه ماه و انجام فقط دو بازی، به تیم استانبول اسپور قرض داده شد و هفت بازی هم برای این تیم انجام داد و سرانجام ترکیه را بدون حتی یک گل زده به مقصد لیگ اوکراین ترک کرد. در اوکراین درخشید و حالا شایعه پیوستنش به شاختار دونتسک هم شنیده می‌شود.

کدخبر: ۴۰۸۲۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر