کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۲۶۱۶
تاریخ خبر:

داماد اجاره‌ای برای چینی‌های پولدار

اکونومیست نوشت: معبد لینگین در هانگزو، مکانی دوست‌داشتنی با درختان بسیار است. این مکان افراد زیادی را که خواهان بهره‌مندی از برکات یک ازدواج خوب یا فرزند هستند، به خود دیده است. این امکان وجود دارد که امروزه هم زائران نیم‌نگاهی به این معبد قدیمی داشته باشند.اخیرا در یک بعدازظهر، چاگوان مادر و دختری را دید که یک گروه توریستی را ترک کردند تا به دعا و نیایش در معبد بپردازند. آنها چوب‌های خوشبویی را که برای بخور از آنها استفاده می‌شود در هوا نگه داشته بودند و به مجسمه‌ گوانین به‌عنوان یک بودایی جاودانه ادای احترام می‌کردند. این کار‌ها را قبل از اینکه با عجله به سمت راهنمای خود برگردند، انجام می‌دادند.

چین مدرن در مورد اینکه چه چیزی یک خانواده خوب را می‌سازد، روشنفکرتر شده است. یک سرشماری ملی که در ۱۱ مه ‌نتایجش اعلام شد، نشان داد چین به‌سرعت در حال پیر شدن است و یکی از پایین‌ترین نرخ باروری را در جهان دارد و بنابراین، جمعیت آن به‌زودی کاهش خواهد یافت. اگرچه سیاست تک‌فرزندی در چین طی سال ۲۰۱۶ به سیاست دو فرزندی برای اکثر ساکنان شهری تبدیل شد و قرار است که سیاست تک‌فرزندی در این کشور بیش از اینها هم تلطیف شود، اما آثار منفی آن ادامه خواهد داشت. به‌طور مثال، افراد تک‌فرزند باید بدون کمک خواهر و برادری از والدین مسن خود مراقبت کنند.

از طرف دیگر، از آنجا‌یی‌که چین میلیون‌ها زن را از دست داده است، بسیاری از مردان جوان این کشور هرگز ازدواج نمی‌کنند. همچنین سقط جنین غیرقانونی در این کشور به‌علاوه‌ انتخاب جنسیت فرزندان طی سال‌ها نسبت تولد دختر و پسر را در چین تغییر داده است. این سرشماری نشان می‌دهد به ازای هر ۱۰۰ دختر ۱۱۱ پسر در این کشور متولد می‌شود.با توجه به این کمبود زن، ممکن است یک فرد خوشبین چنین تصور کند که با قدرت بیشتری می‌تواند دست به انتخاب بزند و ازدواج کند. دلایل دیگری نیز وجود دارد که باعث کمرنگ شدن سنت‌های شوونیستی می‌شود. چین کشوری به‌طور فزاینده شهری و متحرک است.

به‌طوری که حدود ۳۷۶ میلیون نفر در شهری متفاوت از جایی که در آن به‌دنیا آمده و نامگذاری شده‌اند، زندگی می‌کنند.چین با بیش از ۲۰۰ میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاه به لحاظ تحصیلات وضعیت بهتری نسبت قبل دارد. به‌علاوه، تعداد دانشجویان زن این کشور از سال ۲۰۰۹ بیشتر از مردان بوده است. در تغییر دیگری، خانواده‌هایی که در شهر‌های بزرگتر خانه داشته‌اند، پس از چندین دهه رونق املاک، به ثروت رسیده‌اند. به‌ویژه اگر ۲۰ سال یا بیشتر از خرید آپارتمانشان گذشته باشد. بسیاری از آن خانواده‌های تازه ثروتمند شده، دارای یک فرزند دختر هستند و شرایط کاملا برای جامه‌‌عمل پوشاندن به بلندپروازی‌های او آماده است.

*** رسم داماد اجاره‌ای چیست؟
نتایج یک نظرسنجی پانل دانشجویان دانشگاه پکن (The Beijing College Students Panel Survey) نشان داد دانشجویان زن بیشتر از مردان از خانواده‌های مرفه ساکن در شهر‌های بزرگ هستند و در رشته‌های هنر‌های لیبرال تحصیل می‌کنند. دانشجویان پسر بیشتر از خانواده‌های فقیرتر هستند و از رشته‌های علوم یا مهندسی استقبال می‌کنند و این موضوع امیدواری خانواده‌های آنان را برای دستیابی به مشاغل فنی با درآمد خوب نشان می‌دهد.

به‌طور قابل پیش‌بینی، یافتن زنان تحصیل‌کرده و شهری در چین که می‌خواهند خودشان برای زندگی‌شان تصمیم بگیرند، کار سختی نیست. در معبد هانگزو، چاگوان با زوجی جوان روبه‌رو شد که از حرم گوانین دیدار می‌کردند. وی از آنها پرسید چه آرزویی کردند، دختر در حالی که پسر را با دقت ورانداز می‌کرد، گفت: آرزو کردم بتوانیم مقابل مشکلات زمانه تاب بیاوریم. پسر که نامش چن بود نیز گفت: بیشتر زنان انتظار دارند که مرد قبل از ازدواج آپارتمان داشته باشد. این خواسته، فشار زیادی بر پسران وارد می‌کند، به‌ویژه در شهری به گرانی گوانگجو، جایی‌که من در زمینه‌ فناوری اطلاعات در آن کار می‌کنم. چن اهل یک شهر کوچک به‌نام میژو است، او مدارک شناسایی شهر گوانگجو را ندارد و بنابراین نمی‌تواند در این شهر ملک بخرد. اما از آنجایی‌که والدین دختر به او اعتماد دارند، برایشان یک آپارتمان خریده‌اند.

به‌نظر می‌رسد که چنین روند‌های اجتماعی‌ای، توجه جدیدی را به یک سنت قدیمی به‌نام داماد اجاره‌ای جلب می‌کند. لی ژیان، خواستگاری از شیائوشان، ناحیه‌ای از هانگزو است و متخصص یافتن فارغ‌التحصیلان استان‌های فقیرتر برای ازدواج با زنان صاحب املاک از شهر خودش به‌شمار می‌رود. دفترش پر از عکس‌های قاب‌شده اوست که در حال مصاحبه با تلویزیون و روزنامه‌های چین در مورد ۱۰۰۰ ازدواجی است که از سال ۱۹۹۹ تاکنون ترتیب داده است. مردانی که او برای ازدواج کاندیدا می‌کند، باید از دانشگاه‌های خوب فارغ‌التحصیل شده باشند، درآمد سالانه‌ ۱۰۰ هزار یوان یا ۱۵ هزار و ۵۴۰ دلاری داشته باشند و قدشان حداقل ۱ و ۷۰ سانتیمتر باشد. نکته اساسی این است که آنها نیازی به داشتن ملک در هانگزو ندارند.

کدخبر: ۳۹۲۶۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر