کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۱۳۰۷
تاریخ خبر:

داغ‌ترین عکس‌های خبری جهان در ۲۴ساعت گذشته

روزنامه هفت صبح| یک: انتخابات برزیل به دور دوم کشیده شد : لوییس ایناسیو دا سیلوا، رئیس‌جمهوری سابق برزیل، در اولین دور رای‌گیری انتخابات عمومی این کشور، با اختلافی ناچیز از رقیب عوام‌گرای خود، ژائیر بولسونارو، پیش افتاد. با شمارش آرا، دا سیلوا معروف به لولا ۴۸.۴ درصد و بولسونارو که هم‌اکنون در این مسند است، ۴۳.۲ درصد آرا را به دست آوردند. روز یکشنبه دست‌کم ۱۲۰ میلیون برزیلی پای صندوق‌های رای رفتند و در انتخاباتی که در مجموع ۱۰نامزد ریاست‌جمهوری داشت، شرکت کردند.

حالا که هیچ‌یک از این دو نامزد اصلی بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب نکردند، اکنون انتخابات در ۳۰ اکتبر به دور دوم وارد خواهد شد. یکشنبه شب، مشخص شدن نتایج بیش از آنچه مردم انتظار داشتند، طول کشید و گزارش‌ها حاکی از تشکیل صف‌های طولانی پای صندوق‌های رای‌ بود. رقابت نیز از حد انتظار تنگاتنگ‌تر بود و ظاهرا در نتایج نظرسنجی‌ها که حاکی از برتری مقتدرانه لولا در دور اول بود، میزان حمایت از بولسونارو کمتر از واقع برآورد شد.

جای تعجب نیست که تنش حاصل از رقابت به خیابان‌ها هم سرایت کرده است. در طول شب‌های قبل از رای‌گیری، صدای همسایه‌ها در ریودوژانیرو شنیده می‌شد که با عباراتی چون «لولا یک دزد است» و «بولسونارو گم شود» بر سر یکدیگر فریاد می‌زنند. در دور دوم رای‌گیری، ممکن است این دو قطبی تشدید شود و تنش‌های سیاسی در برزیل شدت یابد. بولسونارو در کارزار انتخاباتی خود، بارها در مورد سامانه رای‌گیری الکترونیکی این کشور شبهاتی بی‌اساس را مطرح کرد و به این نگرانی دامن زد که مبادا شکست را نپذیرد.

البته رئیس‌جمهوری به نتایج یکشنبه‌ شب اعتراض نکرد اما گفت منتظر دریافت اطلاعاتی بیشتر از وزارت دفاع است. پیروزی مستقیم در دور اول همیشه برای هر نامزدی مهم بوده است؛ اتفاقی که آخرین بار ۲۴ سال پیش در برزیل افتاد. در واکنش به این نتایج لولا دا سیلوا که کشیده‌‌شدن انتخابات به دور دوم را به این ترتیب باید یک «نتیجه منفی» برای او محسوب کرد، در واکنش به این موضوع با وام‌گیری از یک اصطلاح رایج فوتبالی خطاب به هوادارانش گفت:

«می‌توانم به شما اطمینان دهم که پیروزی از آن ماست و رقابت فقط به وقت‌اضافی کشیده شده است.» ژائیر بولسونارو نیز که برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی آرای به‌مراتب بیشتری کسب کرده (۸درصد بیشتر از نظرسنجی آخر)، با ابراز خوشبینی نسبت به «نیمه‌دوم» باقیماند‌ه این انتخابات، خطاب به هوادارانش گفت که ما بر «دروغ» پیروز شدیم. (ایندیپندنت، بی.بی.سی و یورونیوز، عکس از صفحات نخست روزنامه‌های برزیل، از خبرگزاری فرانسه)

دو: ‌جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی سال ۲۰۲۲ میلادی روز دوشنبه به سوانته پابو، یک متخصص ۶۷ساله پالئوژنومی (دیرینه‌شناسی ژنوم و تکامل انسان‌سانان) تعلق گرفت. این نشان معتبر علمی از سوی هیأت داوران بخش پزشکی جوایز نوبل به دلیل «توالی‌یابی ژنوم انسان نئاندرتال و پایه‌ریزی علم دیرینه‌شناسی» به محقق و دانشمند سوئدی اعطا شده است. برندگان جوایز نوبل در بخش‌های فیزیک، شیمی، ادبیات و صلح به ترتیب در روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه، چهارم تا هفتم اکتبر اعلام می‌شود. جایزه نوبل آخرین جایزه از این دست خواهد بود که روز دوشنبه ۱۰ اکتبر معرفی خواهد شد. (یورونیوز)

سه: ‌ شمار گردشگرانی که در ماه اوت 2022 از منطقه گردشگری پترا در اردن بازدید کرده‌اند، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش 153درصدی داشته است. به گزارش القدس العربی، 56هزار و 182 گردشگر از جمله 41هزار و 468 گردشگر خارجی از پترا بازدید کردند و شمار بازدیدکنندگان اردنی و عرب از این منطقه گردشگری 14هزار و 714 نفر بود. در سال گذشته و در ماه اوت، 22هزار و 171نفر از پترا بازدید کرده بودند. (میدل ایست نیوز)

چهار: ‌ کاخ باکینگهام اولین عکس رسمی از پادشاه و ملکه همسر به همراه شاهزاده و شاهدخت جدید ولز را منتشر کرد. این تصویر، روز یکشنبه ۱۸ سپتامبر، عصر قبل از تشییع جنازه ملکه الیزابت دوم و در سالن پذیرایی گرفته شده است و هر چهار نفر لباس سیاه پوشیده‌اند یعنی روزی که پادشاه و همسرش با همراهی ویلیام و کیت برای پذیرایی از سران کشورها و مهمانان رسمی خارج از کشور مهیا می‌شدند. (ایندیپندنت)

پنج: دنیس بچیروویچ (تصویر)، ژلیکو کومسیچ و زلیکا سیویانوویچ که در انتخابات عمومی دیروز در بوسنی و هرزگوین به‌ترتیب به‌عنوان اعضای بوسنیایی، کروات و صرب شورای ریاست دولت انتخاب شدند، سخنرانی‌های پیروزی خود را ایراد کردند. بر‌اساس اولین نتایج غیر‌رسمی اعلام شده از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات، در حالی‌که بچیروویچ 55‌درصد آرا را به‌دست آورد، عزت بیگوویچ با کسب 39‌درصد آرا از رقیب خود عقب ماند. کومسیچ نیز 51‌درصد آرا را به دست آورده و رقیب او بورجانا کریستو با 48‌درصد آرا باقی ماند. کمیسیون مرکزی انتخابات اعلام کرد که 39‌درصد از آرا در جمهوری صربسکا نهاد دیگر در کشور شمارش شده و سِوی‌یانوویچ 51‌درصد آرا را به‌دست آورد. (تی.آر.تی. فارسی)

شش: امینه اردوغان و اولنا زلنسکا، بانوان اول ترکیه و اوکراین در کاخ واحدالدین استانبول دیدار و گفت‌وگو کردند. بانوی اول اوکراین در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از میزبانی ترکیه از 1300 کودک یتیم اوکراینی، از خانم اردوغان در خصوص انتقال حدود 200 کودک با نیازهای ویژه به ترکیه درخواست کمک کرد. زلنسکا با بیان اینکه با رهبری رئیس‌جمهور ترکیه ایجاد کریدور غلات و مبادله اسرا امکان‌پذیر بوده است، تاکید کرد که به‌ویژه با کریدور غلات، جهان از بحران شدید غذایی نجات یافته است. اولنا زلنسکا به افزایش نیازها در زمینه سلامتی در اوکراین اشاره کرده و از خانم اردوغان درخواست کرد به‌عنوان ترکیه در خصوص تامین بیشتر خودروهای اورژانس و انکوباتورهای نوزاد به اوکراین کمک کنند. (آناتولی)

کدخبر: ۴۸۱۳۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر