کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۳۰۹۲
تاریخ خبر:

داغ‌ترین عکس‌های خبری جهان در ۲۴ساعت گذشته

روزنامه هفت صبح| یک: بسکتبالیست در برابر تاجر اسلحه : بریتنی گرینر، ستاره تیم ملی بسکتبال زنان آمریکا از ماه فوریه ۲۰۲۲ به اتهام قاچاق موادمخدر در روسیه زندانی بود. او را اواسط ماه نوامبر به یک اردوگاه مجرمان در جمهوری موردووی روسیه برده بودند. منطقه موردویا در نواحی مرکزی روسیه به شرایط خشن زندان‌ها و آب و هوای سرد شهرت دارد. جو بایدن، پاییز امسال به مذاکرات فشرده جدید برای تبادل زندانی امید بسته بود.

او در کنفرانس خبری پس از انتخابات میان‌دوره‌ای گفته بود: «امیدوارم اکنون که انتخابات را پشت سر گذاشته‌ایم، آقای پوتین بتواند با ما گفت‌وگو کند و آماده باشد تا درباره مبادله زندانیان به طور جدی‌تر حرف بزنیم.» مسکو سرانجام تمایل خود را برای تبادل زندانیان با آمریکا نشان داد و نام ویکتور بوت را روی میز مذاکرات گذاشت. این تاجر سابق اسلحه که به دلال مرگ شهرت دارد، در یکی از زندان‌های آمریکا محکومیت ۲۵ساله خود را سپری می‌کرد.

ویکتور بوت ده‌ها سال با قاچاق اسلحه در مناطق جنگی و بحرانی مانند لیبریا، لیبی و افغانستان مرتبط بوده است. او در سال ۲۰۰۸ در هتلی مجلل در بانکوک دستگیر شد. ماموران ایالات متحده خود را نمایندگان شورشیان کلمبیایی فارک جا زده و وانمود کرده بودند که قصد خرید اسلحه دارند. آنها در حالی که بوت پیشنهاد ۱۰۰ موشک زمین به هوا را برای حمله به نیروهای آمریکایی پیشنهاد داد، تمام گفت‌وگوها را با دوربین ضبط کردند.

پلیس تایلند بوت را دستگیر کرد و پس از دو سال کشمکش دیپلماتیک، او را به آمریکا تحویل داد. ویکتور بوت در سال ۲۰۱۲ از سوی یک دادگاه فدرال در نیویورک به جرم توطئه برای کشتن شهروندان آمریکایی، کشتن مقامات دولتی ایالات متحده و ساقط کردن هواپیماها محکوم شد. او علاوه بر حبس، به پرداخت ۱۵میلیون دلار جریمه نقدی نیز محکوم شد. حکم دادگاه در آن زمان موجب تیرگی در روابط آمریکا و روسیه شد و روسیه بارها آزادی او را طلب کرد.

از آن زمان به بعد، مسکو برای آزاد کردن ویکتور بوت از طریق مبادله زندانی تلاش فراوانی به خرج داد. بریتنی گرینر ۳۲ساله آمریکایی در فرودگاه شرمتیوو مسکو به دلیل حمل کارتریج‌های سیگار الکتریکی در چمدانش که حاوی مقادیر کمی روغن شاهدانه بود، دستگیر شد. گرینر گفته بود که کانابیس را برای تسکین درد ناشی از آسیب‌های ورزشی مصرف می‌کند. اما در روسیه، حتی استفاده پزشکی از این مواد نیز غیرقانونی است. سرانجام در اوایل اوت سال جاری گرینر به ۹سال زندان محکوم شد.

پس از آزادی گرینر، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا اذعان کرد که دولت ایالات متحده نتوانسته است پل ویلان، سرباز سابق آمریکایی را که او نیز در روسیه زندانی است، آزاد کند. این سرباز سابق آمریکا در دسامبر ۲۰۱۸ در روسیه بازداشت و در سال ۲۰۲۰ به اتهام جاسوسی به ۱۶سال زندان محکوم شد. (دویچه وله)

دو:‌ تصاویری مثل این تصویر، از دفاتر توئیتر به دست به بی‌بی‌سی رسیده که در آن یک اتاق کنفرانس، یک تخت دو نفره، یک کمد لباس و دمپایی دیده می‌شود. در تصویری دیگر یک ماشین لباسشویی تازه نصب شده است که کارکنان می‌توانند لباس‌های خود را بشویند. دپارتمان بازرسی ساختمان سانفرانسیسکو تایید کرده که در حال بررسی تخلفات احتمالی در این زمینه است. ماسک گفته که مقامات شهری به شرکت‌ها به دلیل فراهم کردن تختخواب برای «کارمندان خسته» حمله می‌کنند. او در توئیتی که بعدا حذف کرد گفته بود که «تا زمانی که این سازمان (توئیتر) درست نشود» در دفتر کار می‌کند و می‌خوابد.

سه:‌ آتش‌سوزی در یکی از بزرگترین مراکز خرید مگا خیمکی در شمال مسکو، پایتخت روسیه یک کشته برجای گذاشت. به گفته مقامات رسمی این آتش سوزی حدود ساعت ۶ صبح به وقت محلی در فروشگاه خرید او بی آی (OBI) شروع شد و چند ساعت ادامه داشت. در این حادثه بخشی از سازه از بین رفت که تلاش آتش‌نشانان را برای خاموش کردن شعله‌ها با مشکل مواجه کرد. رسانه‌های روسیه کمی پس از انتشار خبر با اشاره به منابعی گزارش دادند که احتمال دارد این حادثه یک «اقدام خرابکارانه» باشد. (یورونیوز)

چهار:‌ در پی استیضاح و برکناری رئیس‌جمهوری پرو، دینا بولارته به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری زن در این کشور سوگند یاد کرده است. پارلمان پرو چهارشنبه در پی یک روز پرتنش به برکناری پدرو کاستیو، از ریاست‌جمهوری رای داد. این اقدام در حالی صورت گرفت که آقای کاستیو قصد داشت پارلمان را به خاطر اختلافات سیاسی منحل کند. با این حال، با پیش‌دستی پارلمان آقای کاستیو را عزل و دستور بازداشت او را به اتهام طغیان صادر کرد. خانم بولارته که یک وکیل ۶۰ ساله است، تا پیش از این معاون رئیس‌جمهوری بود. (بی.بی.سی.)

پنج: پس از پخش سه قسمت اول مستند «هری و مگان» که روز پنجشنبه توسط نتفلیکس منتشر شد و به شرح داستان زندگی شاهزاده هری، دوک ساسکس و همسرش، مگان مارکل می‌پردازد، موج انتقادات در حال افزایش است. در این مستند دوک و دوشس ساسکس چگونگی ملاقات با یکدیگر و داستان عشقشان را بازگو و مهمتر از همه رسانه‌ها و پاپاراتزی را متهم به تخریب مگان می‌کنند. واکنش‌های رسانه‌ای به این مستند تند بود و مثلا نشریه تایمز در گزارشی نوشت که «به اعضای خانواده سلطنتی شوک وارد شده است.»

شش:‌ احمد یاسین الدراجی جایزه یُسر طلایی بهترین فیلم بلند را که برترین جایزه مسابقه اصلی جشنواره فیلم دریای سرخ است، به خانه برد هیات‌داوران به سرپرستی الیور استون، کارگردان پرسابقه سینما، این فیلم که جایزه یسر نقره‌ای بهترین دستاورد سینمایی را هم برای دورید منجم به ارمغان آورد، برگزیده است. استون در مراسم حضور نداشت، اما در یک پیام ویدیویی از جشنواره برای این فرصت تشکر کرد و فیلم‌های حاضر در رقابت را آگاهی‌بخش نامید. جکی چان، بازیگر برنده جایزه اسکار، شاهرخ خان، اسطوره سینمای و آنتونیو باندراس، بازیگر دیگر میهمانان اختتامیه بودند.

کدخبر: ۴۹۳۰۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر