کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۱۴۴۶۳
تاریخ خبر:

داغ‌ترین عکس‌های خبری جهان در ۲۴ساعت گذشته

روزنامه هفت صبح،| یک: ترکیه با حضور مجازی اردوغان و پوتین اتمی شد : روز پنجشنبه، هفتم اردیبهشت فاز اول نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو ترکیه طی مراسمی راه‌اندازی شد. در این مراسم روسای جمهوری ترکیه و روسیه و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از طریق ویدئو کنفرانس حضور داشتند. رجب طیب اردوغان روز سه‌شنبه یک مصاحبه تلویزیونی را که به طور زنده پخش می‌شد پس از دقایقی به دلیل آنچه درد معده ناشی از کار زیاد عنوان شد قطع کرد.

در پی این اتفاق برنامه‌های انتخاباتی رئیس‌جمهوری ترکیه در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه لغو شدند. با این حال اردوغان از حضور در مراسم راه‌اندازی نیروگاه اتمی آک‌کویو که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه از اهمیت تبلیغاتی زیادی برخوردار است صرف‌نظر نکرد. پس از لغو برنامه‌های انتخاباتی اردوغان شایعاتی درباره نامساعد بودن اوضاع جسمی او منتشر شد اما وزیر بهداشت ترکیه اطمینان داده که حال رئیس دولت رو به بهبود است.

نخستین نیروگاه اتمی روسیه که به وسیله شرکت روس‌اتم احداث شده قرار است چهار رآکتور داشته باشد و یکی پس از دیگری تا سال ۲۰۲۸ میلادی راه‌اندازی شوند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان با اشاره به بارگذاری میله‌های سوخت در رآکتور اول نیروگاه گفت با این کار ترکیه با یک تاخیر ۶۰ ساله به یکی از کشورهای دارای انرژی هسته‌ای تبدیل شد. به گفته اردوغان با وارد مدار شدن هر چهار رآکتور، این نیروگاه حدود ۱۰ درصد برق موردنیاز ترکیه را تامین خواهد کرد.

نیروگاه آک‌کویو در استان مرسین در جنوب ترکیه قرار دارد. رئیس جمهور ترکیه می‌گوید با توجه به تجربه موفق احداث این نیروگاه در اولین فرصت ساخت نیروگاه‌های دوم و سوم ترکیه در مناطق مختلف آغاز خواهد شد. رئیس‌جمهوری ترکیه در بخشی از سخنانش بدون اشاره مستقیم به نگرانی‌های زیست‌محیطی گفت اتحادیه اروپا ۲۵ درصد از برق مصرفی خود را از نیروگاه‌های هسته‌ای تامین می‌کند و سال گذشته کمیسیون اروپا با معرفی انرژی هسته‌ای به‌عنوان انرژی سبز تمام تردیدها را از میان برد.

ولادیمیر پوتین نیز در سخنانی با اشاره به این‌که ساخت نخستین نیروگاه ترکیه سال ۲۰۱۸ آغاز و به سرعت پیش رفت این تاسیسات را جزو نیروگا‌ه‌های نسل سوم خواند و تاکید کرد شرکت روس‌اتم برای ساخت این نیروگاه از بالاترین تکنولوژی و استانداردها بهره گرفته است. رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه خاطرنشان کرد که این کشور مهندسان و کارشناسان ترکیه را برای اداره نیروگاه آموزش داده و این کار را همچنان ادامه خواهد داد. (دویچه وله)

دو: ‌مراسم افتتاحیه جشنواره هوانوردی، فضا و فناوری تکنوفست، بزرگترین جشنواره فضایی و هوانوردی جهان که امسال برای ششمین‌بار برگزار می‌شود، در فرودگاه آتاتورک استانبول آغاز شد. افتتاحیه رسمی این جشنواره که به دلیل بارش باران به روز 28 آوریل 2023 موکول شده بود، با استقبال گرم شهروندان روبه‌رو شد. (تی.آر.تی)

سه: ‌تیمی از دانشمندان با استفاده از فناوری پیشرفته «عکسبرداری نوترونی» بدون اینکه تابوت‌های باستانی مهر و موم شده مربوط به مصر باستان را باز کنند، توانستند محتویات داخل آن‌ها را کشف کنند. تقریباً همگی این تابوت‌های کوچک بین اواسط قرن هفتم تا سوم پیش از میلاد ساخته شده‌اند. دانشمندان می‌گویند داخل این تابوت‌ها بقایای حیواناتی قرار داشت که تصاویرشان روی بدنه بیرونی تابوت‌ها کشیده شده بود. (یورونیوز)

چهار:‌ ده‌ها هزار اسرائیلی وابسته به جریان راستگرای یهودی شامگاه پنجشنبه در شهر قدس و دیگر مناطق اراضی اشغالی دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات در حمایت از اصلاح قضایی که دولت اسرائیل آن را به‌دنبال تظاهرات مخالفت‌آمیز به حالت تعلیق درآورد، صورت گرفت. کانال 12 تلویزیون عبری اعلام کرد که نزدیک به 200 هزار صهیونیست حامی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس در حمایت از طرح اصلاحات قضایی به خیابان‌ها ریختند. (مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین)

پنج: مرکز رسانه‌های دیجیتال، سریال‌های با بیشترین جست‌و‌جو در پلتفرم یوتیوب طی ماه رمضان را اعلام کرد. به گزارش «بغداد الیوم» این مرکز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سریال «خان الذهب» که از شبکه ماهواره‌ای ام بی سی عراق پخش شد، رتبه اول را در جست و جو در پلتفرم یوتیوب کسب کرد. رتبه دوم برای سریال «اقتحام» بود که از شبکه ماهواره‌ای الشرقیه پخش شد. همچنین سریال «شب سقوط» که از شبکه ماهواره‌ای زاگرس پخش شد، بر اساس اعلام مرکز رسانه‌های دیجیتال در رتبه سوم قرار گرفت. (میدل ایست نیوز)

شش: متل، بزرگترین شرکت اسباب‌بازی سازی جهان و سازنده عروسک‌های مشهور باربی، روز سه‌شنبه هفته گذشته نخستین باربی مبتلا به سندرم داون را بازار عرضه کرد. لباس آبی و زرد این عروسک‌ها به همراه نقش پروانه بر آن‌ها نمایانگر نمادهای‌آگاهی بخش درباره سندرم داون و سه نشانی که بر گردنبند آن‌ها نقش بسته به این معنا است که افراد مبتلا به سندرم داون سه نسخه از کروموزوم بیست و یکم خود دارند. همچنین این باربی‌ها آرتوزهای مچ پا به تن دارند. باربی‌های جدید متل که نماینده افرادی مبتلا به سندرم داون هستند، بخشی از خط تولید جدید این شرکت با عنوان فشیونیستا در سال ۲۰۲۳ هستند. از عروسک‌های پیشین این خط تولید می‌توان به یک عروسک«کن» با پای مصنوعی، یک عروسک باربی با سمعک و عروسک‌‌های مبتلا به بیماری پوستی پیسی اشاره کرد. (یورونیوز)

کدخبر: ۵۱۴۴۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر