کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۱۲۶۰۲
تاریخ خبر:

داغ‌ترین عکس‌های خبری جهان در ۲۴ساعت گذشته

روزنامه هفت صبح | یک : از سودان چه‌ خبر؟ تصویری از خارطوم، پایتخت سودان و دودی که بر فراز ساختمان‌های مسکونی این شهر در روز یکشنبه دیده می‌شود. ارتش سودان روز یکشنبه پس از آن‌که جنگ قدرت در این کشور به درگیری‌های خونبار منجر شد، حملات هوایی را به پایگاه نیروهای شبه‌نظامی در نزدیکی پایتخت آغاز کرد. هرج و مرج اخیر رخ داده در سودان روز شنبه پس از آن آغاز شد که اعضای گروه موسوم به «نیروهای پشتیبانی فوری» به رهبری ژنرال داگالو، و ارتش سودان به رهبری عبدالفتاح برهان، رئیس شورای حاکمیتی در خارطوم و مناطق دیگر این کشور رودرروی هم قرار گرفتند و به یکدیگر شلیک کردند.

این درگیری‌ها تاکنون منجر به کشته شدن دست‌کم ۵۶ غیرنظامی و ده‌ها جنگجو و همچنین زخمی شدن حدود ۶۰۰ نفر از جمله مبارزان شده است. گفته می‌شود که سه تن از کشته‌شدگان، از کارمندان سازمان ملل متحد بودند. ژنرال داگالو شنبه‌شب ادعا کرد نظامیان وفادار به او بر اقامتگاه ریاست‌جمهوری، فرودگاه خارطوم و شمار دیگری از تأسیسات حیاتی که حدود ۹۰‌درصد از اماکن مهم را تشکیل می‌دهند مسلط شده‌اند، اما ژنرال برهان این ادعا را رد کرد.

قدرت‌های بین‌المللی از جمله آمریکا، روسیه، چین، مصر، عربستان سعودی، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا خواستار توقف فوری درگیری‌ها در سودان شده‌اند. اتحادیه عرب نیز نگرانی عمیق خود را نسبت به تحولات جاری اعلام کرد و خواستار کاهش تنش شد. روز یکشنبه همچنین شرکت هواپیمایی عربستان سعودی اعلام کرد که همه پروازهای رفت و برگشت به سودان را به حالت تعلیق درمی‌آورد. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که شرکت هواپیمایی عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از هواپیماهایش در فرودگاه خارطوم در سودان دچار سانحه شده است.

شرکت هواپیمایی مصر نیز اعلام کرد تمامی پروازهای خود به خارطوم، پایتخت سودان و از آن را به مدت ۷۲ ساعت متوقف کرده است. تنش میان ارتش و نیروهای پشتیبانی فوری، پس از طرح اجرای توافق انتقال قدرت به مخالفان غیرنظامی دولت عمرالبشیر، رئیس‌جمهوری پیشین سودان آغاز شد. گروهی که این کودتا را انجام داده است، «نیروهای پشتیبانی فوری» نام دارد؛ گروهی شبه‌نظامی با بیش از ۱۰۰ هزار سرباز که اولین بار در سال ۲۰۰۳ از طرف دولت سودان به راه انداخته شده بود تا در جنگ دارفور مشارکت کند.

هسته اصلی این گروه نیروهای موسوم به «جنجوید» بودند که متشکل از قبایل عرب سودان ‌هستند و در جریان دارفور و تخاصم‌های سایر کشورها همچون چاد دست به جنایات جنگی متعددی زدند. گروه شبه‌نظامیان فوری می‌گوید ارتش سودان حمله به آن‌ها را آغاز کرده و آن‌ها در دفاع از خود، کودتا کردند. ارتش و نیروهای پشتیبانی فوری در حالی در سودان برای رسیدن به قدرت با هم رقابت می‌کنند که جناح‌های سیاسی در حال مذاکره برای تشکیل یک دولت انتقالی پس از کودتای نظامی ۲۰۲۱ هستند. (ایندیپندنت، فردا و میدل ایست نیوز)

دو: ‌به دلیل آتش‌سوزی طبقه چهارم یک منزل مسکونی در دوبی 16 تن کشته و 9 نفر زخمی شدند. به گزارش «فرانس 24»، نیروهای امدادی امارات طی بیانیه‌ای اعلام کردند که ظاهرا مالک ساختمان دچار تخلفاتی در ایمنی و سلامت ساختمان شده است. (میدل ایست نیوز)

سه: ‌ باستان‌شناسان در ترکیه به هنگام کاوش‌ در محوطه بندر باستانی «الوتریوس»، در محله ینیکاپی استانبول و در مجاورت تنگه بسفر صندل‌های زنانه‌ای را یافته‌اند که می‌گویند ۱۵۰۰ سال قدمت دارد. در پیامی که به زبان یونانی روی این صندل‌ها حک شده آمده است: «خانم در سلامتی استفاده کن، به زیبایی و در شادی بپوش». (یورونیوز)

چهار: ‌ وکیل یک زندانی به‌نام لاشان تامپسون که حدود یک سال پیش در زندان آتلانتا فوت کرد، شرایط غیربهداشتی و عوارض ناشی از نیش حشرات مثل ساس را عامل مرگ تامپسون در ماه سپتامبر پس از سه ماه حبس دانست. این وکیل با نمایش عکس‌هایی که شرایط سلول لاشان تامپسون را نشان می‌داد، گفت: سلولی که لاشان در آن بود حتی برای یک حیوان بیمار هم مناسب نبود. (تسنیم)

پنج: مهندسان شاغل در شرکت هواپیمایی بوئینگ توانستند با طراحی و ساخت یک موشک کاغذی رکورد جهانی طی مسافت توسط آن را بشکنند. تیم سازنده برای طراحی و تولید این نمونه نزدیک به ۵۰۰ ساعت صرف مطالعه اوریگامی (هنر کاردستی کاغذی ژاپنی) و آیرودینامیک موشک‌های کاغذی کردند. موشک کاغذی ساخته‌شده توسط سه مهندس این شرکت توانست در مجموع 31/88متر را بپیماید و رکورد ۷۷ متری قبلی را که توسط سه نفر در کره جنوبی به ثبت رسیده بود جابه‌جا کند. (یورونیوز)

شش: چیرو ایموبیله مهاجم لاتزیو صبح دیروز همراه با فرزندانش در نزدیکی استادیوم المپیکوی رم با یک تراموای در حال حرکت تصادف کرد. لندروور او پس از این تصادف، احتمالا دیگر قابل استفاده نیست. ایموبیله گفت: تراموا با وجود قرمز بودن چراغ، حرکت کرد. خوشبختانه من خوبم و فقط دستم درد می‌کند. کوریره دلو اسپورت گزارش داده ایموبیله و دو دخترش با آمبولانس فورا به بیمارستان منتقل شده‌اند اما آسیب‌دیدگی آن‌ها جدی نیست. گفته می‌شود دست ایموبیله زخمی شده و احتمالا شانه‌اش شکسته است. (ولانت)

کدخبر: ۵۱۲۶۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر