کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۸۴۰۳
تاریخ خبر:

داغ‌ترین عکس‌های خبری جهان در ۲۴ساعت گذشته

روزنامه هفت صبح| یک: پل‌های متحرک در جنگ اوکراین نیروهای روسیه را زمین‌گیر خواهند کرد؟ ایالات متحده به‌تازگی یک بسته کمک نظامی جدید ۴۰۰ میلیون دلاری را برای کمک به اوکراین اعلام کرده است. این بسته برای نخستین‌بار شامل پل‌های متحرک زرهی است که به نیروهای اوکراینی اجازه می‌دهد بتوانند برای حمله به قوای روسیه از رودخانه‌ها عبور کنند. ارسال این تجهیزات نظامی در حالی صورت می‌گیرد که کی‌یف خود را برای یک ضدحمله گسترده در بهار امسال برای آزادسازی مناطقی که توسط روسیه تصرف شده‌اند، آماده می‌کند.

این پل‌های فلزی تاشو اصطلاحا «پل پرتابی توسط نقلیه زرهی» نام دارند و عموما روی یک تانک نصب مي‌شوند. طول پلی که مدل‌های معمول این نقلیه زرهی می‌توانند بزنند به ۱۸ متر می‌رسد. وزارت دفاع آمریکا درباره ویژگی این وسیله نقلیه زرهی گفته است: «این خودروها برای همراهی با ستون‌های زرهی طراحی شده‌اند و به آن‌ها توانایی عبور از رودخانه‌ها، نهرها، خندق‌ها و سنگرها را می‌دهند. پل‌ها بر روی بدنه خودروهای زرهی نصب می‌شوند و می‌توانند با استقرار در حاشیه رودها یا رودخانه‌ها یک پل معلق را به صورت موقت راه‌اندازی کنند.

پس از پایان عبور پرسنل و تجهیزات، وسیله نقلیه حامل پل می‌تواند آن را جمع کند و برای ادامه کار به نقطه‌ای دیگر منتقل شود.» وزارت دفاع آمریکا نوع دقیق پل‌های ارسالی به اوکراین را مشخص نکرده است، با این حال پنتاگون در انبارهای تسلیحاتی خود دارای سه گونه پل زرهی است. نوع نخست آن اصطلاحا ام۶۰آ۱ نام دارد که برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ معرفی شد. این پل به جایی که برجک تانک قرار دارد متصل می‌شود و می‌تواند تا ۱۸ متر باز شود.

نوع دوم این پل‌های زرهی ام.۱۰۴ وولورین نام دارند که نوعی پیشرفته‌تر از همان مورد قبلی هستند، با این تفاوت که می‌توانند روی تانک آبرامز نصب شوند و پل‌های اساسی‌تری را تا طول ۲۵ متر در محل نصب کنند. یک مدل دیگر نیز از این پل‌ها موجود است که ام.۱۰۴ جابز نام دارد و ساده‌تر از مدل ولورین قبلی است. این مدل نیز می‌تواند روی تانک آبرامز نصب شود اما طول پلی که ایجاد می‌کند کوتاه‌تر و در حدود ۱۸ متر است.

این پل‌ها می‌توانند وزن ۶۰ تُن را در آن واحد تحمل کنند. کارشناسان نظامی می‌گویند ورود این وسايل زرهی می‌تواند در سرنوشت جنگ موثر باشد چرا که روسیه برای دفاع از مناطق اشغالی خود بر روی آبراهه‌های بدون پل و موانع طبیعی حساب کرده است. در این وضعیت هنگامی که پل‌های زرهی متحرک اوکراین در نبرد ظاهر شوند، نیروهای مسکو در مناطقی که دارای دفاع سبک و ناکافی هستند ناگهان خود را در مقابل واحدهای اوکراینی خواهند یافت.

دو: ‌ محققان دانشگاه کمبریج در پژوهشی جدید، برای اولین بار نقشه ۳۰۱۶ یاخته عصبی که مغز بچه مگس سرکه را تشکیل می‌دهد ترسیم کردند. به گزارش اسکای نیوز، این نقشه تک‌تک یاخته‌های عصبی‌ــ یا سلول‌های پیام‌رسان‌ــ و نحوه اتصالشان به یکدیگر را نشان می‌دهد. تکمیل این پژوهش ۱۲ سال و فقط ترسیم هر یاخته عصبی یک روز طول کشیده است. (ایندیپندنت)

سه: ‌ شرکت بوئینگ در حال ساخت دو هواپیمای 747-800 است تا به جای هواپیماهای فعلی رئیس جمهور آمریکا یعنی ایرفورس وان، البته از چهار سال دیگر، عملیاتی شوند. پیش از این ترامپ می‌خواست رنگ قرمز را هم در این هواپیما استفاده کند اما نیروی هوایی می‌گفت که رنگ‌های تیره‌تر باعث افزایش هزینه‌ها و نیز افزایش مصرف انرژی خواهد شد و با این کار مخالف بود و حالا گفته شده که بایدن گفته رنگ این هواپیما همان آبی و سفید باقی بماند اما رنگ آبی کمی تیره‌تر و مدرن‌تر از هواپیمای فعلی خواهد شد. (یاهو)

چهار: ‌ پارلمان چین لی چیانگ را به عنوان نفر دوم حزب کمونیست و نخست وزیر جدید، جایگزین لی کیچیانگ کرد. به گزارش چاینا دیلی، لی چیانگ ۶۳ ساله پس از انتخاب به عنوان نفر دوم حزب کمونیست چین به سمت رئیس شورای دولتی کابینه منصوب خواهد شد و وظیفه اصلی او نظارت بر اقتصاد خواهد بود. او پیش‌تر رئیس سابق حزب شانگهای بود و از افراد نزدیک به شی جینپینگ رئیس جمهوری چین است. (ایرنا، عکس از گتی ایمیجز)

پنج: «احلام اللامی» رئیس کانون وکلای عراق در حاشیه مراسمی که روز جمعه (10 مارس 2023) به مناسبت روز جهانی قضات زن برگزار شد، گفت: امروز اگر درصد قضات زن با دوره قبل از سال 2003 مقایسه شود، درصد خوبی است. وی توضیح داد که این تعداد در سال 2003 طبق آنچه امروز شنیدیم، 15 قاضی زن بود، اما در حال حاضر 155 قاضی زن در عراق وجود دارد. وی این تعداد را قابل قبول دانست و افزود: آرزو داریم که در آینده تعداد بیشتری قاضی زن داشته باشیم. نیکار احمد، از اعضای دادگاه استیناف اربیل گفت که حضور زنان در مراجع قضایی در اقلیم کردستان به سال 1991 بر می گردد و در حال حاضر تعداد قضات زن در اقلیم کردستان 48 نفر است. (میدل ایست نیوز)

شش: شکیرا دست در دست دو فرزندش در مرکز شهر نیویورک. عکس از جی سی ایمیجز

کدخبر: ۵۰۸۴۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر