کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۸۸۰۸۵
تاریخ خبر:

داعش در جاده‌های ایران است نه قلب اروپا

امید کریمی در وبلاگ شخصیش یادداشت نوشته که خبرآنلاین باز نشرش کرده است آمار این خبرنگار اجتماعی خواندنی است:در چهار انفجار انتحاری داعش در بروکسل، قلب اروپا، ۳۴ نفر کشته شده اند. این درحالی است که تنها در سه روز نخست سال ۹۵، بیش از ۲۰۰ ایرانی در جاده ها کشته شده اند.
متاسفم که چنین می نویسم؛ اما زمانی که درحال خواندن و انتشار خبر انفجار بنز پلیس راهور در تهران و کشته شدن راننده اش بودم، پوزخندی زدم. هرچند بسیار بابت این موضوع ناراحت شدم، اما خبر، حکایت از واقعیت تلخ و پنهانی از درون ما ایرانی ها دارد؛ فرهنگ ترافیکی هیچ کدام از ما اهالی این مملکت نداریم، حتی اگر پلیس باشیم.
یادم نمی رود؛ سه‌سال پیش در کافه خبر روبروی رییس پیشین پلیس راهور تهران بزرگ نشسته بودیم و پرسیدیم؛ «شما به عنوان رییس پلیس راهنمایی و رانندگی با خودروی شخصی ساعت ۳ صبح از یک خیابان یک طرفه عبور می کنید؟»
و پاسخ داد: «خدا وکیلی این کار را نمی کنم. در یک مصاحبه دیگر هم گفتم اگر اینکه بگویم من اصلا تخلف نکردم دروغ است. من هم با سرعت می روم اما انصافا ۲۰ سال پیش هم ساعت دو نصف شب پشت چراغ قرمز ایستادم. معمولا تلاش می کنم قانون را رعایت کنم اما اینکه بگویم اصلا خلاف نکرده ام، دروغ است. الان پسرم بیشتر رانندگی می کند و اجازه تخلف نمی دهم.»

رییس پلیس راهور تهران اعتراف کرد که تخلف کرده است، با سرعت می رود. این تلخ است. من هم اعتراف می کنم شب گذشته که در جاده بودم، در جاده ای دو طرفه، دقایقی با سرعت بیش از ۱۴۰ کیلومتر هم راندم، قبل از آن، چندباری از راست سبقت گرفتم و از خط ممتد هم رد شدم و البته نادم و پشیمان هم نیستم! خب پلیس در جاده نبود که نهایتا به ۱۲۰ کیلومتر رضایت بدهم و مراعات قوانین را بکنم.

باز هم تلخ است، اما اگر از هر ایرانی راننده ای بپرسید، حتما خواهد گفت که تا جایی پلیس نباشد، با همان پراید و پژو ۴۰۵ فکسنی هم بیش از سرعت مجاز می راند، از راست سبقت می گیرد، خط ممتد را نمی بیند، خیابان یک طرفه برایش اهمیت ندارد، خط عابر پیاده به چشمش نمی آید و البته معنای حق تقدم را هم نمی داند. چند نفر برای سال نو علاوه بر کارواش و دستی به سر و روی ماشین کشیدن، معاینه فنی هم رفتیم؟ اصلا معاینه فنی چقدر جدی است؟ کمپین نه به تصادفات هم امسال راه افتاده است، چقدر برای همه جذاب بوده است؟

پوزش می طلبم اگر گفتم هر ایرانی، اما واقعا هر ایرانی به اندازه زیادی درباره رانندگی کاهلی می کند و مرگ را برای ماشین جلویی و عقبی می بیند. چند نفر از ما ایرانی ها زمانی که محمود احمدی نژاد در یک برنامه تلویزیونی در شب عید سال ۹۱ گفت در جاده ها نهایتا با سرعت ۸۰-۹۰ کیلومتر رانندگی می کند، موضوع را جدی گرفتیم و حس خوبی از این جمله رییس جمهور مملکت داشتیم؟

و حالا از ظهر دیروز افسوس می خوریم که داعش در بروکسل چهار عملیات انتحاری داشته و ۳۴ نفر کشته شدند. اصلا هم توجه نمی کنیم در روزهای نخست تعطیلات سال ۹۵ هر ساعت حداقل یک ایرانی در جاده ها کشته شده است. جانشین فرمانده ناجا هم البته تعبیر تکان دهنده‌تری دارد؛ کشته‌های سفرهای نوروزی تا این لحظه ۱۳ برابر کشته‌های انفجارهای انتحاری بروکسل است!

واقعا میدان جنگ کجاست؟ جاده های ایران و یا قلب اروپا؟ ظاهرا ما نیازی به داعش نداریم، خودمان دست به کشتار خودمان می زنیم.

کدخبر: ۸۸۰۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • hoseinr

    داعش ایران خودرو و سایپا هستند ?

  • aydare

    @ حسین ر ????

  • armagadon

    مشکل از قانون نیست ، 30درصد مقصر خودروسا زه 70درصد خود مردم

  • arbabtaha

    @حسین ر ?

  • sahar_rad

    مشکل از ماشینا و جادهامونه

  • persiangolf

    چرا همه چیزو میبندین به دولت هوا و زمین و دریا ….. به خودمونم نگاه کنیم یکم فرهن گ اروپایی ها رو یادبگیریم دست از این ران ندگی های احمقانه بر داریم به خدا امنیت م اشین های اونا 100 برابر ماس ولی یکبار از این رانندگی های غیر قابل تصور نمیکنن وق تی با 7 ملیون طرف رفته پرشیا قسطی خریده فکر میکنه خلبان فانتومه رانندگیشم خوب عز یز من اگر همه چی بد باشه ماهم باید بد با شیم درست رانندگی کنیم تا سالم بمونیم

  • yalda

    نمی دونم چرا ایرانی جماعت فقط تقصیرها رو به گردن دیگران میندازن یه کمی به خودمون نگاه کنیم با این همه حرص خوردن ها و تذک رهایی که میدن باز این وضع رانندگی هاست ن گین نه که همه داریم توی جاده ها می بینیم

  • martick

    چه‌مقایسه مضحک و بچه‌گانه ای

  • harf1

    داعش اون کسانی هستند که رضایت دادند قیمت ماشینها 3تا5 برابر بشه ولی درآمد مردم ح تی دوبرابرم نشده تو این سالها بیپولی سرآ مد همه مشکلات فرهنگی و اجتماعی و…است.

  • mazdak

    یا خدا

  • a.p

    داعش تو کدوم جاده ها هست بگید تا از اون جاده ها عبور نکنیم ?????

  • Mehdi_Rmn

    يكم عنوان رو عاقلانه تر انتخاب ميكرديد ب هتر بود، اينا اصن چه ربطى به هم دارن??

  • sasanbala

    هخخخخخ برو بابا زدن تو کاره حمایت از خ ودروسازان دزد.

  • vahidd241

    رانندگی مردم ایران رو با اروپا مقایسه کن ید جاده های اونها رو با جاده های ما و ما شین های اونها رو با ماشین های ما

  • ali20h

    20% جاده هامون 30% خودروهامون 50% خودمون ( من خومم میگم)

  • ali64rezaei

    خودروهامون بی کیفیت هستن شکی نیست ولی خد اوکیلی ٨٠%مردم فکرمیکنن راننده ی فرمول ی ک هستن خدا خیرتون بده یارو همچین١٨چرخو م یرونه انگار اسباب بازی زیر دستشه! سواریا که دیگه ماشالله! در کل خود مردم بیشترین تقصیر رو در تصادفات دارن وگرنه خودرو عق ل که نداره کجا سرعت بره کجا آروم!