کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۶۹۲۳
تاریخ خبر:

داستان ‌گروگانگیری مرگبار در ایلام

روزنامه هفت صبح، فروغ فکری| یکی از کارکنان سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان ایلام با گروگان گرفتن افراد اداره، سه نفر را کشت و هفت نفر را مجروح کرد. صبح دیروز، در تماسی تلفنی با نیروی انتظامی ایلام خبر از گروگانگیری داده شد که پایانش تلخ بود. یکی از کارکنان سابق اداره اموال و املاک بنیاد مستضعفان ایلام با حضور در این سازمان، اعضای آن را به گروگان گرفت. ساعت ۱۰ صبح بود که نیروهای امنیتی و نوپو (یگان ویژه) در منطقه حاضر شدند و این سازمان محاصره شد.

اما بعد از مدت کمی صدای انفجار و گلوله آمد. آنطور که رئیس کل دادگستری ایلام حادثه را شرح داده، فرد مهاجم که از کارمندان اداره اموال بنیاد مستضعفان استان بوده با انگیزه شخصی و با دو قبضه نارنجک و یک قبضه سلاح گرم که در کیسه برنج پنهان کرده بود، وارد اداره اموال بنیاد مستضعفان شد.

آن فرد به وسیله شلیک گلوله کارمندان را به طبقه دوم این اداره هدایت و یک نارنجک را داخل محوطه پرتاب کرد. پرتاب این نارنجک و انفجار آن منجر به فوت سه نفر از کارمندان د‌ر محل حادثه شد. میلاد فتاحی، شیوا محمدی و زهرا روشنی از جمله این افراد بودند. شنیده‌های «هفت صبح» از منابع موثق می‌گوید که زهرا روشنی بعد از مرخصی زایمان و به تازگی به محل کارش برگشته بود که این اتفاق برایش رخ داد.

اما در اثر پرتاب نارنجک، علاوه بر کشته شدن سه نفر، پنج تن از کارکنان این اداره هم مجروح و به بیمارستان منتقل شده‌اند که وضعیت جسمی برخی از آنها وخیم است. در میان زخمی‌ها می‌توان نام ناصر خسروی، احمد محمدیان، سعید رستم بیگی، ساسان ملک‌زاده، حافظ ربیع بیگی و حنا نعمتی را دید. البته در این میان نام یوسف فریادی‌‌زاده هم به چشم می‌خورد.

او رئیس این اداره است و شنیده‌ها می‌گوید مشکل اصلی فرد حمله‌کننده با او بوده و حتی برخی از شاهدان عینی می‌گویند پیش از آنکه ضارب نارنجک را منفجر کند از او خواسته تا از اتاقش خارج شود و با او صحبت کند اما این اتفاق نیافتاده و درنهایت هم او نارنجک را منفجر کرده است. در میان فیلم‌های منتشر شده از این حادثه، تصویری از سرهنگ حیدری‌زاده هم وجود دارد که یکی از نارنجک‌های پرتابی ضارب به بیرون را با دست حمل کرده و خنثی می‌کند.

علیمرادی، رئیس فوریت‌های پزشکی استان ایلام هم پس از حادثه گفت: «طبق پیگیری‌های ما از سازمان اموال تملیکی وزارت اقتصاد، اعلام شد که اداره مذکور تحت نظارت بنیاد مستضعفان است و با پیگیری از بنیاد مستضعفان نیز، این موضوع مورد تایید قرار گرفت. بنیاد مستضعفان اعلام کرد که فرد گروگانگیر شاکی بوده و علت شکایت او هنوز کاملا مشخص نیست که منشا داخلی داشته یا خارجی و در حال پیگیری برای اعلام جزئیات این حادثه هستیم.» او در نهایت و بعد از انفجار، خود را با اسلحه‌ای که در دست داشت کشت و سه نفر از افرادی که توسط گروگانگیر در اتاقی حبس شده بودند نیز سالم توسط تیم رهایی آزاد شدند.

ضارب کیست؟
آنطور که اخبار رسمی می‌گوید، ضارب یکی از کارکنان بنیاد مستضعفان در ایلام بوده. نامش سعید رستمی است و پس از حادثه در ابتدا گفته شد که او از این مجموعه اخراج شده اما بعد از آن روابط عمومی بنیاد مستضعفان در اطلاعیه‌ای نوشت:«فرد مسلح و عامل این ماجرای تلخ، از کارکنان پیمانکاری اداره‌کل اموال و املاک بنیاد مستضعفان در ایلام بوده که از مرداد سال ٩٧ به عنوان نگهبان مشغول به فعالیت بوده است و برخلاف برخی اطلاعات نادرست مطرح شده در فضای رسانه‌ای، به هیچ وجه موضوع «تعلیق از کار» یا «اخراج» او مطرح نبوده است و روز گذشته نیز حقوق اردیبهشت ماه او با احتساب افزایش حقوق سال ۱۴۰۱ به حسابش واریز شده بود.»

در ادامه این اطلاعیه هم آمده که عامل این جنایت هولناک، همچون سایر کارکنان مشغول در سازمان اموال و املاک، در طول سنوات همکاری با اداره کل ایلام، از حقوق و مزایای قانونی و معیشتی، وام و تسهیلات شغلی بهره‌مند شده بود و از این بابت نیز هیچ مشکلی نداشته است.

با این وجود شنیده‌های «هفت صبح» از منابع آگاه می‌گوید این فرد مدتی به عنوان راننده رئیس بنیاد مستضعفان ایلام مشغول به کار بوده است. همچنین او از جمله کارمندان پیمانی این اداره بود که بارها برای استخدام در این سازمان تلاش کرده اما به نتیجه‌ای نرسیده است. از جمله دیگر شایعاتی که درباره انگیزه گروگانگیری این فرد مطرح شده این است او بر سر مزایده زمین‌های روستایی که در این سازمان در جریان بوده هم دچار مشکلاتی با رئیس و سایر اعضا شده. هرچند این مورد در حد شایعه باقی است و خبری از تایید آن تاکنون در میان نیست.

کدخبر: ۴۵۶۹۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر