کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۱۵۳۵
تاریخ خبر:

داستان ‌مقاومت ‌و زندگی؛ پایان نبرد بزرگ ۱۱روزه

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| ساعت ۲ بامداد به وقت غزه که می‌شد حدود ۳ و نیم صبح دیروز به وقت تهران، رسما جنگ ۱۱ روزه بین غزه و اسرائیل به پایان رسید. مبتکر آتش بس مصر بود و البته ظاهرا تشر بایدن در روز چهارشنبه حسابی نتانیاهو را ترسانده بود. صد البته که اصلی‌ترین پایان جنگ، چیزی نبود جز موشک‌های مقاومت که در نسبتی جالب توجه، ۱۰ درصد از کل آنها از گنبد آهنین رد شد و باعث شد اسرائیل تقریبا ۱۰ روزی کاملا تعطیل باشد.

فلسطینی‌ها به همین دلیل پیروزی خود بر اسرائیل را جشن گرفتند چراکه توانسته بودند در برابر ارتش تا بن دندان مسلحی که در برخی رده‌بندی‌ها چهارمین ارتش جهان است مقاومت کنند. اما غزه کجاست و ماجرای اسرائیل با این باریکه کوچک چیست؟ غزه در منتهی‌الیه جنوب غربی فلسطین قرار دارد.

از دو طرف با سرزمین‌های اشغالی مرز دارد و از جنوب با مصر و از شرق هم کنار دریاست. یکی از پنج شهر قدیمی فلسطین است.
غزه از حدود سال ۲۰۰۷ یکی از کانون‌های مسئله فلسطین شده است.در این سال، حماس توانست انتخابات پارلمانی را ببرد ولی جنبش فتح که در کرانه باختری (یعنی دقیقا شرق فلسطین) ساکن بود انتخابات را نپذیرفت و فلسطین عملا به دو تکه با دو حاکمیت مختلف تقسیم شد.اتفاقی که خیلی برای اسرائیلی‌ها ناخوشایند هم نبود. بالاخره تفرقه بینداز و حکومت کن.

با این حال آنچه غزه را به استخوانی در گلوی اسرائیل تبدیل کرد توان موشکی دو شاخه نظامی از دو جنبش سیاسی نزدیک به ایران بود که در این باریکه حضور داشتند. یکی گردان‌های عزالدین قسام که شاخه نظامی جنبش حماس و دیگری سرایا القدس که شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی هستند.

توان موشکی در غزه از حدود سال ۲۰۰۰ نمودار شد و تا به حال دوبار در جنگ سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ خود را نشان داده و ضربات سنگینی به اسرائیل وارد کرده است. منظور از ضربه البته تلفات جانی نیست. اسرائیل به عنوان یک سرزمین مبتنی بر مهاجر، در صورتی که در خطر امنیتی قرار بگیرد، در خطر مهاجرت معکوس جمعیت خود هم قرار می‌گیرد و چیزی برای این رژیم تلخ‌تر از این مساله که اساسش را تهدید می‌کند نیست.

غزه البته آینه تمام نمای وضع دلخراش بشردوستانه هم هست. در سرزمینی به عرض حداکثر ۱۰ و به طول ۴۵ کیلومتر و مجموعا ۳۶۰ کیلومتر مربع مساحت، نزدیک به دو میلیون نفر زندگی می‌کنند و یکی از متراکم‌ترین نقاط جهان را ایجاد کردند. نزدیک به ۵ هزار نفر در هر کیلومتر. این جمعیت متراکم البته فقط دو گذرگاه رو به جهان خارج دارند که یکی در دست اسرائیل است و دیگری در دست مصر و هر گاه که بخواهند آن را می‌بندند و مردم را تحت فشار قرار می‌دهند.

غزه به حمایت از قدس نبردی به نام «معرکه القدس» را آغاز کرد و خسارات زیادی برای شهر مقدس، متحمل شد. در آتش بس نهایی گفته نشده که برای حل دو مشکل بنیادین فعلی یعنی باب العامود و شیخ جراح که بحران از آنجا شروع شد چه شده است ولی طعم شیرین ایستادن جلوی دشمنی قوی، حالا کام مردم غزه را بعد از ۱۱ روز تلخ، شیرین کرده است.

کدخبر: ۳۹۱۵۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر