کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۲۳۱۴
تاریخ خبر:

داستان ۲۰۰ لپ‌تاپ ‌و ‌پنج‌ هزار میلیارد تومان

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده | ‌«اهدای بی‌ضابطه ۲۰۰‌لپ‌تاپ توسط آذری‌جهرمی ‌به دفتر روحانی»؛ این خبری بود که سرتیتر برخی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و موضع‌گیری‌های جدیدی‌ را علیه وزیر ارتباطات شکل داد. در خبری که خبرگزاری «فارس» منتشر کرده بود، آمده بود: «یکی از مدیران ارشد نهاد ریاست‌جمهوری به‌تازگی طی نامه‌ای به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، درخواست خرید لپ‌تاپ برای تجهیز سالن‌های جلسات ریاست‌جمهوری را مطرح کرده است.

آذری جهرمی‌ هم بدون لحاظ بودجه‌های دراختیار خود و نیز اعتبارات مصوب ابلاغی برای اموری چون تجهیز و خرید تجهیزات، به شرکت ارتباطات سیار ایران ابلاغ کرده است تا ۲۰۰دستگاه لپ‌تاپ را برای دفتر رئیس‌جمهور خریداری و ارسال کند. براساس مستنداتی که در اختیار یکی از مراکز نظارتی قرار گرفته، این خرید با توجیه صرفه‌جویی در کاغذ و چاپ و رویکرد سبز در توسعه پایدار صورت گرفته است.

با پیگیری‌ها و دستور تسریع حوزه وزارتی ارتباطات و فناوری اطلاعات، بخشی از این تجهیزات از یکی از شرکت‌های خصوصی خریداری و نیمی ‌از آن‌هم به‌صورت نقدی از بازار تهیه شده است.» همین ادعاها دوباره وزیر ارتباطات را تیررس افکار عمومی ‌قرار داد و وزیر جوان نیز روز گذشته با تیزهوشی، انتشار این دست از شایعات را به تلاش‌های خودش برای پایان‌دادن به سرویس‌های ارزش‌ افزوده معروف ربط داد. سرویس‌هایی که با «روبیکا» و برنامه‌های تلویزیونی و تبلیغات بی‌حد‌وحسابشان توجه‌ها را به خود جلب کرد.

هفت‌صبح در یک‌ماه گذشته گزارش‌های مفصلی را درباره این سرویس‌های مرموز ارزش افزوده نوشت. از درآمد ۳۹۳میلیاردی همراه اول از آن تا شایعه کاهش درآمد از خدمات ارزش افزوده(که خب درست نبود). حالا وزیر ارتباطات در معرض حاشیه‌های جدیدی از ارزش افزوده‌ها قرار گرفته که موضوع را پیچیده‌تر از قبل کرده است. همان سرویسی که وزیر ارتباطات از خاموشی همیشگی آن خبر داد اما نه تنها از چگونگی آن حرفی نزد، بلکه سازمان تنظیم مقررات روز گذشته خبر دستورالعمل جدید استفاده از خدمات ارزش افزوده را منتشر کرد! دقیقا چه خبر است؟

*** پاسخ وزیر چه بود؟
محمدجواد آذری‌جهرمی‌، وزیر ارتباطات در حاشیه نشست هیات‌دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر توزیع ۲۰۰لپ‌تاپ از سوی او گفت: «من یادم نمی‌آید که به نهاد ریاست‌جمهوری یا جای دیگری لپ‌تاپ هدیه داده باشم، از دفترم خواسته‌ام این موضوع را پیگیری کنند و گزارشش را به من بدهند. اما چیزهای دیگری مانند واگذاری مخابرات در ۱۰سال قبل را به‌خاطر دارم. این‌که مخابرات را واگذار کردند و از محل درآمدهای آن، مشغول پرداخت قسط شدند.

به یاد دارم که پنج‌هزار میلیارد سهام مردم در آنجاست که هنوز تعیین تکلیف نشده است. علاقه‌مند هستم که این موضوعات پیگیری شود. سایبری‌های عزیز بدانند از پایان «وس»(خدمات ارزش افزوده) کوتاه نمی‌آیم.» اشاره تلویحی آذری‌جهرمی‌ به دو ماجرای جنجالی پیرامون همراه اول است که گویا هنوز ادامه دارد و نکته جالب اینکه یکی از متهمان اصلی ارزش افزوده، همراه اول است که سرویس‌های ارزش افزوده آن برای کاربرانش نامشخص است و این اپراتور نیز علاقه‌ای به شفاف‌سازی ندارد.

آذری‌جهرمی‌ به‌درستی به نقاط مبهمی‌ از کارنامه شرکت مخابرات اشاره می‌کند که هیچگاه روند واگذاری سهام بخش‌هایی از آن و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش مشخص نشد و همچنین ودیعه‌هایی که کاربران اپراتور همراه اول برای سیمکارت‌های خود پرداخت کرده‌اند اما با کوچکترین بدهی مالی، خط آن‌ها یک‌طرفه می‌شود. با این‌وجود آیا آذری‌جهرمی‌ واقعا به جنگ ارزش افزوده‌ها و همراه اول رفته؟ بررسی‌های ما که چنین چیزی را نشان نمی‌دهد و به‌نظر می‌رسد وزیر ارتباطات فقط به‌دنبال دور‌کردن منتقدان از سوی خود است. چرا؟ ادامه گزارش را بخوانید!

*** چرا هنوز هست؟
در اینجا دلایلی را مرور می‌کنیم که نشان می‌دهد، وزارت ارتباطات بدش نمی‌آید سرویس ارزش افزوده همچنان ادامه داشته باشد.

* یک: هفته گذشته بود که وزیر ارتباطات اعلام کرد: «شاید وقتش رسیده باشد که به‌زودی کل سرویس‌های ارزش افزوده را برای همیشه تعطیل کنیم.» جمله‌ای بدون توضیح بیشتر که توضیح داده باشد قرار است این کار چگونه صورت بگیرد؟ سرویس های وس تنها راه پرداخت مستمر است که فعلا توسط هیچ سیستم بانکی انجام نمی شود و با وجود اینکه وزیر ارتباطات سعی کرده طی یک سال گذشته خود را مدافع حذف آن بداند ولی در عمل گسترش پیدا کرده است و…

* دو: وزیر ارتباطات قبلا گفته بود با راه اندازی سرویس ستاره۸۰۰ مربع، ۳۰ درصد از مجموع درآمد سرویس‌های ارزش افزوده کم شده اما پیگیری‌های هفت صبح نشان داد که این ادعاها صحیح نیست. طبق گزارش مالی همراه اول در سامانه کدال بورس، ۱۸۴ میلیارد تومان در چهارماهه اول و کل سال قبل ۴۶۱ میلیاردتومان. پس با روند فعلی درآمد این سرویس‌ها نه تنها کمتر نشده بلکه ۱۷ درصد بیشتر هم شده است.

* سه: وزیر ارتباطات سال گذشته از کلاهبرداری ۳۵میلیارد تومانی در قالب VAS از مشترکان همراه اول خبر داد و گفت این مبالغ به حساب مردم برگشته اما هیچگاه گفته نشد این سرویس‌های متخلف چه بود؟ متعلق به چه کسی بوده و با متخلفان چه برخوردی شد؟ مهمتر اینکه نه همراه اول نه وزیر نگفتند مابقی سرویس‌های فعال که همراه اول در سال ۹۷، ۴۶۱میلیارد تومان و در چهارماهه امسال ۱۸۴میلیون از آن درآمد داشته، دقیقا چه سرویس‌هایی هستند و چه کسانی مالک آن‌ها هستند؟

* چهار: نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته: «دولت باید با ایجاد زیرساخت‌ها مانع از ادامه فعالیت سرویس‌های متخلف شده و رونق سرویس‌های کاربردی و خدمات‌رسان را سبب شود اما تعطیلی و برخورد قهری با تمام سرویس‌های ارزش‌افزوده آن‌هم در شرایطی که بیکاری بیداد می‌کند، عاقلانه و منطقی نیست. وزار‌ت ارتباطات باید در چارچوب قانون و کمک‌گرفتن از ابزار قانونی مجلس شورای اسلامی ‌درصدد کاهش تخلفات و قانونمندکردن این حوزه باشد و در عین حال با بسترسازی از شرکت‌های فعال و خدمات‌رسان حمایت کند.»‌

* پنج: سوالی که هفت‌صبح بارها و بارها آن را پرسیده با وجود انتشار دستورالعمل جدید سازمان تنظیم مقررات هنوز پا برجاست: «چرا به‌جای راه‌اندازی یک سرویس لغو عضویت برای مردم کم‌سواد(!)، به همراه اول فشار نیاوردید که این بازار بزرگ را شفاف کند؟ جالب اینکه بیشترین تخلف در سرویس ارزش‌افزوده همراه اول اتفاق افتاده. هم به‌خاطر دائمی‌بودن سیمکارت‌ها هم اینکه شفافیت ایرانسل در اعلام اپ‌های پولی و مشخصات دقیق مالک با کد شامد، امکان رشد کلاهبردارها را کم کرده است.»

کدخبر: ۲۸۲۳۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر