کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۸۸۳۵
تاریخ خبر:

داستان یک گردگیری ناخواسته در مرز ایران و افغانستان

روزنامه هفت صبح | یک: حوالی ساعت پنج دیروز، برخی از کانال‌های تلگرامی نزدیک به منابع نظامی از حمله گروه طالبان به مرز ایران خبر دادند. کانال خبری آماج به طور مثال در این خصوص به نقل از سیاست آنلاین نوشت: «طبق گزارش‌های مردمی شنیده‌ها حاکی از آن است که بین نیروهای مرزبانی و طالبان در محدوده روستای شغالک شهرستان هیرمند درگیری رخ داده است.

براساس اطلاعات کسب شده گویا این درگیری در پی ‌ایجاد مزاحمت و آزار نیروهای طالبان برای کشاورزان ایرانی که زمین‌هایشان به دلیل اشتباه در جانمایی نقطه صفر مرزی در آنسوی دیوار باقی مانده رخ داده است.

گفته می‌شود چندی قبل نیز نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به سوی کشاورزان نموده و باعث پنچر شدن لاستیک تعدادی از تراکتور‌های آن‌ها شده‌اند.» بعد از آن همین منبع از افزایش تنش خبر داد و ویدئوهایی از شلیک توپخانه به سمت مواضع طالبان خبر داد و حتی مدعی شد که یک پاسگاه مرزی ایران به دست طالبان افتاده است.

دو: روایت سایت ایندیپندنت فارسی هم از این درگیری چنین بود:«عصر چهارشنبه، منابع مردمی از شهرستان کنگ استان نیمروز در مرز افغانستان با ایران، عکس‌هایی از درگیری نظامی میان طالبان و مرزبانان ایرانی منتشر و ادعا کردند که دو طرف از سلاح‌های سبک و سنگین علیه یکدیگر استفاده کرد‌ه‌اند.

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند ده‌ها جنگجوی طالب سوار بر وسایط نظامی و خودرو، با شعار الله‌اکبر به سمتی که گفته می‌شود خاک ایران است، توپ و موشک شلیک می‌کنند. تصاویر منتشر شده از سربازان مرزی ایران نیز نشان می‌دهد آنان از سلاح‌های سنگین در برابر طالبان استفاده می‌کنند.افراد طالبان با نشر ویدئوهایی در فضای مجازی ادعا کردند که وارد دو پاسگاه‌ مرزبانی ایران در داخل خاک ایران شده‌اند.»

سه: بعد از آن بود که خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران این روایت را از منطقه ارائه کرد:
«بعد از ظهر امروز در منطقه شغالک در نزدیک ولایت نیمروز بر سر یک سوءتفاهم مرزی درگیری‌ میان نیروهای مرزبانی ایرانی و طالبان رخ داده است.

ماجرا از این قرار است که طی سال‌های گذشته در داخل خاک ایران و در چند صدمتری مرز با افغانستان دیوارهایی برای مقابله با قاچاقچیان و اشرار کشیده می‌شود؛ امروز برخی از کشاورزان ایران با عبور از این دیوارها ولی در داخل مرزهای ایران حضور داشته‌اند، اما به واسطه وجود این دیوارها نیروهای طالبان تصور می‌کنند که به مرز آنها تجاوز شده است. پیرو این ماجرا نیروهای طالبان به سمت ایرانیان شلیک می‌کنند که این مسئله با تبادل آتش نیروهای ایرانی پاسخ داده می‌شود.

گفته می‌شود هم‌اکنون این درگیری‌ها پایان یافته و ایران در حال توجیه طالبان نسبت به خط مرزی است.
یک مقام مطلع در گفت‌وگو با تسنیم تاکید کرد که اخبار حاشیه‌ای مبنی بر تصرف پاسگاه‌های مرزی ایران توسط طالبان از اساس کذب است. برخی تصاویر منتشر شده برای لحظات اولیه درگیری بوده و در حال حاضر نیروهای مرزی به طور کامل بر مرزهای کشور تسلط دارند.» معاون سیاسی امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان هم این روایت را تایید کرد و به این ترتیب ماجرا فیصله پیدا کرد.

کدخبر: ۴۲۸۸۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر