کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۵۸۲۹
تاریخ خبر:

داستان یک نام آشنا در لیست جنجالی

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی |در حالیکه همه حواس‌ها به انتخابات ریاست‌جمهوری بود، نتایح تایید صلاحیت‌ها برای انتخابات شورای‌شهر منتشر شد و با وجود شروع تبلیغات از طرف چهره‌های شناخته‌شده به‌عنوان نامزد انتخابات شورای‌شهر، این ماجرا نتوانست چندان جلب توجه کند تا اینکه فهرست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب منتشر شد. در این فهرست اسم یک خانم دیده می‌شد که برای آن تصویری در نظر گرفته نشده بود، در حالیکه چند زن دیگری که در فهرست بودند، تصویری به اندازه بقیه مردها داشتند. همین بی‌تصویر بودن اولین چیزی بود که نگاه‌ها را به سمت این قسمت از فهرست برد اما آنچه جنجال راه انداخت اسم او بود؛ نرجس سلیمانی.

کمی بعد از انتشار فهرست سوال‌ها در شبکه‌های مجازی شروع شدند. از آنجایی‌که دختر دیگر شهید سردار سلیمانی یعنی زینب کسی بوده که در مراسم بزرگداشت سردار بسیار فعال بود، خیلی‌ها مطمئن نبودند که نرجس سلیمانی که در فهرست اصولگراها دیده می‌شود دختر سردار سلیمانی باشد، برای همین خیلی‌ها، بیشتر در توئیتر، شروع کردند به چک کردن موضوع و کم‌کم تایید شد که بله نامزد فهرست اصولگراها که بعضی‌هایشان در دوره‌های قبلی شورا هم مسئولیت داشته‌اند دختر ارشد شهید قاسم سلیمانی است.

*** استفاده از حق شهروندی یا بی‌احتیاطی سیاسی؟
تحلیل‌ها شروع شد. جالب اینکه بیشتر واکنش‌ها در بین خود فعالان اصولگرا دیده می‌شد. پرویز امینی نویسنده و فعال سیاسی اصولگرا خطاب به نرجس نوشت: «سرکار خانم نرجس سلیمانی در عرصه‌ای وارد شدید که شهید سلیمانی به‌خوبی آن را می‌شناخت و از آن گریزان بود. تمامی جایگاه‌های قدرت در ایران چه برسد به جایگاه نازل شوراها در برابر تاثیر حقیقت شهید سلیمانی بر جان ملت ایران، پشیزی ارزش ندارد. این عرصه، عرصه شما نیست، از آن بگذرید.»

علی‌اکبر رائفی‌پور، چهره پرکار اصولگراها در فضای مجازی هم به این موضوع اعتراض کرد و در صفحه توئیترش با هشتگ‌های «مکتب سلیمانی» و «برای سرباز» نوشت: «خواهر بزرگوارم سرکار خانم نرجس سلیمانی از حضرتعالی درخواست می‌کنم هرچه سریعتر خبر انصراف خود از کاندیداتوری در شورای‌شهر را به اطلاع مردم شریف ایران برسانید.»

مهدی نصیری، سردبیر اسبق روزنامه کیهان هم در توئیتر نوشت: «گویا خانم نرجس سلیمانی در لیستی برای انتخابات شورای‌شهر تهران قرار داده شده.‌ به نظرم حضور در چنین انتخاباتی با چنین مهندسی غیر ملی و البته غیر شرعی، برای فرزند شهید سلیمانی اگر قرار است چهره‌ای ملی و فراجناحی بماند، زیبنده نیست.»

در بین چهره‌های معترض دسته‌ای هم بودند که به حضور نرجس سلیمانی در فهرست اصولگراها برای انتخابات شورای‌شهر معترض بودند اما مقصر را سیاستمدارهایی معرفی می‌کردند که دختر شهید سلیمانی را به این بازی کشانده‌اند. در شبکه‌های اجتماعی اسم یکی، دو چهره خیلی برجسته به‌عنوان افراد پشت صحنه این ماجرا نقل می‌شد اما اغلب فعالان رسانه‌ای و سیاسی اصولگرا ترجیح دادند بدون اسم بردن، علیه این افراد حرف بزنند. وحید اشتری که با انتشار تصویر کد نامزدی و نام پدر نرجس سلیمانی در فهرست نامزدها آب پاکی را روی دست کسانی ریخت که درباره هویت او مردد بودند، یکی از همین کسانی بود که به‌جای عصبانیت از نرجس از سیاستمداران ناراحت بود.

او نوشت: «اصولگرا و اصلاح‌طلب‌ اینهمه خانواده شهید از دفاع مقدس تا هسته‌ای تا مدافع حرم را سخنران میتینگ‌های سیاسی و پوستربازی‌های انتخاباتی کردند. همه را مثل کیک تولد قاچ کردند و خرج دعواهای جناحی و انتخاباتی کردند. خواهش کردیم فقط با حاج قاسم این کار را نکنند که آن‌هم نشد.»

البته بعضی‌ها هم به این اعتراض‌ها معترض شدند و نوشتند که چه تفاوتی بین دختر سردار سلیمانی و بقیه کسانی که احساس می‌کنند می‌توانند به‌عنوان نماینده مردم خدمت کنند وجود دارد و او از حق شهروندی خودش برای شرکت در انتخابات شورای‌شهر استفاده کرده است. آنها شروع کردند به هشدار دادن که با این کارها چهره‌های جوان شایسته پا در این مسیر نمی‌گذارند. عبدالرضا داوری، مشاور سابق احمدی‌نژاد پا را از این هم فراتر گذاشت و با تاکید بر اینکه اصل و نصب خیلی مهم است، نوشت: «والله اصل و نسب و خاندان مهم است، والله اینکه سر کدام سفره بزرگ شده‌ای مهم است.

تفکرات چپ‌زده و نفوذی، چهل سال است به بهانه اشرافیت‌ستیزی، خاندان‌های بزرگ ایران که موتور توسعه جامعه ایرانی هستند را به لجن می‌کشند. به خانم نرجس سلیمانی که سر سفره حاج قاسم رشد کرده، حتما رای می‌دهم.» در این میان کسانی هم بودند که می‌گفتند باید دید تخصص نرجس سلیمانی چیست و بعد در مورد اینکه باید به میدان می‌آمده یا نه نظر داد. تلاش‌های هفت صبح فقط به همین‌جا ختم شد که احتمالا او حدود ۳۷ سال سن دارد و در رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد تحصیل کرده و تاکنون فعالیت اجرایی یا سیاسی نداشته است.

*** خانواده علیه نرجس؟
واکنش به حضور اسم نرجس در فهرست اصولگراها به فعالان سیاسی و رسانه‌ای محدود نشد، گویا بعضی از اعضای خانواده هم به‌صورت علنی از این ماجرا اعلام ناخرسندی کردند. اولین واکنش رسمی و علنی را سهراب سلیمانی برادر شهید سلیمانی نشان داد. او جزو کسانی بود که سیاستمداران اصولگرا را در این مورد مقصر می‌دانند و در اینستاگرامش هم با گلایه از آنها نوشت: «برادر شهید و غریب از روح بلند و مطهرت عذر می‌خواهم؛ تلاش کردم اما موفق نشدم. عزیز برادر، این کار را با روح مطهرت کسانی کردند که خود را برادر شما می‌پنداشتند ولی غافل از اینکه شما با خدا معامله کردی و عزیز مردمت شدی. ان‌شاءالله خداوند حافظ آبرویت خواهد بود.»

کمی بعد هم یک اکانت اینستاگرام که گفته می‌شد متعلق به فاطمه سلیمانی، دختر دیگر شهید سلیمانی است، در یک استوری به نامزدی نرجس برای انتخابات شورای شهر واکنش نشان داد و نوشت: «صفحه‌ام رنگ خون است، خون مظلوم شهید. بابا جانم ما شرمنده شماییم. شما همیشه به ما یاد دادید که هیچ‌وقت دنبال صندلی نباشیم، چون صندلی خودت میدان جنگ بود. تمام عمرم سعی کردم حتی از اسمم هم استفاده نکنم؛ چون صوت صدایت همیشه در گوشم نواخته می‌شد که اگر حتی از اسم استفاده کردید ما را نمی‌بخشید. هرکس در این راه وارد شود، نه فقط شرمنده شما بلکه به گفته خودتان شرمنده و مغضوب نبی مکرم اسلام و شهدای این راه خواهد شد.»

البته هنوز نمی‌توان مطمئن بود که این اکانت اینستاگرام که محدود شده و صرفا کمی بیشتر از ۷۰ دنبال‌کننده دارد واقعا متعلق به فاطمه سلیمانی باشد اما با گذشت ساعت‌ها از دست به دست شدن این پست، واکنشی در تکذیب آن دیده نشده است.جالب اینکه هنوز خبری از موضع‌گیری زینب سلیمانی نیست. دختر دیگر شهید سلیمانی که بعد از شهادت پدرش بیشتر از تمام فرزندان او مورد توجه قرار گرفت و سخنران مراسم تشییع او هم بود. زینب چند روز پیش در واکنش به حضورش در ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی اطلاعیه‌ای داد و گفت: «مسئولیت من در ستاد آقای رئیسی کذب محض است و همانطور که قبلا گفته‌ام خانواده سردار سلیمانی در انتخابات از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهد کرد.»

*** بازگشت تصویر
بعد از اوج گرفتن واکنش‌ها به نبود عکس نرجس سلیمانی در فهرست اصولگراها برای شورای‌شهر، فهرست دیگری منتشر شد که این بار عکس او در آن دیده می‌شد اما این فهرست هم حاشیه پیدا کرد. اینکه در فهرست جدید اسم و عکس نرجس در بالاترین بخش فهرست درست کنار مهدی چمران و پرویز سروری سر لیست‌های اصولگراها برای شورای‌شهر دیده می‌شد. اینبار هم اصولگراهای شبکه‌های اجتماعی اعتراض کردند که چرا هنوز هیچ رزومه‌ای از نرجس سلیمانی وجود ندارد اما او در کنار سرلیست‌ها قرار گرفته است. بعضی از آنها هم گفتند که ایجاد این تغییر در فهرست آن‌هم بدون هیچ توضیحی یک‌جور دهن‌کجی به کسانی است که به این موضوع اعتراض کرده‌اند یا درباره آن ابهام دارند.

در این بین هم بعضی‌ها شروع کردند به رمزگشایی از دلیل نبودن عکس نرجس در فهرست اول. آنها به دست‌نوشته سردار شهید سلیمانی در صفحه اول کتاب «من زنده‌ام» اشاره می‌کردند که داستان زندگی و اسارت معصومه آباد است. شهید سلیمانی در صفحه اول این کتاب نوشته: «مثل همان برادرهای اسیرت همه‌جا با تعصب مراقبت می‌کردم کسی عکس روی جلد کتابت را نبیند… آخر مجبور شدم روی عکست را با کاغذ بچسبانم تا نامحرمی او را نبیند.» البته با توجه به اینکه در ادامه عکس نرجس به فهرست اصولگراها برگشت این حدس و گمان‌ها تا اندازه‌ای در حاشیه قرار گرفت.

*** نکته
پرویز امینی نویسنده و فعال سیاسی اصولگرا خطاب به نرجس نوشت: «سرکار خانم نرجس سلیمانی در عرصه‌ای وارد شدید که شهید سلیمانی به‌خوبی آن را می‌شناخت و از آن گریزان بود. تمامی جایگاه‌های قدرت در ایران چه برسد به جایگاه نازل شوراها در برابر تاثیر حقیقت شهید سلیمانی بر جان ملت ایران، پشیزی ارزش ندارد. این عرصه، عرصه شما نیست، از آن بگذرید»

کدخبر: ۳۹۵۸۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر