کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۵۲۳۴
تاریخ خبر:

داستان کشوی جادویی کمیته انضباطی و ‌فدراسیون فوتبال

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | رای کمیته استیناف درباره بازی سپاهان و پرسپولیس قابل پیش‌بینی بود. ظاهرا داستان آنقدر واضح و مشخص بوده که راهی به جز تایید رای کمیته انضباطی نبوده است‌ اما همیشه هم اینگونه نبوده و فدراسیون فوتبال، کمیته انضباطی و کمیته استیناف پیش از این بارها درباره پرونده‌هایی جنجالی آرایی نامشخص داده بودند. گاهی هیچ رایی صادر نشد و پرونده‌ها مسکوت ماند، حتی گاهی آرایی هم صادر شد اما خبری از اجرای آنها نبود. در این مطلب به برخی از مهم‌ترین این ماجراها می‌پردازیم.

*** کشوی جادویی ۶ امتیاز استقلال
یکی از عجیب‌ترین و پیچیده‌ترین ماجراها در کمیته انضباطی مربوط به حکم کسر ۶ امتیاز از استقلال در سال‌های پیش است. نزدیک به ۹ سال پیش عبدالصمد مرفاوی از استقلال به دلیل دریافت نکردن مطالباتش شکایت کرد و با پیگیری او کار به جایی رسید که کمیته انضباطی حکم به کسر ۶ امتیاز از استقلال داد! این حکم حتی به امضای دبیرکل فدراسیون فوتبال هم رسید و تصویر آن در رسانه‌ها هم منتشر شد و قابل اجرا بود اما هیچگاه این حکم از کشوی میز عزیزمحمدی، تاج و بهاروند بیرون نیامد تا اجرا شود.

صمد مرفاوی در این باره گفته بود: «‌بابت سال ۸۸ مطالباتی بالغ بر ۱۳۰ میلیون از استقلال دارم که حکم آن را از کمیته انضباطی در سال ۸۹ گرفتم. از مطالباتم هشت سال و از حکمی که گرفتم هفت سال می‌گذرد و دریغ از یک ریال از این مطالبات که دریافت کرده باشم. مدیران باشگاه استقلال سال‌هاست که از اعمال قانون خودداری کرده و بدتر از آن اینکه به من بی‌احترامی کردند.» بعدها چند مورد دیگر هم پیش آمد که خبری از اجرای احکام کمیته انضباطی نبود و در نهایت اصطلاح «کشوی جادویی» در فوتبال ایران پدید آمد و اشاره به کشویی در اتاق دبیرکل فدراسیون داشت که بعضی از احکام کمیته انضباطی و کمیته استیناف در آن نگهداری می‌شود تا اجرا نشوند!

*** ماجرای سربازان تراکتور: هیچ کس مقصر نبود!
در نیم‌فصل دوم لیگ شانزدهم، تراکتورسازی تبریز چند بازیکن جدید به خدمت گرفت. امید عالیشاه، احمد نوراللهی و هاشم بیک‌زاده مهم‌ترین بازیکنانی بودند که در نقل و انتقالات زمستانی به این تیم پیوستند. آنها در چند بازی ابتدایی نیم‌فصل دوم هم برای تراکتورسازی به میدان رفتند و حتی برای این تیم گلزنی هم کردند. اما بعد از اینکه تراکتورسازی نتوانست با استفاده از سیستم TMS قرارداد یک بازیکن جدید دیگرش یعنی سجاد شهباززاده را ثبت کند مشخص شد که این تیم با حکم فیفا از حضور در دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم است! در همان مقطع استقلال هم از یک پنجره نقل و انتقالاتی محروم بود اما برخلاف تراکتورسازی، با هیچ بازیکن جدیدی قرارداد نبست و به آنها بازی نداد‌ اما تراکتورسازی با وجود محرومیت توسط فیفا، از سه بازیکن جدید استفاده کرده و سود هم برده بود!

قطعا در این ماجرا فرد یا نهادی کوتاهی و اشتباه کرده بود. یا فدراسیون فوتبال با وجود اطلاع از محرومیت تراکتور، قرارداد بازیکنان جدید این تیم را ثبت کرده بود یا تراکتور، با وجود اطلاع از محرومیتش، به بازیکنان جدیدش بازی داده بود. در هر حال باید مشخص می‌شد که چه کسی کوتاهی کرده است. اما هرگز این اتفاق نیفتاد. فدراسیون، نه پذیرفت کوتاهی از خودش بوده و نه تراکتور را مقصر اعلام کرد و در حالی که همه منتظر یک حکم قانونی و محرومیت باشگاه تراکتورسازی بودند و حتی این احتمال وجود داشت که چند بازی تراکتور ۳برصفر به سود حریفانش اعلام شود‌ اما کوچک‌ترین اتفاقی نیفتاد و همه چیز به همان محرومیت دو پنجره‌ای تراکتور از سوی فیفا ختم شد!

*** مهدی ترابی و تراکتور: چرا محرمانه شد؟
ماجرای پیوستن مهدی ترابی به پرسپولیس یک داستان کاملا جنجالی از آب درآمد! او طی توافق مدیران سایپا و پرسپولیس، به تیم قرمز پایتخت پیوست اما قبل از آن باید یک نیم‌فصل دیگر در سایپا بازی می‌کرد. آن نیم فصل با چند اتفاق جنجالی و حرف و حدیث به پایان رسید و در حالی که همه منتظر حضور ترابی در پرسپولیس بودند، ناگهان باشگاه تراکتورسازی مدعی شد که ترابی قبل از پرسپولیس با این تیم توافق کرده ‌ و حتی چکی هم از تیم تبریزی گرفته بود! تراکتوری‌ها تصویر این چک را هم رسانه‌ای کردند و حتی محمدرضا زنوزی مالک جدید تراکتور در مصاحبه‎ای عجیب مدعی شد که این باشگاه را با ترابی خریده است!

او حتی تهدید کرد که اگر ترابی به تراکتور نیاید پرونده را به فیفا خواهد کشاند. تراکتوری‌ها این پرونده را با جدیت در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال پیگیری کردند. این پرونده به خدمت سربازی ترابی هم مربوط می‌شد و حساسیت ویژه‌ای داشت و جامعه فوتبال به شدت پیگیر نتیجه این پرونده بود‌ اما درنهایت به شکلی عجیب و غیرقابل توجیه، کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فدراسیون فوتبال، این پرونده را محرمانه اعلام کرد و دیگر خبری از جزئیات و اتفاقات رخ داده در آن نشد و در نهایت هم رای پرونده به سود ترابی و پرسپولیس و به ضرر تراکتور صادر شد. هنوز هم که هنوز است هیچ کس نمی‌داند در این پرونده چه گذشت و با وجود تخلف قطعی از سوی حداقل از یکی از طرفین پرونده، چرا هیچ کس محروم و مجازات نشد!

*** طارمی و پرسپولیس: جعل بدون جریمه!
درباره ماجرای بازگشت مهدی طارمی به پرسپولیس پس از امضای قرارداد او با ریزه اسپور به کرات نوشته‌ایم. در آن پرونده مدیران باشگاه پرسپولیس تاریخ قرارداد خودشان با طارمی را تغییر دادند و در حقیقت مرتکب تخلفی به نام «جعل اسناد دولتی» شدند. در واقع طارمی با یک قرارداد جعلی به پرسپولیس بازگشته ‌ و فیفا او را چهار ماه از بازی محروم کرده بود و پرسپولیس را هم از دو پنجره نقل و انتقالاتی! اما در حالی که طارمی با همان قرارداد جعلی و مخدوش چند بازی برای پرسپولیس در لیگ برتر انجام داده بود، رقیبان این تیم معتقد بودند ‌ طبق قوانین قرارداد او باید باطل شود و بازی‌هایی که او برای پرسپولیس انجام داده، ۳برصفربه سود رقیبان اعلام شود اما فدراسیون فوتبال هرگز به این بخش از پرونده ورود نکرد و همه چیز به همان احکام صادره توسط فیفا ختم شد.

*** عماد رضا و مجیدی: دو تخلف مشابه
حدود ۱۵ سال پیش در آخرین روز پنجره نقل و انتقالات، عماد رضا مهاجم عراقی به سپاهان اصفهان پیوست. او در روز چهارم شهریور قراردادش را با باشگاه سپاهان در هیات فوتبال اصفهان ثبت کرد. این در حالی بود که مسئولان باشگاه پرسپولیس معتقد بودند اثر انگشت این بازیکن روی برگه قرارداد جعلی است و این بازیکن در آخرین روز فصل نقل و انتقالات اصلا در کشور نبود که بخواهد قراردادی امضا کند و اثر انگشت هم بزند.

در نهایت سپاهانی‌ها مدعی شدند که همه چیز به شکل قانونی انجام شده و عمادرضا در آخرین دقایق از فرصت پنجره نقل و انتقالات به این تیم پیوسته و فدراسیون هم با وجود اینکه شواهدی مبنی ‌ درست بودن ادعای پرسپولیسی‌ها وجود داشت، قرارداد عمادرضا را ثبت کرد و پرونده را بست! مشابه همین اتفاق پنج سال پیش برای استقلال و مجیدی رخ داد و قرارداد او در حالی در هیات فوتبال تهران ثبت شد که لیست استقلال ۲۱ بازیکن داشت و از نظر قانونی هیچ جایی برای ثبت قرارداد مجیدی وجود نداشت! اما در نهایت این پرونده هم بدون اینکه حقیقت مشخص شود بسته شد و مجیدی بدون هیچ مشکلی برای استقلال به میدان رفت!

کدخبر: ۳۲۵۲۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر