کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۶۸۸
تاریخ خبر:

داستان پیچیده کرونا و محرم و اربعین

روزنامه هفت صبح | یک: چهل روز دیگر مانده تا آغاز ماه محرم و حالا مهم‌ترین دغدغه متدینین، وضعیت هیات‌ها در این ماه است. دغدغه‌ای که حتی به اشعار و نوحه‌ها نیز سرایت کرده و در همین روزهای آخر هفته، ویدئویی که در آن محمود کریمی، مداح معروف از دلواپسی برای محرم می‌نویسد در اینستاگرام، به شدت دیده شده است.

از سوی دیگر در همین شبکه اجتماعی و نیز توئیتر، نزاع‌هایی لفظی درگرفته که در آن متدینین به دیگران می‌گویند که محرم «خط قرمز» آن‌هاست و اگر در روزهای کرونایی، دیگران رعایت نکردند و به سفر و میهمانی رفتند؛ نباید به آن‌ها نیز بابت برگزاری مراسم خرده بگیرند.

* دو: همین بحث‌ها روز پنجشنبه در جلسه رؤسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح شد و رئیس‌جمهور در آن کمیته‌های اجتماعی - امنیتی و درمان را موظف کرد با رایزنی و مشورت دستگاه‌های مرتبط دستورالعمل‌های دقیق و شفاف برای برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری ماه محرم را طراحی و تدوین کرده و برای تصویب به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه کنند.

* سه: این در حالی است که دو روز قبل از آن حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی، در خرم‌آباد با خبرنگاران صحبت کرده و گفته بود: امسال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برنامه‌های متعارف مساجد و هیات‌ها را در ماه محرم برگزار می‌کنیم و هیچ هیاتی نباید تعطیل شود.

* چهار: ‌ اما حدود ۴۰ روز بعد از آغاز ماه محرم نیز، مراسم اربعین آغاز خواهد شد و این در حالی است که تعداد کشته‌های عراق نیز بر اثر کرونا مرز ۱۰۰ کشته را رد کرده است.

* پنج: همین موضوع باعث شده که چند روز پیش ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق در نشست تخصصی تحولات سیاسی اخیر در عراق گفت: پیش‌بینی من آن است که بعید می‌دانم کشور عراق امسال زوار خارجی اربعین را بپذیرد لذا به احتمال زیاد عراقی‌ها فقط این راهپیمایی را برای هموطنان خودشان برگزار کرده و شاید محدودیتی هم برای عراقی‌ها ایجاد شود و عملاً اجازه برگزاری اربعین به شکل سال‌های گذشته وجود نخواهد داشت.

کدخبر: ۳۳۸۶۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر