کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۰۱۸۳
تاریخ خبر:

داستان وعده عجیب انتخاباتی در اسفراین

روزنامه هفت صبح | خرده‌ روایت‌های سیاسی از نشست خبری روحانی تا انتخابات. یک: مهم‌ترین اتفاق سیاسی دیروز، کنفرانس خبری رئیس‌جمهور بود. اصولگرایان درخصوص تشکیل این کنفرانس شانتاژ زیادی کرده بودند و مثلا یکی از تحلیلگرانشان نوشته بود که روحانی قرار است در این نشست بازی انتخابات را به‌هم بریزد.

اما اتفاقا روحانی در زمینه انتخابات، از سخنرانی‌های قبلی خود اصولی‌تر صحبت کرد و این‌بار به‌جای انتصابات از انتخابات محدود صحبت کرد. دلیلش ظاهرا آن‌طور که روحانی گفت این بوده که فضای انتخاباتی بهتر شده است و حالا دیگر فقط در ۴۴حوزه انتخابیه امکان رقابت وجود ندارد.

اما شاید روحانی با انتشار دو‌سه‌فهرست اخیر اصلاح‌طلبان، نیم‌نگاهی هم به مجلس داشته باشد و بخواهد دست‌کم برخی از کرسی‌های مجلس در یک‌سال‌و‌نیم از دولت او، در دست افراد همسو با دولت باشد تا کار برای دولت خیلی سخت نشود. روحانی دیروز در زمینه حوادث آبان نیز تقریبا همسان با موضع نظام صحبت کرد و حتی حاضر نشد که آمار قربانیان این حوادث را اعلام کند.

ولی در عین حال به‌نظر می‌رسید اینطور فکر می‌کند که مانند حوادث دی‌ماه ۹۶ که روحانی چندین‌بار هم از آن صحبت کرده، حوادث آبان ۹۸ نیز درواقع اقدامی ‌برای ضربه‌زدن به دولت او بود، کما اینکه از این گفت که ماجراها نه بلافاصله بعد از گرانی بنزین که حدود یک‌روز بعد و زمانی آغاز شده که برخی خواستند این فضا را ایجاد کنند که در حاکمیت در این زمینه، اختلاف وجود دارد.

اما به نظر می‌رسید که تقریبا شفاف‌ترین و تندترین سخن روحانی در زمینه ماجرای هواپیمایی اوکراینی بود که او به قول خود یک کرونولوژی کامل از زمان‌بندی اطلاع دولت از این ماجرا را بیان کرد و مشخص شد که رئیس‌جمهور عصر روز جمعه به طور شفاف از این ماجرا مطلع شده است. روحانی همچنین در زمینه کلیر شدن فضای کشور هم حرف زد و گفت این وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح بوده است.

* دو: اما برگردیم به موضوع جاری سیاسی کشور یعنی ماجرای انتخابات. دیروز یک لیست جدید دیگر نیز برای اصولگرایان در تهران معرفی شد تا تقریبا مشخص شود که قرار نیست این جناح در این انتخابات، وحدتی داشته باشد. لحن صحبت‌ها هم البته همین را نشان می‌دهد. مثلا آقاتهرانی دیروز در یک پست اینستاگرامی ‌نوشته، برای ائتلاف‌کردن فرقی بین یامین‌پور و قالیباف نیست و خب چنین قیاس‌هایی نشان می‌دهد که چه سطحی از تنش بین قالیباف و پایداری وجود دارد.

* سه: یک‌روز با سیاستمداران امروز را اما با یک خبر جالب تمام کنیم. خبری از حوزه انتخابیه اسفراین. در این شهر از توابع استان خراسان شمالی کاندیدایی وجود دارد که در لیست وعده‌هایش، مواردی مثل «تاسیس شهرک لذت برای برآورده‌‌ شدن نیاز جنسی جوانان عزیز و سایر عزیزانی که نیاز به ارضای غرایز جنسی دارند از راه شرعی و حلال» دیده شده است. این کاندیدا همچنین وعده افزایش اشتغال جوانان با کاهش ساعت کاری زنان را داده است. همین وعده‌ها ظاهرا باعث شده که وزیر کشور در برنامه نگاه یکشنبه‌ شب در شبکه یک بگوید وعده برخی کاندیداها جابه‌جا کردن کوه است!

کدخبر: ۳۱۰۱۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر