کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۱۸۲۸
تاریخ خبر:

داستان نامه شورای نگهبان و پاسخ ۱۲هزار‌ کلمه‌ای ‌‌لاریجانی

روزنامه هفت صبح | دیروز بالاخره بعد از حدود ۵ ماه، متن نامه شورای نگهبان به علی لاریجانی در خصوص علل رد صلاحیت او در انتخابات ریاست جمهوری و متن نامه علی لاریجانی در پاسخ به این دلایل که در تاریخ ۲۷ مهر ماه ارسال شده، منتشر شد. این برای اولین بار است که علل ردصلاحیت یک چهره سیاسی در یک نامه رسمی، منتشر می‌شود هر چند که شیوه انتشار این نامه رسمی نبوده است و ظاهرا اولین بار سعید آگنجی، خبرنگار ایرانی ساکن خارج از کشور و همکار با رسانه‌های فارسی زبان معاند مثل رادیو فردا آن را منتشر کرده است.
در نامه شورای نگهبان هفت دلیل به عنوان دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی مطرح شده است البته «صرف نظر از میزان تاثیر یا عدم تاثیر هر یک از آن‌ها در رای اعضای شورا».

دلیل اول، «مواضع سیاسی و اظهارات در موضوعات و مقاطع مختلف از جمله فتنه سال ۱۳۸۸» بوده است. علی لاریجانی در ۶ صفحه از بیست صفحه پاسخ خود به شورای نگهبان در این باره صحبت کرده است. او گفته در مورد انتخابات سال ۱۳۸۸ و حوادث آن، مواضعی اصولی داشته و ضمن آن، از برخی رفتارهای احمدی‌نژاد انتقاد کرده اما نکته مهم آنجاست که از برخی اعضای شورای نگهبان نوشته و منظور از مواضع سیاسی در اینجا مواضع او در مورد پرونده هسته‌ای است. لاریجانی در این بخش، نوشته که برای موضوع هسته‌ای حدود ۲۰ جلسه در محضر رهبری برگزار شده است. او در ادامه از شورای نگهبان پرسیده که اگر اتهام او تصویب برجام در ۲۰ دقیقه است؛ چرا خود شورای نگهبان که برای تصویب آن، ۲۰ روز فرصت داشت؛ در همان روز برجام را تایید کرد؟

دلیل دوم شورا برای رد صلاحیت لاریجانی، «حمایت از افراد ردصلاحیت شده و دفاع از عملکرد آن‌ها و به کارگیری برخی از آنان در مناصب تحت امر خود» است و لاریجانی در پاسخ حدود دو صفحه پاسخ نوشته و در بخشی از آن آورده که اگر چنین چیزی کاری اشتباه باشد چرا به طور مثال آقای سعیدی کیا در انتخابات سال ۱۳۹۲ توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند و یک سال بعد، رهبر انقلاب ایشان را به سمت رئیس بنیاد مستضعفان منصوب کردند؟

دلیل سوم ردصلاحیت لاریجانی، «مداخله یکی از فرزندان در قراردادهای خدماتی و ساختمانی مجلس در زمان ریاست لاریجانی» بوده است. لاریجانی در پاسخ این دلیل از رئیس قوه قضائیه خواسته «این مورد را هرچه سریع‌تر رسیدگی کنند و به هر نتیجه‌ای رسیدند به اطلاع عموم برسانند.» او نوشته «اما اگر معلوم شد نهادی، در این بین، گزارش دروغ داده است اعلام عمومی نمایید. برای یک دستگاه امنیتی یا بخشی از شورای نگهبان که این اطلاعات را تنظیم کرده است، خطای فاحشی است که چنین دروغ بزرگی را بسازد و در زمان بررسی صلاحیت برای تغییر نظر شورا روی میز آن شورا بگذارد.»

دلیل دیگر رد صلاحیت لاریجانی طبق نامه شورای نگهبان، «اقامت و ادامه تحصیل برخی از منسوبین درجه یک در کشور معاند انگلیس برخلاف مصوبه لازم‌الاجرای شورای عالی امنیت ملی» است. لاریجانی در پاسخ نوشته «فرزند بنده با همسرشان در سال ۸۳ برای ادامه تحصیل سفر کرده‌اند و مصوبه شورای عالی امنیت ملی مربوط به سال ۸۸ است. یعنی فرزند بنده باید علم غیب می‌داشتند که پنج سال بعد چنین مصوبه‌ای صادر خواهد شد؟…ضمنا آنان تحصیلشان تمام شده و به ایران بازگشته‌اند.» لاریجانی هم‌چنین نوشته: «متاسفانه در زمان بررسی صلاحیت حقیر، همان دستگاه امنیتی - اطلاعاتی به آن شورا گزارش داد که فرزند من و همسرش تابعیت کشور خارجی دارند که این مورد هم صددرصد دروغ است. ایشان ویزای تحصیلی داشتند و به هیچ وجه بحث اقامت در آمریکا که در نامه شورا آمده درست نیست».

دلیل بعدی در این نامه، «سفرهای متعدد اعضای خانواده به خارج از کشور از جمله اروپا و آمریکا و اقامت فرزند دیگر در آمریکا» است. لاریجانی در پاسخ نوشته «اقامت فرزند اینجانب در آمریکا کذب محض است و ایشان برای دوران تحصیل خود و همسرش در آنجا است… او هم‌چنین سفرهای متعدد همسر خود را تکذیب کرده و نوشته: «همسرم دو بار در دهه هشتاد به انگلستان سفر کردند، برای رسیدگی به وضع فرزندم و عکس برداری تخصصی پت‌اسکن به منظور تشخیص میزان پیشرفت بیماری فرزندم که دچار بیماری سختی بود. (به مدت ۵ روز) که با هزینه شخصی انجام پذیرفت و این دستگاه آن موقع در ایران نبود.»

دلیل دیگر رد صلاحیت لاریجانی، «عدم رعایت اصل ساده زیستی مسئولان مورد تاکید حضرت امام و مقام معظم رهبری (بر اساس ملاحظه فهرستی از اموال غیرمنقول مربوط به همسر و فرزندان، اعلام شده از سوی مراجع قانونی کشور) است.
لاریجانی در پاسخ این دلیل نوشته: «آنچه در اختیار ماست از ارثی است که به ما رسیده است. بنده قبل از انقلاب از سال ۱۳۵۶ در قلهک شمیران زندگی می‌کردم، آن هم در ملک پدری. پدربزرگ ما فردی غیرروحانی و اهل کسب بود. دارایی‌های دیگر نیز از پدرم و پدر همسرم به ما ارث رسیده است.» لاریجانی نوشته در دوران صداوسیما و مجلس، حقوقی از این دو نهاد نداشته و با حقوق دانشگاهی زندگی کرده است.

او در ادامه نوشته: «آنقدر آقایان تدارکاتچی اطلاعات برای شورای نگهبان در کار خویش عجله داشتند که برحسب اطلاع موثق، اتهام دیگری نیز در روز بررسی صلاحیت اینجانب در شورا مطرح شد و آن شراکت پسر بنده با پسر آقای غلامحسین کرباسچی است. اولا: فرزندانم هیچ فعالیت اقتصادی ندارند. ثانیا سندی که طراحان به آن استناد کردند صرفا شباهت اسمی بوده، ثالثا: آقای کرباسچی به گفته خودشان اساسا پسری ندارند که بخواهند با فرزند اینجانب شراکت داشته باشند. آیا عده‌ای با دادن چنین اطلاعات مضحکی به دنبال لطمه زدن به جایگاه شورای نگهبان نیستند؟»

و بالاخره دلیل هفتم رد صلاحیت لاریجانی از دید شورای نگهبان، «تلقی سهیم بودن در بخش‌هایی از نابسامانی و وضع نامطلوب موجود در دولت مستقر» است. لاریجانی در پاسخ به این دلیل نوشته: «قانونا وضع نامطلوب دولت چه ربطی به بنده دارد؟ مگر دولت رئیس و مسئول ندارد؟ با این استدلال چرا رئیس قوه قضائیه را سهیم در وضع نامطلوب دولت ندانستید؟ مگر شورای نگهبان دوبار همین رئیس دولت را، که به زعم شما نامطلوب بوده، تایید صلاحیت نکرده است؟» لاریجانی در بخش دیگری از پاسخ خود هم نوشته: «خیلی عجیب است شورای نگهبان آقایانی را در این دوره تایید صلاحیت نمود که در دولت به تعبیر آن شورا، مستقر و نامطلوب، مسئولیت داشتند و چنین ایرادی را به آن‌ها نگرفتند.» به طور مشخص واضح است که لاریجانی در این بخش به تایید صلاحیت همتی، رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی اشاره دارد.

به هر ترتیب، لاریجانی آگاهانه یا ناخودآگاه باعث انتشار این نامه شد و فارغ از ایراداتی که ممکن است به جهت انتشار آن از مجاری خارج از کشور، توسط اصولگرایان گرفته شود، حالا توپ در زمین شورای نگهبان است و این شورا باید از خود دفاع کند و به نامه لاریجانی پاسخ دهد.

کدخبر: ۴۳۱۸۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر