کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۵۵۰۹
تاریخ خبر:

داستان مربی نجیب و شوک ۱۶۶میلیارد تومانی

روزنامه هفت صبح | یک بار یک پرونده را به ما نشان دهید که وکلای تیم ملی و پرسپولیس و استقلال و تیم های حقوقی شیک و برازنده شان توانسته باشند یک پرونده حقوقی را از شاکیان فرنگی چه بازیکن و چه مربی برده باشند. یک بار و فقط یک بار به ما نشان دهید که در هنگام بستن قرارداد مدیران و روسای عزیز از دقیق بودن و به صرفه بودن و مو لای درز نرفتن قراردادهای خود مارا شرمنده نکرده باشند.

یک بار و فقط یک بار به ما نشان دهید که به هنگام شکایت از سمت طرف فرنگی این مدیران و تیم های حقوقی نیامده باشند و به مردم اطمینان نداده باشند که همه چیز تحت کنترل است. چگونه قراردادمی بندیم ؟ چگونه مدیریت می کنیم و چگونه فسخ می کنیم که هربار این چنین سرمایه های کشور را بر باد می دهید و بعد سر قرار داد کی روش که بسیار بیشتر از دریافتی اش برای ما بهره مالی و اعتباری داشت شاخ و شانه می کشید؟ (لابد این ها به هم ربطی ندارد؟‌باشه باشه قبول ربطی ندارند !)

بیایید داستان حکم ۱۶۶ میلیارد تومانی که باید از سوی ایران به ویلموتس پرداخت شود را بررسی کنیم. مربی متوسطی که موجب دو شکست دردناک ایران مقابل عراق و بحرین شد و دو پیروزی کم ارزش مقابل کامبوج و هنگ کنگ. مربی ای که منفذی باز کرد برای کینه جویان دوره کی‌روش که برای ما چند صباحی از بازی هجومی تیم ملی سخن براند و سواری متقلبانه‌ای از افکار عمومی فوتبالدوستان بگیرند. بگذریم. هرچه هست مربی نجیب بلژیکی به عنوان یکی از بدترین ثمرات برآوردهای علمی گروه فنی و مالی فدراسیون و وزارت ورزش می تواند تا ابد برای ما به یادگار بماند.

* یک: ماجرا از یک توئیت آغاز شد. یکی از روزنامه‌نگاران ورزشی در توئیتی مدعی شد که فدراسیون فوتبال محکوم شده تا ۶میلیون و ۲۰۰ هزار یورو به ویلموتس پرداخت کند.

* دو: پس از آن، خبرگزاری صداوسیما خبر از محکومیت سنگین فدراسیون فوتبال ایران در پرونده ویلموتس داد و جریمه ۶٫۲ میلیون یورویی را تایید کرد.

* سه: فدراسیون فوتبال پس از انتشار گسترده این خبر، همه چیز را تکذیب و اعلام کرد:‌ «با توجه به انتشار شایعاتی مبنی بر صدور حکم فیفا درباره پرونده سرمربی سابق تیم ملی برای تنویر افکار عمومی به اطلاع می‌رساند هیچ رایی در این باره از سوی فدراسیون جهانی به این فدراسیون واصل نشده است.»

* چهار: دقایقی بعد یک خبر غیررسمی توسط باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شد که در آن ادعا شده بود: «لودویک دلشات، وکیل سوئیسی فدراسیون فوتبال اخراج شد و دیگر قرار نیست در پرونده مارک ویلموتس حضور داشته باشد.»

* پنج: مدت کوتاهی پس از انتشار تکذیبیه، سایت «ورزش سه» اسناد محکومیت فدراسیون فوتبال را منتشر کرد و نوشت: «در حکم فیفا آمده که فدراسیون فوتبال ایران باید شش میلیون و ۱۳۷هزار یورو بابت جدایی این مربی بلژیکی به او خسارت دهد. همچنین علاوه بر آن هزینه دیرکرد و دادرسی نیز برعهده فدراسیون فوتبال ایران است که با نرخ فعلی دلار به ۱۶۶میلیارد تومان می‌رسد.

به موجب حکمی که از سوی کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فیفا خطاب به فدراسیون فوتبال ایران و سه وکیلش لودویک دلشات، رضا شاه منصوری و علی مهدی‌زاده اعلام شده و امضای اریکا مونته مور فریرا رئیس این دپارتمان را پای خود دارد، شکایت ویلموتس از فدراسیون فوتبال ایران با حکمی که تاریخ ۱۷ آگوست (۲۷ مرداد) صادر شده، مورد پذیرش قرار گرفته است.

رای نهایی قاضی این پرونده در ۸ بند به فدراسیون فوتبال ایران اعلام شده که مهم‌ترین بند آن به جریمه ۶میلیون و ۱۳۷ هزار و ۵۰۰ یورویی به این سرمربی به همراه ۵درصد اشاره دارد. مهلت پرداخت این پول فقط یک ماه است که البته باتوجه به اعتراض قطعی ایران به دادگاه عالی ورزش این زمان به تعویق خواهد افتاد. البته درصورتی که اقدامی از سوی ایران صورت نگیرد و پولی در این زمان به ویلموتس پرداخت نشود پرونده به کمیته انضباطی فرستاده می‌شود.

همچنین میزان بهره بانکی این جریمه از زمان ژانویه ۲۰۲۰ (هشت ماه پیش) محاسبه خواهد شد. در بند ۳ قرارداد تاکید شده که سایر ادعاهای ویلموتس مورد پذیرش قرار نگرفته و همچنین لوایحی که ایران در دفاع از خود به فیفا فرستاده بود نیز مورد پذیرش کمیته تعیین وضعیت قرار نگرفته است. طرف محکوم پرونده(ایران)‌باید به محض پرداخت پول فیفا و همچنین برنده این شکایت را از این مسئله مطلع کند.»

* شش: ساعت ۱۸ روز گذشته بالاخره فدراسیون فوتبال این موضوع را تایید کرد. خبرگزاری «ایرنا» نوشت: «ساعتی بعد از تکذیب محکوم شدن فدراسیون فوتبال در پرونده مارک ویلموتس، حالا و پس از منتشر شدن مستنداتی در رسانه‌ها فدراسیون فوتبال در بیانیه جدید، حکم اولیه صادر شده را تایید کرد. متن این بیانیه که از زبان وکلای ایرانی پرونده ویلموتس هست را در ادامه بخوانید:

* تا به لحظه انتشار خبر، ایمیلی بر مبنای صدور حکم از سوی فیفا به روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال ارسال نشده است.

* در حدود ساعت ۱۶ امروز (دوشنبه مورخ ۲۷ مرداد سال ۹۹) رای اولیه مربوط به شکایت مارک ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی به ایمیل وکلای ایرانی پرونده ارسال و رویت شد.

* در رای اولیه ناعادلانه فیفا که در دادگاه عالی ورزش قابل تجدیدنظر است؛ فدراسیون به پرداخت مبلغ ۶.۲میلیون یورو محکوم شده است.

* وکلای فدراسیون در پرونده در موعد مقرر لایحه مربوطه برای اعتراض به رای صادره را به دادگاه عالی ورزش آماده و ارسال خواهند کرد. این رای قطعی نیست و قطعا روال حقوقی مربوطه طی خواهد شد. بدیهی است مراحل قانونی پیگیری و در روزهای آتی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

* هفت: یک بررسی ساده نشان می‌دهد که هر بازی تیم ملی با هدایت «مارک ویلموتس» نزدیک به ۳۸میلیارد تومان برای فدراسیون فوتبال آب خورده است. این مربی در مجموع در چهار بازی رسمی و دو بازی دوستانه روی نیمکت تیم ملی نشسته و یادمان باشد او قبلا ۲ میلیون یورو در ترکیه و قبل از بازی با عراق دریافت کرده بود. با این حساب ویلموتس برای شش بازی که روی نیمکت تیم ملی بوده، در مجموع ۸ میلیون و ۴۴۳ هزار یورو دریافت خواهد کرد (۶ میلیون یورو جریمه و ۲ میلیون یورو دریافتی قبلی).

یعنی هر بازی حضور او روی نیمکت تیم ملی برای فوتبال ایران یک میلیون و ۴۰۷ هزار یورو هزینه داشته که اگر قیمت یورو را ۲۷ هزار تومان فرض کنیم، این مبلغ چیزی حدود ۳۸میلیارد تومان (دقیقا ۳۷ میلیارد و ۹۹۳ میلیون تومان) خواهد شد. او کلا پنج ماه در ایران حضور داشت که دو شکست از عراق و بحرین را نیز تجربه کردیم.

کدخبر: ۳۴۵۵۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Amirkhan56

    واقعا جای تاسف دارد. چرا کسی صدایش دربرا بر فساد و ضرری که رئیس قبلی فدراسیون و ت یم به اصطلاح فنی به فوتبال و‌اعتبار کشور زدند ، در نمی آید؟ چرا دستگاه قضا در ای ن رابطه مداخله نمی کند؟