کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۱۰۲۳
تاریخ خبر:

داستان فال حافظ همایون شجریان

روزنامه هفت صبح | پنجشنبه شب همایون شجریان تصویری از دستخط پدرش و شعری از حافظ منتشر کرد و نوشت:‌ «مهربانان گرامی، سال‌ها پیش پدر دیوان حافظی به من هدیه دادند که در صفحه نخست آن برایم چنین نوشتند، فقط حافظ تو را به بلندای سخن عشق می‌برد. امروز برای پدر عزیزتر از جانم تفألی به دیوان حضرت حافظ زدم.»

انتشار این توئیت باعث نگرانی هواداران استاد شجریان شد به خصوص که مطلع این شعر حافظ ای هدهد صبا به سبا می‌فرستمت…» است. در واقع این شایعه پیش آمد که این خواننده موسیقی ایرانی درگذشته و فقط خبر آن به طور رسمی اعلام نشده. قبل‌تر البته چند مرتبه این شایعه مطرح شده بود و بعد تکذیب شد.

یکبار در اواخر بهمن‌ماه ۹۶ به‌طور جدی شایعه درگذشت شجریان منتشر شده بود و کمی بعد تکذیب شد و یکبار هم در تیرماه ۹۵ بعضی در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری مدعی شدند که او به کما رفته و این خبر هم صحت نداشت. در حقیقت با احتساب شهریور ماه ۹۴ که اولین بار خبر بستری شدن شجریان منتشر شد و در پی آن شایعاتی هم شکل گرفت، این چهارمین بار است که این نوع اخبار ضد و نقیض در این مورد منتشر می‌شود.

در مورد شایعه دیروز منابع مختلف این خبر را تکذیب کردند. بهمن بابازاده خبرنگار حوزه موسیقی جمعه ظهر توئیت کرد:‌ «استاد شجریان در ccu هستند و اوضاع شان نسبت به روزها و دوماه گذشته هیچ فرقی نکرده. باز هم در بیمارستان جم»‌ در عین حال محسن بوالحسنی خبرنگار حوزه فرهنگی هم در توئیتی به نقل از عباسی پزشک معالج استاد شجریان نوشت:‌ «شجریان در بیمارستان بستری‌ست و شرایط بحرانی را پشت سر گذاشته‌ اما در حال حاضر وضعیت‌اش تحت کنترل است و مشکل خاصی وجود ندارد.» در همین فاصله اکانت توئیتری اقتصاد آنلاین نوشت که از بعضی منابع موثق شنیده شده پزشکان از وضعیت سلامتی استاد شجریان قطع امید کردند و حداکثر تا فردا دستگاه‌ها جدا می‌شود.

انتشار این خبر هم به نگرانی‌ها دامن زد و محسن بوالحسنی مجددا در توئیت دیگری نوشت که پزشک خانوادگی شجریان گفته جدا کردن دستگاه‌ها هم اگر صحت داشته باشد باز هم لزوما به معنی درگذشت محمدرضا شجریان نیست و صرفا بحث نیاز یا عدم نیاز به دستگاه است. قبل از این مورد اخیر، یک ماه پیش محمدرضا شجریان به مدت چند روز در بیمارستان جم تهران بستری شده بود که رئیس این بیمارستان اعلام کرد علت بستری شدن شجریان صرفا تعبیه راه عروقی برای دارورسانی راحت‌تر بوده.

دیروز از بین خبرگزاری‌های رسمی هم باشگاه خبرنگاران جوان و خبرگزاری ایلنا هرکدام در خبرهای جداگانه درگذشت محمدرضا شجریان را تکذیب کردند. محمدرضا شجریان متولد مهرماه ۱۳۱۹ در مشهد است. او پرآوازه‌ترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی است و رسانه‌ها به او لقب خسرو آواز ایران داده‌اند.

چهره‌هایی مثل ایرج بسطامی، حسام‌الدین سراج، حمیدرضا نوربخش و پسرش همایون از شاگردان برجسته او هستند. صدای شجریان ابتدا در سال ۱۳۳۱ و با تلاوت قرآن از رادیو خراسان به گوش مردم ایران رسید. دعای ربنا را که ۳۰سال از رادیو تلویزیون ایران در ماه رمضان پخش می‌شد شجریان در سال ۱۳۵۸ خواند. دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی دوران پربار همکاری با پرویز مشکاتیان و محمدرضا لطفی و کنسرت‌های متعدد در اروپا و آمریکا بود.

اواخر دهه ۸۰ بعد از ماجراهای انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ به تدریج صدا و تصویر شجریان از رادیو و تلویزیون حذف شد و حتی دعای ربنای شجریان هم دیگر پخش نشد. بعدها در سال ۹۴ نوش‌آبادی سخنگوی وقت وزارت ارشاد به طور رسمی اعلام کرد که محمدرضا شجریان برای برگزاری کنسرت منع قانونی دارد. اولین بار در سال ۱۳۸۶ خبر بستری شدن و جراحی ریه محمدرضا شجریان منتشر شد و گذشت تا سال ۱۳۹۴ که مجددا خبر آمد استاد شجریان بستری شده.

تا این زمان کسی تصور نمی‌کرد که بیماری شجریان جدی باشد اما خود او در نوروز ۱۳۹۵ یک پیام نوروزی تصویری منتشر کرد با ظاهری متفاوت و موهایی بسیار کوتاه و در آن تلویحا بیماری خود را تایید کرد. از این زمان بود که بعضی سایت‌های خبری به بیماری سرطان کلیه اشاره کردند.

توضیحات

Mohammad Reza Shajarian

توضیحات

Mohammad Reza Shajarian

کدخبر: ۳۱۱۰۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر