کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۰۵۹۹
تاریخ خبر:

داستان عجیب دیپورت میرزا علی‌‌ ۸۵ساله

روزنامه هفت صبح | سی‌بی‌سی کانادا دیروز خبر مهمی درباره دیپورت یک مهاجر ۸۵ساله به ایران داد. میرزاعلی واعظ‌زاده قبل از انقلاب یک کارمند ساواک بود که تا ۲۰سال پس از انقلاب هم در ایران زندگی می‌کرد و در سال ۱۳۷۷ تصمیم می‌گیرد با همسرش به کانادا مهاجرت کند. ۵سال بعد یعنی سال‌۲۰۰۳ میلادی همسر او اقامت می‌گیرد ولی درخواست میرزا رد می‌شود. از آن پس میرزا علی بدون مجوز قانونی همراه همسرش در کانادا زندگی می‌کرد و حالا بعد از این همه سال‌،‌ پلیس مهاجرت کانادا بعد از ۲۴سال زندگی در این کشور او را به ایران دیپورت می‌کند.

در تمام سال‌هایی که میرزا علی تقاضای اقامت کرده بود، مقامات اداره مرزبانی کانادا درخواستش را به دلیل کارکردن برای سازمان اطلاعات ایران، یا همان ساواک، رد می‌کردند. میرزا علی ساکن شهر وینی‌پگ در غرب کانادا بود. او را همین چهارشنبه هفته پیش بازداشت کردند. میرزا اول در یک بیمارستان معاینه می‌شود، یک روز بعد او را به تورنتو می‌برند و سپس از آنجا دیپورتش می‌کنند. آن هم بدون خداحافظی با همسرش‌.

با اینکه هیچ کسی از مقامات ایرانی هنوز این موضوع را تایید نکرده ولی خبرگزاری سی بی سی کانادا نوشته که واعظ‌زاده ابتدا در دوبی توقف کرده و بعد از آن به ایران رسیده است.مسعود واعظ‌زاده فرزند میرزا علی با سی بی سی مصاحبه داشته و به خبرنگار این شبکه گفته است:«آنها به من اجازه ندادند که با او تلفنی صحبت کنم. در واقع مثل یک جنایتکار یا حتی بدتر از یک جنایتکار با او رفتار شد.»

پدرم فعالیت کوتاه‌مدتی در ساواک داشت
او همچنین اشاره‌‌ای به سابقه فعالیت پدرش در ساواک داشته و گفته این دوران خیلی کوتاه بوده است. مسعود واعظ‌زاده گفته است که پدرش زمانی که متوجه شده ساواک در نقض حقوق بشر دست داشته از کار در این سازمان استعفا داده است. او تاکید کرده:«پدرم به محض اینکه فهمید پشت درهای بسته چه خبر است از آنها جدا شد چون نمی‌خواست که بخشی از آن باشد. او نباید برای چیزی که در حضور او انجام نشده مجازات شود.» از این خانواده ویدئویی در محل پلیس مهاجرت منتشر شده که در حال گریه و درخواست برای عقب انداختن دیپورت بوده‌اند.

خانواده میرزا علی واعظ‌زاده و وکیل او اعتقاد دارند که میزان فعالیت او در ساواک در حد شکنجه و قتل نبوده. دیوید ماتاس، وکیل میرزا گفته است:«دولت ایران با افرادی که برای شاه کار کرده‌اند عداوت دارد ولی این مربوط به دهه‌ها پیش است و او نقشی کم اهمیت و کوتاه مدت داشته است.» این وکیل در آخرین تلاش خود برای آژانس خدمات مرزی کانادا نامه نوشته و از آنها درخواست کرده به دلیل بیماری این مرد و همسرش که در شرایط سلامتی خوبی هم به سر نمی‌برد دیپورت را به تعویق بیاندازند.

چهار سال فعالیت در ساواک
با این حال مقامات مهاجرتی کانادا حرف دیگری می‌زنند و می‌گویند که او در سال ۱۹۶۴ (سال ۱۳۴۳) قبل از اینکه انقلاب رخ دهد از جنایت‌های ساواک مطلع بوده و تا سال ۱۳۴۹ در ایران با ساواک کار کرده است. چیزی که در گزارش سی بی سی آمده این بوده که میرزا علی در این سازمان پرونده ۲۰ هزارنفر را بررسی کرده و ۸هزار نفر را به مقامات امنیتی معرفی کرده است.

این جزئیاتی است که در پرونده واعظ وجود داشته و قاضی گفته افرادی که میرزا به ساواک معرفی کرده، ممکن بود منجر به شکنجه، بدرفتاری، حبس و حتی مرگ آنها شود. البته بررسی پرونده ۲۰ هزار نفر ازآن اعداد و ارقامی است که نمی‌توان به این سادگی قبول کرد.
مقامات آژانس خدمات مرزی کانادا در بیانیه‌ای که برای شبکه خبری سی‌بی‌سی ارسال کرده‌اند نوشتند: «تصمیم اخراج یک فرد از کانادا به سادگی گرفته نمی‌شود. وقتی قانون حفاظت از پناهندگان و مهاجرت اعلام می‌کند، دستور دیپورت فورا باید اجرا شود و آژانس خدمات مرزی کانادا قاطعانه متعهد به انجام آن است.»

به هرحال ۴۳ سال پس از انقلاب دیپورت یک عضو سازمان امنیت که در هیچ متن مشهوری نامش به عنوان یک عضو خشن و یا با سوابق جنایی درج نشده است ازآن کارهایی است که از کانادایی‌ها بر می‌آید و این در حالی است که چندین مجرم اقتصادی فراری ایران در کانادا هستند و از قرار پول‌هایی که با خودشان برده‌اند چشم این نهادهای سختگیر کانادایی را بالکل کور کرده است.

کدخبر: ۴۳۰۵۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر